Yrittäjän näkökulmaa kesätyörumbaan
Kesätöiden hakuaika on menossa. Olen itse yrittäjä ohjelmistoalalla ja ajattelin kertoa omasta näkökulmastani kesätöistä; meillä on kesätöitä vain ns. korkeampaa osaamista vaativissa töissä eli ohjelmointia ja matematiikkaa on hallittava hyvin. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla alan opiskelija tai erittäin hyvin itse harrastunut alalle. Ohjelmointinäytteet ovat lähes välttämättömiä.
Edellä kuvatusta huolimatta meillä ramppaa joka vuosi valtava määrä teini-ikäisiä ja juuri ja juuri täysi-ikäisiä henkilöitä, joilla ei ole MITÄÄN KÄSITYSTÄ ohjelmoinnista matematiikasta puhumattakaan pyytämässä kesätöitä. Tällaisilta henkilöiltä tulee myös satoja hakemuksia. Älkää käsittäkö väärin, alaikäisyys tai nuoruus ei ole ongelma (meillä on ollut joskus jopa 17-vuotias kesätöissä, kun oli harrastanut pitkään koodausta ja huippu hyvä siinä, nyt on meillä vakiduunissa 21-vuotiaana), vaan ongelma on se, että näillä hakijoilla ei ole mitään käsitystä alasta ja meillä ei ole mitään työtä, jota heillä teettättää.
Kaikista pahimpia tässä asiassa ovat sukulaiset, jotka ovat työntämässä sittä Jani-Petteriään, meille töihin, kun "se osaa pelata niin hyvin ja osaa käyttää konetta." Se, että osaa pelata hyvin tai tietää, miten Windowsilla tehdään tiettyjä kikkoja, ei vielä tarkoita, että olisi "hyvä koneen käyttäjä" tai että osaisi koodata. Lisäksi me emme tee pelejä, vaikka olemme ohjelmistoyritys. Sitten suututaan, kun en ota sukulaislapsia töihin.
Pyydän, että vanhemmatkin ajattelette vähän, minne lähetätte lapsianne kesätöiden hakuun. Jättäkää tällaiset erikoisfirmat pois laskuista, niissä ei ole mitään, mitä he voisivat tehdä.
Kommentit (21)
Onhan se tylsä nuoren sitä eiootakin kuulla. Menee ne yrittämisen halut siinä. Selkeästi ilmaisette vaikka jossain, että kesätyöpaikat on täytetty jo hyvissä ajoin, niin ei kukaan turhaan edes hae. Ettekä sitten jankkaa työkkärin sivuilla jonkun vuokrafirman nimissä, että voi kun pitäisi löytää sädehtivän iloinen ja kaikin puolin täydellinen työntekijä nyt heti.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:02"]
Kesätöiden hakuaika on menossa. Olen itse yrittäjä ohjelmistoalalla ja ajattelin kertoa omasta näkökulmastani kesätöistä; meillä on kesätöitä vain ns. korkeampaa osaamista vaativissa töissä eli ohjelmointia ja matematiikkaa on hallittava hyvin. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla alan opiskelija tai erittäin hyvin itse harrastunut alalle. Ohjelmointinäytteet ovat lähes välttämättömiä.
Edellä kuvatusta huolimatta meillä ramppaa joka vuosi valtava määrä teini-ikäisiä ja juuri ja juuri täysi-ikäisiä henkilöitä, joilla ei ole MITÄÄN KÄSITYSTÄ ohjelmoinnista matematiikasta puhumattakaan pyytämässä kesätöitä. Tällaisilta henkilöiltä tulee myös satoja hakemuksia. Älkää käsittäkö väärin, alaikäisyys tai nuoruus ei ole ongelma (meillä on ollut joskus jopa 17-vuotias kesätöissä, kun oli harrastanut pitkään koodausta ja huippu hyvä siinä, nyt on meillä vakiduunissa 21-vuotiaana), vaan ongelma on se, että näillä hakijoilla ei ole mitään käsitystä alasta ja meillä ei ole mitään työtä, jota heillä teettättää.
Kaikista pahimpia tässä asiassa ovat sukulaiset, jotka ovat työntämässä sittä Jani-Petteriään, meille töihin, kun "se osaa pelata niin hyvin ja osaa käyttää konetta." Se, että osaa pelata hyvin tai tietää, miten Windowsilla tehdään tiettyjä kikkoja, ei vielä tarkoita, että olisi "hyvä koneen käyttäjä" tai että osaisi koodata. Lisäksi me emme tee pelejä, vaikka olemme ohjelmistoyritys. Sitten suututaan, kun en ota sukulaislapsia töihin.
Pyydän, että vanhemmatkin ajattelette vähän, minne lähetätte lapsianne kesätöiden hakuun. Jättäkää tällaiset erikoisfirmat pois laskuista, niissä ei ole mitään, mitä he voisivat tehdä.
[/quote]
Kirjoita kotisivuille mitä vaaditaan oikeasti ja lopeta ruikuttaminen.
T. SW Mies
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:02"]
[/quote]
Kirjoita kotisivuille mitä vaaditaan oikeasti ja lopeta ruikuttaminen.
T. SW Mies
[/quote]
Firman kotisivuilla lukee, mitä vaaditaan, mutta ongelmana on juurikin nämä teinit, jotka lähettelevät postia tai käyvät paikan päällä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:09"]
Onhan se tylsä nuoren sitä eiootakin kuulla. Menee ne yrittämisen halut siinä. Selkeästi ilmaisette vaikka jossain, että kesätyöpaikat on täytetty jo hyvissä ajoin, niin ei kukaan turhaan edes hae. Ettekä sitten jankkaa työkkärin sivuilla jonkun vuokrafirman nimissä, että voi kun pitäisi löytää sädehtivän iloinen ja kaikin puolin täydellinen työntekijä nyt heti.
[/quote]
Meillä ei todellakaan jankata missään työkkärissä vuokrafirman kautta työntekijöitä. Tuskin edes löytyisi. Tuo ilmoitus vaan ei pysäytä niitä sitkeimpiä tapauksia. Erityisesti paikan päällä käyjiin ei tehoa, vaan yleensä todetaan, että "sori, en huomannu" tai "et, kai teillä jotain on." tai "ottakaa vaan listoille, et jos joku peruu."
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:04"]
Aika suuret odotukset sinulla lapsille. Kahvia keittämään ja arkistoimaan yleensä tulevat olemattomalla palkalla.
Mies
[/quote]jos kahvinkeitolle tai arkistoinnille ei ole tarvetta talvella, ei sille Ole tarvetta kesälläkään. Ja kyllä se palkkakin on aivan valtava rahamäärä verrattuna siihen, että kahvit keitettäisiin itse tai haettaisiin läheisestä kahvilasta...
Aika suuret odotukset sinulla lapsille. Kahvia keittämään ja arkistoimaan yleensä tulevat olemattomalla palkalla.
Mies
En oikein ymmärrä ongelmaa... muuta kuin noiden sukulaisten osalta. Kai teidän nettisivuilla on työpaikan hakuohjeet ja sinne laitettu, että vain sähköiset hakemukset käy ja ehkäpä myös sähköinen hakukaavake, jossa on sellaiset kysymykset, että ohjelma karsii automaattisesti pois ne, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia teidän firmaanne? Ja postitse tulleet paperiset hakemukset voi laittaa samantien silppuriin ja firman ulko-oveen voi laittaa lapun, että työhakemukset vain sähköisesti, kts. firman nettisivut.
Ja sen teidän työtetäviä tuntemattoman nuorenko pitäisi tietää että teille ei kannata kysyä töihin? Mietin nyt vähän pahvi. Varmaan olette markkinoineet firmaanne tilaisuuksissa, joissa on paljon näitä nuoria kesätyönhakijoita? Kyllä se hakijoiden suodatus jää ihan teidän itsenne tehtäväksi.
Itse työskentelen insinööritoimistossa, eikä meille tule juurikaan keästyöhakemuksia muualta kuin alan opiskelijoilta ja nekin usein sellaisia jotka ovat oppineet tuntemaan meidät työkohteidemme kautta, esimerkiksi aiemmissa kesätöissään asiakasyrityksissämme. Mutta me emme olekkaan missään nörttimessuilla itseämme markkinoimassa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:07"]
En oikein ymmärrä ongelmaa... muuta kuin noiden sukulaisten osalta. Kai teidän nettisivuilla on työpaikan hakuohjeet ja sinne laitettu, että vain sähköiset hakemukset käy ja ehkäpä myös sähköinen hakukaavake, jossa on sellaiset kysymykset, että ohjelma karsii automaattisesti pois ne, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia teidän firmaanne? Ja postitse tulleet paperiset hakemukset voi laittaa samantien silppuriin ja firman ulko-oveen voi laittaa lapun, että työhakemukset vain sähköisesti, kts. firman nettisivut.
[/quote]
Juuri näin!
No noin yleisesti ongelmana on se, että nuorille annetaan epärealistiset ohjeet hakea kesätöihin. Sellaiset 50-luvun ohjeet, että kirjoitat siihen hakemukseen että olet reipas ja sosiaalinen, ja sitten viet sen sinne pomolle, ihan näytät naamasi, eivät toimi tänä päivänä.
Nuorille annetaan sellainen käsitys, että kesätöitä kyllä saa, kun itse on aktiivinen. Tässä juuri kuulin, että eräs iso yritys sai viime keväänä 6000 hakemusta kesätöihin. Kestäyöpaikkoja (siis sellaisia, jotka olivat oikeasti auki) oli 15. Eihän noista hakemuksista suurinta osaa koskaan edes lueta monissakaan firmoissa.
Toki me haluamme hakemuksen vain netin kautta ja näitäkin seulotaan automaatilla. Noissa postin kautta tulevissa on se ongelma, että niissä ei päällä lue, että hakemus, joten ei voi suoraan tuhota, vaan kaikki pitää availla. Lisäksi meillä ei ole mitään arkistotöitä, koska ohjelmat itse arkistoivat sähköisesti.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:50"]
Toki me haluamme hakemuksen vain netin kautta ja näitäkin seulotaan automaatilla. Noissa postin kautta tulevissa on se ongelma, että niissä ei päällä lue, että hakemus, joten ei voi suoraan tuhota, vaan kaikki pitää availla. Lisäksi meillä ei ole mitään arkistotöitä, koska ohjelmat itse arkistoivat sähköisesti.
[/quote]
Tuleeko niitä kesätyöhakemuksia siis kirjeitse moniakin kymmeniä päivässä? Tai jopa satoja? Sitten ymmärtäisin ininän, mutta kyllä kymmenenkin kirjettä per päivä avaa alle 2 minuutissa ja viskoo paperikeräykseen samantien.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:19"]
No noin yleisesti ongelmana on se, että nuorille annetaan epärealistiset ohjeet hakea kesätöihin. Sellaiset 50-luvun ohjeet, että kirjoitat siihen hakemukseen että olet reipas ja sosiaalinen, ja sitten viet sen sinne pomolle, ihan näytät naamasi, eivät toimi tänä päivänä.
Nuorille annetaan sellainen käsitys, että kesätöitä kyllä saa, kun itse on aktiivinen. Tässä juuri kuulin, että eräs iso yritys sai viime keväänä 6000 hakemusta kesätöihin. Kestäyöpaikkoja (siis sellaisia, jotka olivat oikeasti auki) oli 15. Eihän noista hakemuksista suurinta osaa koskaan edes lueta monissakaan firmoissa.
[/quote]
Aivan, ja asiaa ei paranna se, että näillä on vanhempina ja sukulaisina sellaisia, jotka saivat aikoinaan töitä vain kävelemällä töihin. Siis silloin, kun asiat hoitui noin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:19"]
[/quote]
Aivan, ja asiaa ei paranna se, että näillä on vanhempina ja sukulaisina sellaisia, jotka saivat aikoinaan töitä vain kävelemällä töihin. Siis silloin, kun asiat hoitui noin.
[/quote]
Ja näitähän on tämä palstakin pullollaan, eivätkä usko että maailma on muuttunut sitten heidän nuoruutensa.
"Töitä kyllä saa jos haluaa ja on aktiivinen." "Menet henkilökohtaisesti käymään yrityksissä, niin kyllä sieltä joku työpaikka irtoaa." Ja niin edelleen.
Joten ap:n aloitus on itse asiassa varsin tarpeellinen. En minäkään toivo että meillä alkaa porukkaa rampata "käymässä", siinä toivossa että keksaisen heille tuosta vain työpaikan, vaikka yrityksessämme ei tarvita lisää työntekijöitä. Nykyään jo yhdestä työntekijästä tulevat henkilöstökulut ovat niin tähtitieteellisiä näiden "aktiivisten työnhakijoiden" nuoruusvuosiin nähden, että palkkaamista on harkittava erittäin tarkasti jo taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta. Samoin palkat ovat perustason tuottavuuden töissä nykyään ylimitoitettuja (siihen tuottavuuteen eli työntantajan maksukykyyn nähden).
Kyllä olisi monilla aika herätä nykytodellisuuteen. Ja lopettaa se SDP:n äänestäminen, koska heidän ansiostaan tilanne on nyt tämä. Työpaikkoja on aina vain vähemmän, koska ne tulevat työnantajille äärimmäisen kalliiksi.
Hyvä että kerroit sen täällä Aihe vapaalla, tieto meni nyt varmaan perille. Itse suosittelisin esim yrityksen facebook sivujen käyttöä tällaiseen tiedotukseen tai kyllähän teillä on ammattilaisia jotka tietää miten.
Ketjun aloittanut yrittäjä puhuu aivan täysin asiaa. Olen itse erilaisella alalla ja meillä on kyllä työtä, jota myös alaikäiset voivat tehdä, mutta ei kovin paljoa. Meillä on yleensä kesäksi palkattu harjoittelijoita/kesätyöntekijöitä 1+1 eli yksi alaa opiskeleva ja yksi alaikäinen teini. Nämä paikat ovat menneet yleensä jo tammi-helmikuun vaihteessa, siitä huolimatta jopa juhannukseen asti käydään kysymässä kesätöitä. Laput ja muut eivät tehoa. Aina sanotaan, että "voithan ottaa varalle, jos joku ei pääsekään tulemaan." En voi ottaa. Minulla on jo varasijoillakin useita kymmeniä ihmisiä ja kyllä niistä joku pääsee.
älkää nyt yrittäjät lässyttäkö! Kyllä teille aina apukäsille on tarvetta. Vaikka toimitilojen suursiivouksessa tai jossain muussa. Mielikuvitusta vaan puuttuu! Itse vaan ajelette mersuilla ja samalla eväätte muilta mahdollisuuden saada ekoja kokemuksia työelämästä. Todella törkeää ja itsekästä! Toivottavasti lainsäätäjä puuttuu tähän.
Työnhaku on monelle iso haaste, osaako hakea ja kirjoittaa "oikein" . Monet nuoret valittavat, etteivät saa mitään vastauksia hakemuksiinsa ja että silloin jää kuva, ettei hakemuksia lueta, että itse ei ole ehkä osannut hakea ja että paikka on jo pedattu jollekulle (sukulaiselle).
haastatteluun pääseminenkin on monelle oppimisen paikka ja voitto.
Pitäisiköhän palkata hr-harjoittelija haastattelemaan kohtuuhakijoita, sekä töihin että keikkatekisteriin että ihan vaan antaakseen kokemuksia nuorille.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:47"]
Hyvä että kerroit sen täällä Aihe vapaalla, tieto meni nyt varmaan perille. Itse suosittelisin esim yrityksen facebook sivujen käyttöä tällaiseen tiedotukseen tai kyllähän teillä on ammattilaisia jotka tietää miten.
[/quote]
Laitoin tänne, koska täällä on paljon väärää tietoa siitä, miten käsätöitä voi saada. Minusta pitäisi muistaa, että niitä ei ole kouluttamattomalle työvoimalle jokaisessa yrityksessä.
Ovella käy myös paljon niitä, joista näkee, että vanhemmat ovat pakottaneet. Hurjimmillaan saattaa olla niin, että vanhemmat istuvat kadun toisella puolella autossa ja katsovat, että teini käy soittamassa ovisummeria ja kysymässä töitä.