Sisko päätti että joululahjat vain lapsille
Eli pari viikkoa sitten ilmoitti että eikö nyt tästä lähtien osteta joululahjat vain lapsille. Meitä on kolme sisarusta ja vanhemmat. Sisko on ainoa meistä jolla lapsi joten käytännössä tuo tarkoittaa sitä että me kaikki ostamme hänen pojalleen lahjoja ja kukaan muu ei saa mitään.
Yleensä meidän aikuisten lahjat ovat olleet muutenkin pieniä, tyyliin suklaata/sukat/kirja enkä siis hae itselleni mitään lahjavuorta. Perusteluna että ’joulu on lasten juhla’ ja vihjailuja että on outoa jos lapsettomat edes koristelevat kotiansa jouluna. Jotenkin meni joulufiilis hiukan tuosta ja ehkä siis olen lapsellinen kun tykkään järjestellä joulua ihan lapsettomanakin :(
Ylireagointia?
Kommentit (45)
Jokainenhan ostaa lahjat kenelle haluaa. Pakko ei ole ostaa kenellekään. Voit sanoa siskollesi että sinä taas olet ajatellut että et osta ollenkaan joululahjoja tänä vuonna.
Sanoisin että Minä ostan aukuisille vain. Lapset saa muutenkin liikaa paketteja
Kai sen jokainen aikuinen voi päättää omasta puolestaan, ostaako vai ei.
Ainakaan minun puolesta päätöstä ei tee kukaan muu kuin minä.
Lapseton systeri joskus itki, että hänellä menee niin hirveesti rahaa jouluna muiden lasten joululahjoihin, kun on veljen lapset 4 ja meillä 7. Kummilapsia hänellä on kolme.
Siinä sitten mietin, että kuka häntä pakottaa ostamaan kaikille lahjoja? En mä ole muistaakseni koskaan pyytänyt tai edes vihjannut. Kyllä hän aina itse kyselee lapsilta ja jutustelee aiheesta. Hankkii lahjat ja tuo ne.
Pyysin, että jättää meidän mukulat ilman. Suuttu. Eihän nyt sitä tarkoittanut... Mitä ihmettä sitten?
Niin ei kai hän tarkoittanut että kaikkien muidenkin pitää ostaa juuri hänen lapsilleen? Minusta on hyvä idea, että aikuiset eivät osta toisilleen. En minäkään koko suvun lapsille mitään lahjoja osta. Kummilapsillekin vain syntymäpäivälahjat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdota jotain Salainen pukki -ratkaisua, jossa aikuiset ostavat kukin yhden lahjan yhdelle. Ja lapselle ne, jotka haluavat.
Näin meillä on toiminut lapsuudenperheessä aika hyvin, saavat aikuiset sinkutkin jonkun paketin, ja opiskelijanuorten ei tarvitse rasittaa liikaa kukkaroaan. Lapselliset ostavat omille lapsilleen (ja kummilapsille), ja isovanhemmat haluavat lisäksi lahjoa kaikkia lapsia.
Tämä olisi minustakin ihan kiva ratkaisu.
Sisko ei tiedä, mitä meillä jouluna tehdään eli saanko lahjoja sata vai nolla, ihan saa itsekseen päättää, että vain lapset saa lahjoja. Me olemme miehen kanssa kahdestaan, siskolla ei ole sananvaltaa tekemisiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tosiaan lapsellinen.
Siskosi ei anna lahjoja muille kuin lapsille, eikä kaipaa niitä itselleen. Sinä voit ihan vapaasti antaa lahjoja kenelle haluat ja toisin päin.
Meillä tehtiin yhdessä tuo päätös vuosia sitten ja oli ihan paras päätös ikinä. Kukaan ei kaipaa sitä turhaa krääsää ja kaikilta säästyy vaivaa.
Et ehkä ymmärrä, mutta siskosi elämä lienee vähän työläämpää kuin omasi. Niin jotenkin mystisesti käy, kun saa lapsen. Silloin on ihan järkevää miettiä, mistä turhasta puuhasta voi luopua.
Ehkä kannattaa käyttää ehkäisyä, jos joululahjojen ostaminen muutamalle läheiselle ihmiselle on ylivoimaisen työlästä.
Hänelle kävi mystisesti niin.
Monena jouluna päätettiin, että nyt ei kukaan osta kenellekään lahjoja, vain lapsille jos niin tahtoo.
Noh, me ei sitten ostettu kuin kummilapsille ja oltiinkin sitten ainoat, jotka ei oikeasti olleet ostaneet mitään aikuisille.
Siis niin ärsyttävää, kolmantena jouluna jo tajuttiin, että 'ei ostetan lahjoja tänä jouluna' oli vain sananhelinää ja ostettiin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskosi ei anna lahjoja muille kuin lapsille, eikä kaipaa niitä itselleen. Sinä voit ihan vapaasti antaa lahjoja kenelle haluat ja toisin päin.
Meillä tehtiin yhdessä tuo päätös vuosia sitten ja oli ihan paras päätös ikinä. Kukaan ei kaipaa sitä turhaa krääsää ja kaikilta säästyy vaivaa.
Et ehkä ymmärrä, mutta siskosi elämä lienee vähän työläämpää kuin omasi. Niin jotenkin mystisesti käy, kun saa lapsen. Silloin on ihan järkevää miettiä, mistä turhasta puuhasta voi luopua.
Ehkä kannattaa käyttää ehkäisyä, jos joululahjojen ostaminen muutamalle läheiselle ihmiselle on ylivoimaisen työlästä.
Muutamalle? Meillä oli vanhemmat, kolme sisarusta, kaikkien puolisot, kaikilla lapsia. Lahjoja oli nurkassa varmasti yli 100 kpl, kun lapsille oli tietysti useampia paketteja. Aivan järjetöntä touhua.
Siskosi ehdotusta voisi vielä jalostaa niin että hän ostaa itse lapsensa lahjat eikä odota niitä muilta. Hänhän parhaiten tietää lapsen mieltymykset ja vaatekoon/tarpeet.
Ja todellakin joulu on ihan kaikkien, jotka sitä haluavat viettää, juhla. Tietysti koristelet kotisi kuten haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdota jotain Salainen pukki -ratkaisua, jossa aikuiset ostavat kukin yhden lahjan yhdelle. Ja lapselle ne, jotka haluavat.
Näin meillä on toiminut lapsuudenperheessä aika hyvin, saavat aikuiset sinkutkin jonkun paketin, ja opiskelijanuorten ei tarvitse rasittaa liikaa kukkaroaan. Lapselliset ostavat omille lapsilleen (ja kummilapsille), ja isovanhemmat haluavat lisäksi lahjoa kaikkia lapsia.Tämä olisi minustakin ihan kiva ratkaisu.
Ystäväperheessä tekevät näin aikuisten kesken ja ovat vielä sopineet lahjan hinnaksi noin 20 euroa niin ei tule sitten paineita.
Yhden ainoan kerran vietetty sukujoulua ja silloin päätin, että kiitos ei enää. Miehen veljen vaimo teki vaatimuslistan lahjojen määrästä ja laadusta, tarjottavasta ruuasta, aikatauluista jne. ja meidän muiden tehtäväksi jäi sitten totella. Pukin käly ilmoitti tulevan klo 20, jotta aikuiset saavat rauhassa syödä, koska heidän lapset (3v ja 5v) jaksavat kyllä odottaa. Onneksi me asumme melkein mummolan vieressä, joten anoppi kehotti meitä viemään lapset (2x2v) päiväunille kotiin ja vinkkasi silmää, että harmi, kun teillä ollaan niin pitkäunisia ja muistutti vielä, että syömään tulette sitten klo 18. Näin me saimme 5tunnin oman joulun, pukkikin kävi tuomassa lahjat. Sitten palattiin mummolaan, jossa pukki tuli klo 20 ja serkut oli kuin herhiläiset, kunnes nukahtivat pukin nähtyään. Paketit jäi avaamatta, käly oli vihaisena miehelleen, kun heidän joulupöydässä ei ole koskaan niin raskasta ruokaa, että lapset ei jaksa valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalle? Meillä oli vanhemmat, kolme sisarusta, kaikkien puolisot, kaikilla lapsia. Lahjoja oli nurkassa varmasti yli 100 kpl, kun lapsille oli tietysti useampia paketteja. Aivan järjetöntä touhua.
Niin. Paitsi että tuo aiempi kommentoija totesi, että aapeen siskolla on lastensaannin jälkeen niin työläs elämä että on lapsellista odottaa hänen ostavan lahjoja aikuisille. Heidän tapauksessaan siis kahdelle sisarukselle ja omille vanhemmilleen. Mutta ei, on niin rankkaa kun on lapsia ja kaikkea. Ei pysty ei kykene.
Voisit jutella vielä. Onhan teillä kaikilla oma tahto.
Eikö aina tarvi tehdä niinkuin ennen.
Siskolla stressi. Turhaa hön ottaa teistä kaikista vastuun. Voisin vain kertoa, että tänä vuonna hän on niin ressaantunut näitten kanssa, ettei hanki lahjoja
Rivien välistä toivoi lapselleen lahjan, ei kehdannut suoraan sanoa, kun ei itse vaan jaksa.
Voittehan te lapselle antaa ja vaikka stressaantuneelle siskolle tai tehdä jonkin yhteisen jutun teille kaikille.
Minä olen myös sisko ja sanoin kaikille, ettei meille saa tuoda lahjoja vaikka meillä on lapsi. Eli meille ei osteta eikä me muille anneta mitään vaan toiveena on, että kukin tuo jotain syötävää/juotavaa joulupöytään. Jännityksenä odotan, että toteutuuko tämä lahjattomuus. Korostin myös, että saa kantaa lahjapaketit takaisin kotiin jos sattuu "vahingossa" tuomaan.
Lapselle tehdään niin, että joulupukki tuo jo aaton aamulla meidän perheen lahjat (hankittu itse), ehtii availla ja leikkiä ennen kun vieraat tulevat.
Ollaan niin monena jouluna stressattu lahjojen hankkimisesta ja sitä mielipahaa kun lahjoja hankittiin vaikka sovittiin toisin.
mä en ostaisi lapselle tai siskolle mitään ainoastaan muille, sisko ei ole se joka päättää asiasta
Vierailija kirjoitti:
En osta kummilapsille mitään koska odotan että kun täyttää 18 v niin muistetaan myös kummitätiä olkoot vaikka suklaata tai yms pientä.
Et osta mitään, kun ovat lapsia ja odotat, että täysi-ikäisinä ostavat sulle suklaata?
Miksi sisarusten lapsille pitää ostaa lahjoja? Eikö se ole vanhemman tehtävä hommata oman tenavansa paketit?
Meillä oli ennen tapana aikuisten kesken arpoa, että kuka ostaa kenellekin yhden lahjan eikä jokaisen tarvinnut ostaa toisilleen jotain pientä kivaa. Nyt on avioerojen myötä väki vähentynyt sen verran, ettei ole pariin vuoteen tuota enää toteutettu. Mutta oli kyllä hyvä systeemi, jokainen sai jotain järkevää eikä tarvinnut ostaa lahja kuin yhdelle.