Rekrytoijat, antakaa meille "vanhoille" alanvaihtajille harjoittelupaikkoja!
Toiseen ketjuun liittyen, me kaikki vanhat alanvaihtajat (itse olen 39) emme pistä pahaksemme "aloittaa alusta" tai olla nuoremmassa tiimissä. Me haluamme sitä! Miksi ette ota meitä harjoitteluun?
Kommentit (27)
Eli vanhemman pitää vaan jäädä työttömäksi lopuksi ikäänsä, koska opiskelupaikat ja harjoittelupaikat pitää jättää nuorille? Minun alallani se harjoittelu oli pakko, että sai todistuksen. Ei minun työnantajani kyllä halunnut ihan nuorta palkata, toisaalta olin harjoittelussakin, missä tarvittiin sellainen, jota ei tartte koko ajan opastaa. Oli sopiva projekti, joka oli vakkareille liian helppo eikä oikein tekijää löytynyt, mutta nuorelle harjoittelijalle taas ehkä vielä liian vaativa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:20"]
Ap, oletko siis oikeasti hakemassa nimenomaan harjoittelupaikkaa vaiko uutta työpaikkaa uudelta alalta? Kuuluuko se harjoittelu siis osana koulutukseesi? Minäkin aluksi lähdin kyselemään "harjoittelupaikkaa", kun en luottanut osaamiseeni, mutta muutamasta firmasta todettiin, etteivät he ota harjoittelijoita, vaan palkkaavat normaaliin työsuhteeseen. Omaan koulutukseeni ei siis harjoittelujaksoja edes sisältynyt. Jokaisessa työpaikassahan kuitenkin tulee perehdyttää uusi työntekijä työhönsä, joten sinuna hakisin ihan niitä "oikeita" töitä. -12-
[/quote]
Minulle on korostettu opiskeluaikana hankitun työkokemuksen merkitystä. En halua paljastaa alaani.
Ap
[/quote]
Työkokemuksella onkin merkitystä, sillä itsekin hakeuduin vakituiseen uuden alani paikkaan, kun olin vielä tekemässä gradua ja muutamia kursseja oli edessä päin. Kiinnosti lähinnä se, että miksi haet työtä harjoittelijan statuksella?
Onko 39-vuotias niin vanha, ettei tarvi töitä? Tiedoksi vaan, että näin 38-vuotiaana olen kahden alle 10-vuotiaan äiti, opintolainaa niskassa ja talolainaa. Ei tässä ole varaa mitään nuoremmille jättää. Eläkekertymäkin on jotain 600 Euroa vasta.
Ap, olen valitettavasti huomannut saman, että jo tässä iässä on liian vanha tai ainakin saa hakea töitä enemmän kuin nuoret. Valmistuin ihan hyvälle alalle vuosi sitten. Harjoittelupaikkoja ei alalla ole vaan töitä haetaan suoraan työsuhteisiin, jotka on yleensä alussa pätkiä ja myöhemmin ehkä vakituisia. Silti tuntuu, että nuoret vetää ohi kummaltakin puolelta, vaikka kaiken logiikan mukaan minun pitäisi olla nuoria parempi työhön. Elämänkokemusta, muuta työkokemusta vastuunkannosta, sama koulutus erinomaisin arvosanoin, lapset tehty, ikää alle 40 jne. Tiedän, että olen innokas uuteen työhön, asenne on loistava kuten alanvaihtajilla yleensäkin ja olen silti nöyrä haasteiden edessä. Väitän, että selviän työstä paljon paremmin kuin moni muu vastavalmistunut. Mutta silti jään kakkoseksi..En pääse edes haastatteluihin.
Ainoa neuvo jonka osaan antaa on se, että älä mene anteeksipyyntelevällä ja nöyrällä "olen ihan oppityttönä tänne pyrkimässä"-asenteella. Semmoista nuorta perässälaahattavaa vätystä jotenkin kammoksuu vähemmän kuin aikuista. Toisaalta mukava välkky ahkera keski-ikäinen joka ei ole fakkiutunut on monelle työnantajalle hyvä löytö.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:26"]
Ei noin vanhoilla tee mitään työelämässä enää. Se ura pitää rakentaa nuoresta pitäen. Olet outo kun olet lähtenyt uudelleen opiskelemaan, ei kannata aloittaa alusta. Mitä hyötyä siitä muka on?
[/quote]
Onkohan rekrytoijillakin sama asenne kuin tällä kirjoittajalla? Ikävää jos näin on... Lähdin opiskelemasn lisää, sillä olen kiinnostunut alasta ja haluan tehdä sitä tulevaisuudessa. Minulla on reilusti työvuosia vielä edessä. Ja tosiaan, olen valmis aloittamaan ihan alusta jos tarve niin vaatii.
Ap
[/quote]
Mukulat kuvittelee että nelikymppiset on jotain muumioita...
Nykyisessä työpaikassa reilu 200 työntekijää, ja keski-ikä siinä viidenkympin korvilla, lisää porukkaa otetaan 10-20% joka vuosi, ja keski-ikä uusien työntekijöiden kohdalla samaa luokkaa kuin vanhoillakin.
Ehkä tuolla ikäjakautumalla osaksi selittyy myös se, että liikevaihto kasvaa joka vuosi n.30%
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:12"]
Ei se nuorillekkaan ole helppoa löytää harjoittelupaikkoja. Mielestäni nuori ansaitsee mielummin sen ekan mahdollisuuden kuin joku vanhempi.
[/quote]
Ei kai työtä jaeta minkään ansaitsemisen perusteella, vaan sen mukaan onko siitä hyötyä työnantajalle.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:20"]
Ap, oletko siis oikeasti hakemassa nimenomaan harjoittelupaikkaa vaiko uutta työpaikkaa uudelta alalta? Kuuluuko se harjoittelu siis osana koulutukseesi? Minäkin aluksi lähdin kyselemään "harjoittelupaikkaa", kun en luottanut osaamiseeni, mutta muutamasta firmasta todettiin, etteivät he ota harjoittelijoita, vaan palkkaavat normaaliin työsuhteeseen. Omaan koulutukseeni ei siis harjoittelujaksoja edes sisältynyt. Jokaisessa työpaikassahan kuitenkin tulee perehdyttää uusi työntekijä työhönsä, joten sinuna hakisin ihan niitä "oikeita" töitä. -12-
[/quote]
Minulle on korostettu opiskeluaikana hankitun työkokemuksen merkitystä. En halua paljastaa alaani.
Ap
[/quote]
Riippuu tosiaan varmaan paljonkin alasta, kannattaako hakea suoraan töihin vai harjoitteluun. Meille esim. ei ole koskaan rekrytty töihin henkilöä, joka ei ole tehnyt yrityksessämme harjoittelua. Alamme on työelämän käytännön kannalta poikkeuksellisen haastava ja opetteluun menee todella paljon aikaa, joten nykyisen pituinen koeaika ei riitä osoittamaan, onko tekijä meille riittävän taitava ja lisäksi muuten sopiva. Kun harjoittelun tehneiden joukossa on aina ollut hyväksi havaittu tekijä vapaana, niin ei ole tarvinnut ottaa riskejä.
Jollain toisella alalla tilanne voi taas olla aivan toinen.
13