Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja työhöntulotarkastus

Vierailija
19.12.2021 |

Haluaisin kuulla, onko teillä tullut ongelmia työhöntulotarkastuksessa, jos olette kertoneet sairastavanne kaksisuuntaista mielialahäiriötä? Kyse vaativasta työstä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen työhöntulotarkastus? Olen 55, eikä ole vielä koskaan ollut tällaista tarkastusta missään. 

Vierailija
2/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu, miten sairaus on hoitotasapainossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen työhöntulotarkastus? Olen 55, eikä ole vielä koskaan ollut tällaista tarkastusta missään. 

Ihan yleinen terveystarkastus useimmalla alalla, ainakin suuremmissa yrityksissä, jotka välittävät työntekijöistään. Pakollinen koeajalla, kirjattu työsopimukseen.

Vierailija
4/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Onko sinulla Ap kaikki ok, vai miksi kyselet tuollaisia?

Vierailija
5/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleinen terveystarkastus useimmalla alalla, ainakin suuremmissa yrityksissä, jotka välittävät työntekijöistään. Pakollinen koeajalla, kirjattu työsopimukseen.

Höpöhöpö.

Vierailija
6/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Höpöhöpö itselles, olen kunnallisella alalla ja ennen työn "vastaanottamista" piti käydä työhöntulotarkastuksessa. Vasta kun työterveydestä tuli se hyväksyvä lausunto, oli työpaikka saatu ja koeaika alkoi.

Vierailija
7/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tulla jankkaamaan tyhjänpäiväisiä valheita, kun ei oo asiasta mitään sanottavaa.

Kiinnostais itseäkin tietää vastaus.

Vierailija
8/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan yleinen tarkastus, työnantaja haluaa huolehtia hyvin työntekijöistä. Työhön ei sinänsä liity muita kuin henkisiä kuormitustekijöitä. Sairauteni on hallinnassa, olen sairastanut kuitenkin useamman sairausjakson masennusta ja maniaa viimeisen 10v aikana.

Ap

Vierailija
9/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Ennalta ehkäisevä ja työkykyä ylläpitävä toiminta

Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluu ennalta ehkäisevä ja työkykyä ylläpitävä toiminta, kuten työhöntulotarkistus. Myös mm. työhön tai työmatkoihin liittyvät välttämättömät rokotukset kuuluvat maksuttomaan työterveyshuoltoon."

"

Työhöntulotarkastukset

Työhöntulotarkastus tehdään pääsääntöisesti mikäli työntekijän työsuhde kestää vähintään vuoden. Työhöntulotarkastuksessa otetaan verikoe, jolla selvitetään mm. verensokeri- ja kolesteroliarvot sekä maksa-arvo. Tulokset käsitellään työterveyshoitajan vastaanotolla, missä myös keskustellaan uuden työntekijän yleisestä terveydentilasta. Tarvittaessa työterveyshoitaja lähettää työntekijän työterveyslääkärin vastaanotolle. Työhöntulotarkastus tehdään koeajan aikana (4 kk). Työhöntulotarkastuksesta kirjoitetaan soveltuvuuslausunto."

https://www.aalto.fi/fi/palvelut/ennalta-ehkaiseva-ja-tyokykya-yllapita…

Vierailija
10/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaustiedot eivät kuulu työnantajallesi, mutta aikaisemmin kerrottu soveltuvuus ammattiin voi olla heikompi, jos työ vaatii hyvää paineen sietokykyä. Stressaava työ ei luultavasti sovellu sinulle.

Vierailija
11/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin uuteen työhön, joka on vuorotyö. Alussa oli työhöntulotarkastus. Kerroin tarkastuksessa kaksisuuntaisesta ja lääkäri takertui asiaan siksi koska vuorotyö/yötyö on kategorisesti nou nou kaksisuuntaiselle. Sain lähetteen psykiatrille, joka tulisi ratkaisemaan onko työ liian altisteinen. Juteltiin psykiatrin kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että homma ok; työ sopii minulle.

Jatkossa jos tulee vastaavia tilanteita niin en varmaan oma-alotteisesti kertoisi kaksisuuntaisesta ollenkaan...

Niin tai näin, työterveys ei kuitenkaan saa diagnoosiasi kertoa työnantajalle. Ellet itse anna lupaa. Älä anna lupaa.

Vierailija
12/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän kokemusta kirjoitti:

Itse menin uuteen työhön, joka on vuorotyö. Alussa oli työhöntulotarkastus. Kerroin tarkastuksessa kaksisuuntaisesta ja lääkäri takertui asiaan siksi koska vuorotyö/yötyö on kategorisesti nou nou kaksisuuntaiselle. Sain lähetteen psykiatrille, joka tulisi ratkaisemaan onko työ liian altisteinen. Juteltiin psykiatrin kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että homma ok; työ sopii minulle.

Jatkossa jos tulee vastaavia tilanteita niin en varmaan oma-alotteisesti kertoisi kaksisuuntaisesta ollenkaan...

Niin tai näin, työterveys ei kuitenkaan saa diagnoosiasi kertoa työnantajalle. Ellet itse anna lupaa. Älä anna lupaa.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Kiinnostaa, että pitikö sinun toimittaa aiempia potilastietoja, lausuntoja tms psykiatrille vai antaako hän kantansa puhtaasti teidän tapaamisen perusteella?

Vierailija
13/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, kerrot rehellisesti diagnoosin. Näin itse tein, eikä siitä seurannut mitään. Hyväksyvän päätöksen sain. Salailu on huono ratkaisu. Tsemppiä!

Vierailija
14/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa, minulla myös 3 vuorotyö, eikä mitään ongelmaa aiheuttanut kaksisuuntainen.

Vierailija
15/23 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastukseen kuului myös huumeseula ja minulla käytössä ajoittain bentsodiatsepaami lääkitys ja tämänkin kerroin rehellisesti, kun näkyvät positiivisina seulassa. Tämäkin oli ok, kun kyseessä reseptilääke sairauden hoitoon. Ei kannata pelätä.

Vierailija
16/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Kiinnostaa, että pitikö sinun toimittaa aiempia potilastietoja, lausuntoja tms psykiatrille vai antaako hän kantansa puhtaasti teidän tapaamisen perusteella?

Lääkäri kysyi saisiko lukea Omakannasta aiempia lausuntoja. Annoin luvan. Psykiatri oli siis valmistautunut tapaamiseemme lukemalla historiaani sieltä. Mutta paljon painoarvoa tuntui olevan myös ihan keskusteluillamme, joissa painotin nykyistä hyvää vointiani (työn aloituksesta huolimatta) ja kerroin sopeutuneeni työhön hyvin, ja haluavani jatkaa työssä. Yleislääkäri (jonka alkuvaiheessa tapasin) oli ollut enemmän huolissaan, mutta psykiatri itse asiassa ei vaikuttanut kovinkaan huolestuneelta. Minun tapauksessani kysymys oli vain siitä että onko yövuorot liiallinen psyykkinen rasite. Päivätöissä en usko, että kaksisuuntaisesta tehdään kovinkaan suurta numeroa - ellet sitten hae tiettyihin ammatteihin kuten lentäjä tai poliisi.

Vierailija
17/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertonut kaksisuuntaisestani sanaakaan työhötulotarkastuksessa. Ei tarvitse kertoa, ellei itse halua.

Vierailija
18/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin ja jouduin käymään parilla ylimääräsellä erikoislääkärillä vielä juttelemassa ennen kun sain hyväksytyn päätöksen. Työnantajallesihan eivät kerro mistä on kysymys. Erikoislääkärin kanssa juteltiin mm miten kestän stressiä, miten nukun, miten hoidan sairauttani yms. En varmaan itsekkään enää kertoisi omaalotteisesti, mutta toisaalta nyt saan lääkeuusinnat ja muun tarvittavan hoidon työterveyden kautta. Sitä työssä jaksamista kannattaa muuten ihan oikeasti. Jos sinulla on diagnosoitu kaksisuuntainen ennen työpaikan vastaanottamista ja et kerro siitä työnantajalle, niin työnantajan ei tarvitse maksaa sinulle sairasajan palkkaa jos sairastut.

Vierailija
19/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama diagnoosi, tosin lievä 2. tyypin muoto.

Kerroin työhöntulotarkastuksessa koska en tiennyt mitä he siltä jo näkevät. En halunnut vaikuttaa valehtelijalta. Kävimme vain lyhyesti läpi sen mitä oli, kaikki on hyvin, syön lääkkeitä, eikä oireita ole.

Huolehdin itsestäni ja urheilen, olen hyvässä fyysisessä kunnossa. Sitäkin mitattiin.

Kokonaisuus ratkaisee, olen tässä parin vuoden aikana ollut kerran sairauden (flunssa) takia 3 päivää pois, ei muita poissaoloja. Toiset ne saikuttaa koko ajan.

Vierailija
20/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kertonut kaksisuuntaisestani sanaakaan työhötulotarkastuksessa. Ei tarvitse kertoa, ellei itse halua.

Työsuhde voidaan päättää jos on antanut valheellista tietoa terveydentilastaan. Kaksisuuntainen on vakava sairaus ja jos joskus tulee sen vuoksi sairausloman tarvetta, on työterveyden tiedettävä asiasta ja ei ole hyvä jos on tiedon pimittänyt.

Itse en joutunut mihinkään psykiatrin arviointiin, kävin työterveyslääkärin kanssa läpi keskustelun sairaudestani. Rehellisyys oli paras ratkaisu, vaikka jännitikin. Ja näkeehän työterveyslääkäri kannasta kaikki käytössä olevat lääkkeetkin ja niistä voi kyllä johtopäätökset vetää hölmömpikin.

T. 3 vuorotyötä tekevä kaksisuuntainen