Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjän näkökulmaa kesätyörumbaan

Vierailija
31.03.2015 |

Kesätöiden hakuaika on menossa. Olen itse yrittäjä ohjelmistoalalla ja ajattelin kertoa omasta näkökulmastani kesätöistä; meillä on kesätöitä vain ns. korkeampaa osaamista vaativissa töissä eli ohjelmointia ja matematiikkaa on hallittava hyvin. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla alan opiskelija tai erittäin hyvin itse harrastunut alalle. Ohjelmointinäytteet ovat lähes välttämättömiä.

Edellä kuvatusta huolimatta meillä ramppaa joka vuosi valtava määrä teini-ikäisiä ja juuri ja juuri täysi-ikäisiä henkilöitä, joilla ei ole MITÄÄN KÄSITYSTÄ ohjelmoinnista matematiikasta puhumattakaan pyytämässä kesätöitä. Tällaisilta henkilöiltä tulee myös satoja hakemuksia. Älkää käsittäkö väärin, alaikäisyys tai nuoruus ei ole ongelma (meillä on ollut joskus jopa 17-vuotias kesätöissä, kun oli harrastanut pitkään koodausta ja huippu hyvä siinä, nyt on meillä vakiduunissa 21-vuotiaana), vaan ongelma on se, että näillä hakijoilla ei ole mitään käsitystä alasta ja meillä ei ole mitään työtä, jota heillä teettättää.

Kaikista pahimpia tässä asiassa ovat sukulaiset, jotka ovat työntämässä sittä Jani-Petteriään, meille töihin, kun "se osaa pelata niin hyvin ja osaa käyttää konetta." Se, että osaa pelata hyvin tai tietää, miten Windowsilla tehdään tiettyjä kikkoja, ei vielä tarkoita, että olisi "hyvä koneen käyttäjä" tai että osaisi koodata. Lisäksi me emme tee pelejä, vaikka olemme ohjelmistoyritys. Sitten suututaan, kun en ota sukulaislapsia töihin.

Pyydän, että vanhemmatkin ajattelette vähän, minne lähetätte lapsianne kesätöiden hakuun. Jättäkää tällaiset erikoisfirmat pois laskuista, niissä ei ole mitään, mitä he voisivat tehdä.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan jo laittaneet sinne firman ovelle ilmoituksen, että ei työnhakijoita - hakemukset vain sähköisesti? Ja ulko-ovi lukkoon niin eivät väkisin änkeä sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla