Rekrytoijat, antakaa meille "vanhoille" alanvaihtajille harjoittelupaikkoja!
Toiseen ketjuun liittyen, me kaikki vanhat alanvaihtajat (itse olen 39) emme pistä pahaksemme "aloittaa alusta" tai olla nuoremmassa tiimissä. Me haluamme sitä! Miksi ette ota meitä harjoitteluun?
Kommentit (27)
Ilmeisesti rekrytoijia ei nyt ole paikalla.
Ap
Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia saada paikkoja. T. 45-vuotiaana uuteen ammattiin valmistunut. Vinkki: Älä kysele niistä suosituimmista paikoista, vaan etsi keskisuuria ja sellaisia, missä et ehkä usko alasi hommia olevan. Julkinen puoli ottaa jonkun verran, mutta ei maksa palkkaa. Itse olin yliopistolla duunarihommissa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:44"]
Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia saada paikkoja. T. 45-vuotiaana uuteen ammattiin valmistunut. Vinkki: Älä kysele niistä suosituimmista paikoista, vaan etsi keskisuuria ja sellaisia, missä et ehkä usko alasi hommia olevan. Julkinen puoli ottaa jonkun verran, mutta ei maksa palkkaa. Itse olin yliopistolla duunarihommissa.
[/quote]
Mulla on ollut tosi paljon vaikeuksia vaikka paljon olen hakemuksia lähetellyt. Ei auta luovuttaa. Olisi mukavaa saada edes mahdollisuus näyttää motivaationsa.
Ap
Minuakin kiinnostaa tämä aihe, joten uppista.
Ei noin vanhoilla tee mitään työelämässä enää. Se ura pitää rakentaa nuoresta pitäen. Olet outo kun olet lähtenyt uudelleen opiskelemaan, ei kannata aloittaa alusta. Mitä hyötyä siitä muka on?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:26"]
Ei noin vanhoilla tee mitään työelämässä enää. Se ura pitää rakentaa nuoresta pitäen. Olet outo kun olet lähtenyt uudelleen opiskelemaan, ei kannata aloittaa alusta. Mitä hyötyä siitä muka on?
[/quote]
No mitä hyötyä on olla työttömänä, jos entinen ala ei enää vedä? Olen ollut nyt vakityössä muutaman vuoden ja alanvaihto on nykypäivää. Vaikka olet samalla alalla, olet todella monella alalla arvoton, jos et kouluttaudu lisää, ainakin sitten kun työtä on aika vaihtaa.
[/quote]
Onkohan rekrytoijillakin sama asenne kuin tällä kirjoittajalla? Ikävää jos näin on... Lähdin opiskelemasn lisää, sillä olen kiinnostunut alasta ja haluan tehdä sitä tulevaisuudessa. Minulla on reilusti työvuosia vielä edessä. Ja tosiaan, olen valmis aloittamaan ihan alusta jos tarve niin vaatii.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:39"]
[/quote]
Onkohan rekrytoijillakin sama asenne kuin tällä kirjoittajalla? Ikävää jos näin on... Lähdin opiskelemasn lisää, sillä olen kiinnostunut alasta ja haluan tehdä sitä tulevaisuudessa. Minulla on reilusti työvuosia vielä edessä. Ja tosiaan, olen valmis aloittamaan ihan alusta jos tarve niin vaatii.
Ap
[/quote]
Haluatko paljastaa, millä alalla olet?
t:alanvaihtoa suunnitteleva 36-v.
Vaihdoin alaa hieman alle kolmevitosena ja sanon, että hakemuksia tosiaan sai lähettää. Tein toista tutkintoa työn ohella ja aluksi sitten irtisanouduin ja lähdin määräaikaiseen työhön, joka jo paremmin sivusi uutta ammattiani.
Kun määräaikaisuus oli loppumassa, hain kiivaasti ja hakeuduin muutamaksi kuukaudeksi aiempaan ammattiinkin. Siinä vaiheessa oli aika epätoivoinen fiilis, sillä koska tein samanaikaisesti opiskelija, en ollut edes oikeutettu työttömyyskorvaukseen eli töitä oli saatava. Opintotukeakaan en siis nostanut.
Vihdoin sitten tärppäsi uudella alalla ja kyseessä oli varmaan itselleni paras mahdollinen tapa aloittaa, sillä työnantaja haki valmistuneita, jotka aloittivat työsuhteensa parin kuukauden koulutusjaksolla. Olin kuitenkn ihan normaalisti työsuhteeseen palkattu, joten koulutusjakso oli myös palkallista ja työsuhde oli vakituinen.
Oman kokemukseni mukaan alanvaihtajan kannattaa ottaa alkuun vaikka määräaikainen työ. Itse pyysin aiemmasta vakituisesta työstäni työvapaata, mutten sitä saanut, mutta motivaatio uuteen oli kova.
Muutenkin kannattaa lähteä ihan asiantuntijan tai ammattilaisen asenteella liikkeelle. Ala on uusi, mutta aiemmasta osaamisestakin voi olla hyötyä myös uudessa. Aluksi olin koko ajan epämukavuusalueella, sillä uusia asioita tuli paljon. Toisaalta minulla oli upeat työkaverit ja esimies, jotka jaksoivat neuvoa.
Neuvoni siis on, että kannattaa vaan jatkaa hakemista. Itselläni ei ollut juuri edes mitään suhteita uudelle alalle, vaan muutaman kuukauden aikana laitoin noin sata hakemusta menemään, kun hain sitä uuden alan työtä määräaikaisuuden loppupuolella.
Hei ap! Täällä pienyrittäjä, joka myös rekrytoi (hyvin harvoin kylläkin).
Meillä on ainoastaan yksi kriteeri rekryissä, joista emme voi tinkiä: tutkinto pitää olla suoritettuna tietyn vuoden jälkeen. Johtuu siitä, että ala on voimakkaassa murroksessa ja koulutuskin uudistunut rajusti. Vanhalla koulutuksella ei tee alallamme enää paljon mitään.
Ikärasisti en kuitenkaan ole, ja harkitsisin ikäistäsi ihan yhtä lailla harjoitteluun kuin ketä tahansa muutakin hakijaa, jos joku ikäisesi meille hakisi. Toistaiseksi ikäluokkaasi edustavat ovat hakeneet ainoastaan suoraan palkattuun työhön (meillä harjoittelu on palkatonta) ja sillä vanhalla koulutuksella. Ymmärrän kyllä, että aikuisiällä kun on ehkä perhettä ja asuntolainaa, palkaton harjoittelu ei olisi monelle mahdollistakaan. Itse en kehtaa ehdottaa palkatonta harjoittelua ihmiselle, joka hakee palkallista työtä, eikä ehkä kannattaisikaan.
Joten rohkeasti vain jatkossakin ottamaan yhteyttä yrityksiin ja korostamaan, että et kaipaa erityiskohtelua ikäsi vuoksi, vaan ymmärrät aloittavasti samasta pisteestä kuin nuorena alalle valmistuvatkin. Luulisi, että osan mielestä ikäsi voi olla myös etu (ainakaan vauvoja et varmaan enää ole ajatellut tehdä jne.)!
Ei se nuorillekkaan ole helppoa löytää harjoittelupaikkoja. Mielestäni nuori ansaitsee mielummin sen ekan mahdollisuuden kuin joku vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:12"]Ei se nuorillekkaan ole helppoa löytää harjoittelupaikkoja. Mielestäni nuori ansaitsee mielummin sen ekan mahdollisuuden kuin joku vanhempi.
[/quote]
Tavallaan juu, mutta nuorella ei ehkä usein ole perhettä ja asuntolainaa, ja siten voi hakea myös laajemmalta alueelta luin perheellinen.
Ap, oletko siis oikeasti hakemassa nimenomaan harjoittelupaikkaa vaiko uutta työpaikkaa uudelta alalta? Kuuluuko se harjoittelu siis osana koulutukseesi?
Minäkin aluksi lähdin kyselemään "harjoittelupaikkaa", kun en luottanut osaamiseeni, mutta muutamasta firmasta todettiin, etteivät he ota harjoittelijoita, vaan palkkaavat normaaliin työsuhteeseen. Omaan koulutukseeni ei siis harjoittelujaksoja edes sisältynyt.
Jokaisessa työpaikassahan kuitenkin tulee perehdyttää uusi työntekijä työhönsä, joten sinuna hakisin ihan niitä "oikeita" töitä.
-12-
Sorry, mut mun mielestä harjoittelut on tarkoitettu nuorille joilla ei ole paljoa kokemusta työelämästä. Jo kokeneemmalle sopivat paremmin sijaistamiset ja ihan oikeat työt. Yhtälailla kaikissa opitaan alusta asti uudet jutut.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:26"]Ei noin vanhoilla tee mitään työelämässä enää. Se ura pitää rakentaa nuoresta pitäen. Olet outo kun olet lähtenyt uudelleen opiskelemaan, ei kannata aloittaa alusta. Mitä hyötyä siitä muka on?
[/quote]
Ootko ihan pelle?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:12"]
Ei se nuorillekkaan ole helppoa löytää harjoittelupaikkoja. Mielestäni nuori ansaitsee mielummin sen ekan mahdollisuuden kuin joku vanhempi.
[/quote]
Eivät ne harjoittelupaikkoja tarjoavat työpaikat mitään hyväntekeväisyyslaitoksia ole. Sinne valitaan se, jolla on harjoittelijana eniten annettavaa, ei sitä, joka paikan mielestään ansaitsisi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:20"]
Ap, oletko siis oikeasti hakemassa nimenomaan harjoittelupaikkaa vaiko uutta työpaikkaa uudelta alalta? Kuuluuko se harjoittelu siis osana koulutukseesi? Minäkin aluksi lähdin kyselemään "harjoittelupaikkaa", kun en luottanut osaamiseeni, mutta muutamasta firmasta todettiin, etteivät he ota harjoittelijoita, vaan palkkaavat normaaliin työsuhteeseen. Omaan koulutukseeni ei siis harjoittelujaksoja edes sisältynyt. Jokaisessa työpaikassahan kuitenkin tulee perehdyttää uusi työntekijä työhönsä, joten sinuna hakisin ihan niitä "oikeita" töitä. -12-
[/quote]
Minulle on korostettu opiskeluaikana hankitun työkokemuksen merkitystä. En halua paljastaa alaani.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:26"]Ei noin vanhoilla tee mitään työelämässä enää. Se ura pitää rakentaa nuoresta pitäen. Olet outo kun olet lähtenyt uudelleen opiskelemaan, ei kannata aloittaa alusta. Mitä hyötyä siitä muka on? [/quote] Ootko ihan pelle?
[/quote]
Selvä trollihan tuo on, älkää ruokkiko trolleja.
Olisi mukava kuulla näkemyksiä.
Ap