Maha kuin raskaana olevalla
Olen normaalipainoinen ja harrastan paljon liikuntaa/kuntosalireenailua.
Mahakin on timmissä kunnossa, kun vatsaa jännittää/vetää sisäänpäin ja näin teenkin.
Jos päästän mahan rennoksi se on kuin iso potkupallo. Ei löysää läskiä, vaan aivan kuin vauvamaha.
Ihmettelenkin, että mistä se voi johtua?
Jos olisin raskaana en saisi vedettyä sitä sisään ja tuskinpa sillonkaan, jos siellä kasvain olisi tms.
Kommentit (25)
Mulla on ollut lapsesta asti, ja silloin olin liiankin hoikka rääpäle. Iso pömppömaha oli silti. Mutta tosiaan sen saa lihaksia jännittämällä sisäänkin ja teen niin aina julkisilla paikoilla.
Aika monella on tuo juttu että mahaa on jos ei lihaksia jännitä. Käytin eräässä vaiheessa elämääni personal trainerin palveluita päästäkseni kuntoon takaisin raskauksien yms jälkeen. PT oli erittäin treenatun näköinen mies. Oltiin jo siinä vaiheessa treenattu paljon, rasvaprosentti oli alhainen, samoin BMI, ja valittelin että tämä maha on vieläkin tällainen. Hätä ihan nauratti, että niin kai se on, kun et pidä yllä lihasjänteyttä. Ja hän näytti, miten jopa häneltä pullahti ulos pömppis jos antoi vatsalihasten jänteyden rentoutua täysin. On kuulemma ihan normaalia, ja samoin se että kannattaa opetella jo keskivartalon tuenkn takia aina seisoessa tai liikkuessa pitämään ne lihakset kireällä (eikä pelkästään ulkonäkösyistä).
Oletan että ap on vielä nuori, muutoin ehdottaisin syyksi hormonitoimintaa. Vaihdevuosien lähestyessähän naisilla alkaa kertyä rasvaa vatsanseudulle. Tuo on mun oma fwp, en haluaisi mitään etureppua mutta sellaisen kokonaan poissapitäminen viidenkympin jälkeen tietää aika tiukkaa työtä. Eikä tässä vielä edes vaihdevuodet kolkuttele...
Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Itse en ole normaalipainoinen, mutta jossain kohtaa aloin ihmetellä kun vatsan profiili oli selvästi muuttunut ja muistutti raskausaikaista vatsaa. Ja alavatsa tuntui kovalta. Jotenkin ajattelin mielessäni että ehkä tämä kuuluu orastaviin vaihdevuosikuvioihin. Gynelle menin sitten järkkyjen vuotojen vuoksi ja siellä kävi ilmi, että kohtu on täynnä myoomia ja kasvanut melkein napaan asti, kun normaalisti sen pitäisi olla päärynän kokoinen. Koska kohtu vie noin paljon tilaa, se työntää kaikkea muuta ylöspäin ja siksi vatsa pömpöttää myös vyötärön yläpuolelta. Ja olo on tukala, tuntuu ettei sisuskalut mahdu. Välillä pitää vetää henkeä syvään kun normaalitilassa tuntuu ettei keuhkoille jää tilaa hengittää kunnolla. Monelle oireelle (mukaanlukien se järkyttävä verenvuoto) löytyi selitys suurentuneesta kohdusta ja nyt olen jonossa kohdunpoistoleikkaukseen.
Notkoselkä on minulla ollut syynä ja gyne joskus myös sanoi, että mulla on eteenpäin kallistunut kohtu. Luulenpa, että siksi maha on kova ja pömpöttää ihan normaalipainossakin. Eli vaikka maha olisi rasvatonkin (mitä se ei ole), niin se vaan on sellainen pömppö.