Läheisriippuvainen mummo ja korona
Tulen hulluksi. Mielenterveydeltään jo muutenkin epävakaa mummo kököttänyt nyt kotonaan kohta kaksi vuotta. Nyt sitten on ihan hysteerinen ja huolesta soikea. Oli pakko laittaa puhelimiin estot, kun hän häiriköi niin pahoin. Soitin myös jo terveyskeskukseen, että voisiko joku ottaa selvää, missä hän oikein menee.
Ihan saakelin kiva, kun kotona on muutenkin raskasta muuttuvien koronajärjestelyjen takia ja tämä riehuu, miten lapsia ei saa nyt päästää edes luistelemaan ja että hän kyllä pitää kotikoulua (häthätää selvisi peruskoulusta massiivituella).
Jouluksi pitäisi kuitenkin mennä sinne hänen yksiöönsä kyläilemään. Absurdia, kun mekään ei olla saatu edes 3. rokotteita.
Hän oikeasti sekoaa täysin jos ei nyt suostu ottamaan apua.
Kommentit (41)
Onko hän nyt siis sinun äitisi vai isoäitisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ap ensin apua omiin ongelmiisi ja koeta auttaa läheisiäsi vasta sen jälkeen, mutta jokatapauksessa tänä jouluna olisi parempi pysytellä kotona.
HÄN ON SE MEIDÄN ONGELMAMME.
ap
Millä tavalla te olette vastuussa aikuisesta ihmisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset meillä ovat aina keskuudessamme.
Aina joku suvusta vanhenee ja muuttuu ikääntymisen myötä.
Eipä se terveyskeskus mitään hänelle voi, ellei hän itse mene sinne valittamaan jostain.
Vaikka tosi pelokkaasta ja hermostuneesta mielentilasta.
Ja jos hän kerran pärjää kotona, osaa tehdä ruuan, pitää itsensä puhtaana ja osaa käsitellä rahaa, niin eihän häntä mihinkinään laitokseen voisi saada eikä viedä.
Ja yksinäisen vanhus, jolla ei ole puhekumppaneita, yrittää tietenkin pitää kiinni niistä yhteykistä joita hänelleä vielä on. Eihän hänelle ole ketään muuta, jonka kanssa koronapelosta ja muustakin puhua.
Eihän huomaa eikä jaksa ajatella, että nyt monilla kiireisimmät joulun valmistelut ajat käsillä.
Näin joulun tienossa vois edes vähän hakea ap;kin itseltään ymmärrystä heikompia ja sairaampia ja iäkkäämpia ihmisiä kohtaan.
Eikä pelkästään vihata heitä.
Osa vanhuksista on psykiatrisen osastohoidon tarpeessa. Kuten 80 v. harhaluuloisuusdiagnoosin saanut äitini, kun oireet ovat pahoina, käytös kuin psykoosissa.
Ei siinä kenenkään jaksaminen riitä.
Tuon ikäisellä ihmisellä on jo muistiongelmat ja pahat, on dementiaa tai Alzheimerin taudin alkua sun muuta.
Ei se ole mitään harhoissa elämistä, jos elää sekaisin kahta ei aikaa, ja sekoittaa menneen ajan ja nykyisen ajan ja puhuu noista ajoista.
Muisamaton vanhus puhuu niistäkin ajoista, joita lapsi itse ei ole elänyt, eikä tiedä niistä yhtään mitään. Hän puhuu myös menneistä huonoista asioista ja huonoista kokemuksistaan ja sekoittaa kaikki asiat keskenään.
Eikä kommentoija ole koskaan aikaisemminä nähnyt ja kokenut vanhoja muistisairaita ihmisiä?
Etkö ole koskaan joutunut vierailemaan demenitaosastolla tai tavannut missään, vanhuksia, jotka eivät enää elää tätä päivää?
Ja heillekin on olemassa tietty lääkitys, joka jollakin tavalla rauhoittaa mieltä, mutta tietenkään koskaan enää hei eivät parane. Muisti joka iän myötä hävinnyt, ei koskaan enää tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ap ensin apua omiin ongelmiisi ja koeta auttaa läheisiäsi vasta sen jälkeen, mutta jokatapauksessa tänä jouluna olisi parempi pysytellä kotona.
ap
En ole sanonut olevani hänestä vastuussa. Sanoin että hän häiriköi meitä.
En jaksa enää ja emme ole tulossa jouluna. Heippa ja hyvää joulua. Netistä löytyy hyviä ohjeita miten sen oman puhelin mallin saa äänettömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vastuussa ja vastuussa. Jokainen on tietyllä tavalla vastuussa lähimmäisestä. Ei häntä voi heitteillekään jättää.
Ja minkäs teet, kun ihmiselle tehdään hoidon tarpeen arviointi, ja katsotaan siinä, että hän, että selviää ja pärjää kotona, yksin asuen.
Ei häntä silloin mikään julkinen laitos sisään ota. Ei ole mitään syytä. Lääkärit ne lääkärintodistuksen kirjoittavat.
Suomessa elää kotonaan suuri määrä yksinäisiä vanhuksia. Osa pärjää hyvin, jopa ilman kotihoitoa, tai erittäin vähällä kotihoidolla.
JOillakin on melko vaativakin kotihoito.
Ja sitten on niitä, joita vaivaaa pelkkä paha yksinäisyys, kova seuranpuute, joka saattaa olla yhtä paha kuin jokin jatkuva kipu tai jomotus kehossa.
Ja kun vanhenee, se yksinäisyys voi tulla pelottavaksi asiaksi. Aletaan aatella jopa semmosta, että ei halua kuolla tänne yksin.
Että olisi joku, joka pitelisi kädestä kiinni, kun lähdön hetki tulee.
Kyllä niillä vanhuksilla on edelleen tunteet syvällä sisimmissä, vaikka monet ovatkin ulospäin aina pahalla tuullella ja negatiivisessa mielialassa sanoineen. Sekin on erilainen suoja sitä vastaan, ettei näyttäisi omaa heikkouttaan ja pelkoa.
Otan osaa ap, todella ns. raskas paketti sulla nyt käsissä! Onko jo harhainen näissä peloissaan? Vai käyttääkö koronaa nyt helppona keppihevosena, että voi kontrolloida elämäänne, ”huolehtimalla”?
Samaa tekee monet, monet vanhukset.
Oma äitini 80v käyttää syyllistämistä, sekä kaksoisviestintää. Aivan älyttömän raivostuttavaa. ”Eiiihän minulla mitäään ole, ei-ei minulle mitääään kuulu, minä tässä vaan nyt yritän selvitä…” jne. Täysin omatoiminen, omassa kodissaan asuva, ystäviä, kotihoito ja lapsia ramppaa ovella monta kertaa päivässä.
Mutta jaksamista sinulle ap. Laita rajat tosiaan , ja ohjaa sosiaali selvittämään tosissaan tuo muorin pääkopan kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aloitus on pelkkä paskalta haiseva trolli.
Ja ap vaikuttaa ilkeätä, ylimieliselta ja jopa julmalta ihmiseltä.
Miten monta läheistä sukulaista, äiti, tai isä tai mummoja ja pappoja sulla ap on vielä elossa?
Joku olisi iloinen siitä, että on vielä lähisukulainen hengissä, jota voi muistaa jouluna.
Kaikilla ei nimittäin ole.
Ja mitä tänne valitat`? Ja miten vanha mummo voi häiriköidä? Voithan aina estää hänen nronsa ja jättää kaiken silleen, kun noin paljon häntä inhoat.
Omapa on valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aloitus on pelkkä paskalta haiseva trolli.
Ja ap vaikuttaa ilkeätä, ylimieliselta ja jopa julmalta ihmiseltä.
Miten monta läheistä sukulaista, äiti, tai isä tai mummoja ja pappoja sulla ap on vielä elossa?
Joku olisi iloinen siitä, että on vielä lähisukulainen hengissä, jota voi muistaa jouluna.
Kaikilla ei nimittäin ole.
Ja mitä tänne valitat`? Ja miten vanha mummo voi häiriköidä? Voithan aina estää hänen nronsa ja jättää kaiken silleen, kun noin paljon häntä inhoat.
Omapa on valintasi.
Korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa ap, todella ns. raskas paketti sulla nyt käsissä! Onko jo harhainen näissä peloissaan? Vai käyttääkö koronaa nyt helppona keppihevosena, että voi kontrolloida elämäänne, ”huolehtimalla”?
Samaa tekee monet, monet vanhukset.Oma äitini 80v käyttää syyllistämistä, sekä kaksoisviestintää. Aivan älyttömän raivostuttavaa. ”Eiiihän minulla mitäään ole, ei-ei minulle mitääään kuulu, minä tässä vaan nyt yritän selvitä…” jne. Täysin omatoiminen, omassa kodissaan asuva, ystäviä, kotihoito ja lapsia ramppaa ovella monta kertaa päivässä.
Mutta jaksamista sinulle ap. Laita rajat tosiaan , ja ohjaa sosiaali selvittämään tosissaan tuo muorin pääkopan kunto.
No nimenomaan korona keppihevosena yrittää tunkea perheeni elämään, mikä on ollut iso ongelma jo ennen koronaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa tekee monet, monet vanhukset.Oma äitini 80v käyttää syyllistämistä, sekä kaksoisviestintää. Aivan älyttömän raivostuttavaa. ”Eiiihän minulla mitäään ole, ei-ei minulle mitääään kuulu, minä tässä vaan nyt yritän selvitä…” jne. Täysin omatoiminen, omassa kodissaan asuva, ystäviä, kotihoito ja lapsia ramppaa ovella monta kertaa päivässä.
Mikä pääkopan kunto?
Vanhukset elävät omassa maailmaassaa, kun muisti heikkenee.
Varsin monilla on dementian alku, mikä tekee ihmisen persoonasta jo erilaisen.
Tulee häijyjä sanoaja ja ilkeitä tekoja. Eivät he sille mitään mahda.
Katsos, kun kukaan meistä ei voi itse valita yhtäkään sairautta, mikä meille saattaa tulla.
eri-
Ja on harhainen siinä mielessä, että jos ei heti saa kiinni, soittaa poliisin. Vähintään naapurin katsomaan, ettei olla kuoltu häkämyrkytykseen.
Tai jos ei saa tietää, missä lapsi on, se lapsi on ihan varmasti jäänyt auton alle.
Siis se "huolehtimisen" taso on täysin järkeä vailla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja on harhainen siinä mielessä, että jos ei heti saa kiinni, soittaa poliisin. Vähintään naapurin katsomaan, ettei olla kuoltu häkämyrkytykseen.
Tai jos ei saa tietää, missä lapsi on, se lapsi on ihan varmasti jäänyt auton alle.
Siis se "huolehtimisen" taso on täysin järkeä vailla.
ap
Mitä sinä enää meuhkaat? Jo eka vastaaja kertoi miten sinun pitää toimia.
Jaxuhaleja ja mitalinkin olet jo saanut.
Hyvää päivän jatkoa.
Sinulla ilmeisesti on lapsia. He ottavat sinusta mallia miten ns, hankaliin mummoihin suhtaudutaan. Sinäkin vanhenet.
Jos et enää pysty tai jaksa mummoasi, tee huoli-ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sinä nyt meiltä haluat? Luuletko olevasi jossain erikoisasemassa? Tämä koskee nyt meitä kaikkia ja onko meillä muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa? Haluat nyt ulkoistaa vastuun nyt esim terveydenhuollolle, joka on jo nyt ylikuormittunut? Onnea ja menestystä. Tuolla annetaan nyt jopa lapsia huostaan, kun terveydenhuolto ei pysty vastamaan tarpeeseen ja sinä valitat yhdestä vanhuksesta. Kasva aikuiseksi.
En luule olevani erikoisasemassa. Olen vain helvetin väsynyt häneen. Hän on ollut sellainen kiviriippa vuosikausia ennen koronaakin, nyt tämä roikkuminen ja häiriköinti on jo ihan jossain uusissa sfääreissä.
Mutta hei, kiitos lohduttavista sanoistasi!
Minä ymmärrä sinua ap. Et ole yksin. Mulla tuttava joka haluaisi tulla luokseni / minä menen hänen luokseen , me molemmat riskiryhmässä ja vakavasti sairaita. Välimatkaa 350 km (onneksi) , ei ota kuuleviin korviinsakaan etten voi tavata. HÄN haluaa tavata ja keskustella koska ei kestä olla yksin kotona. HÄN haluaa soittaa , s-postiin ei HÄN halua kirjoittaa. Jaksamista sullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sinä nyt meiltä haluat? Luuletko olevasi jossain erikoisasemassa? Tämä koskee nyt meitä kaikkia ja onko meillä muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa? Haluat nyt ulkoistaa vastuun nyt esim terveydenhuollolle, joka on jo nyt ylikuormittunut? Onnea ja menestystä. Tuolla annetaan nyt jopa lapsia huostaan, kun terveydenhuolto ei pysty vastamaan tarpeeseen ja sinä valitat yhdestä vanhuksesta. Kasva aikuiseksi.
En luule olevani erikoisasemassa. Olen vain helvetin väsynyt häneen. Hän on ollut sellainen kiviriippa vuosikausia ennen koronaakin, nyt tämä roikkuminen ja häiriköinti on jo ihan jossain uusissa sfääreissä.
Mutta hei, kiitos lohduttavista sanoistasi!
Minä ymmärrä sinua ap. Et ole yksin. Mulla tuttava joka haluaisi tulla luokseni / minä menen hänen luokseen , me molemmat riskiryhmässä ja vakavasti sairaita. Välimatkaa 350 km (onneksi) , ei ota kuuleviin korviinsakaan etten voi tavata. HÄN haluaa tavata ja keskustella koska ei kestä olla yksin kotona. HÄN haluaa soittaa , s-postiin ei HÄN halua kirjoittaa. Jaksamista sullekin!
Minun rokotetut sukulaiseni järjestivät sukukokouksen viime toukokuussa ja pommittivat niillä kutsuillaan monta kuukautta.
Siinä kutsuvaiheessa kukaan meidän omasta perheestä ei ollut saanut vielä yhtäkään rokotetta, abi räpelsi viimeisiä kirjoituksia ja ysiluokkalainen yritti saada todistuksen pysymään kasassa.
Toukokuun lopussa juhlan jälkeen saatiin ekat rokotteet.
Kun ei minkäänlaista kykyä ole nähdä sen oman navan ulkopuolelle niin eihän sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset meillä ovat aina keskuudessamme.
Aina joku suvusta vanhenee ja muuttuu ikääntymisen myötä.
Eipä se terveyskeskus mitään hänelle voi, ellei hän itse mene sinne valittamaan jostain.
Vaikka tosi pelokkaasta ja hermostuneesta mielentilasta.
Ja jos hän kerran pärjää kotona, osaa tehdä ruuan, pitää itsensä puhtaana ja osaa käsitellä rahaa, niin eihän häntä mihinkinään laitokseen voisi saada eikä viedä.
Ja yksinäisen vanhus, jolla ei ole puhekumppaneita, yrittää tietenkin pitää kiinni niistä yhteykistä joita hänelleä vielä on. Eihän hänelle ole ketään muuta, jonka kanssa koronapelosta ja muustakin puhua.
Eihän huomaa eikä jaksa ajatella, että nyt monilla kiireisimmät joulun valmistelut ajat käsillä.
Näin joulun tienossa vois edes vähän hakea ap;kin itseltään ymmärrystä heikompia ja sairaampia ja iäkkäämpia ihmisiä kohtaan.
Eikä pelkästään vihata heitä.
Vanhuksella on ollut vuosikymmeniä aikaa hankkia ystäviä. Oma vikansa, jos ei ole hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vastatkaa hänen puheluihin, ettei hänen tarvi 40 kertaa soittaa teille, ja luulla että teille on sattunut jotain. Siksi varmaan soittanut poliisille kun pelännyt pahinta. Normaalisti ihmiset vastaa puheluihin, eikä laita estoihin.
Miksi pelkäät saavasi häneltä koronan, vaikka mummo ei oo liikkunu minnekään?