Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaukset vieraassa paikassa nukkuessa

Vierailija
30.03.2015 |

hei

olen lähdössä pitkälle matkalle kaverini kanssa (14 v) ja lähdemme toiseen maahan hänen äidin perheen luo ja näemme nähtävyyksiä ja kaikkea. Olen halukas käymään niissä nähtävyyksissä, mutta minulla on ikävä vaiva enkä tiedä iskeekö se. Kävimme luokkaretkellä 6 lk ja hyvin se kaksi yötä meni. Nyt olemmekin kaksi viikkoa ulkomailla, 10 h lento. Haluan sinne, mutta pelkään että vieraassa kodissa juuri ennen nukkumaanmenoa iskee ns paniikkikohtaus, että on vaikea niellä ruokaa ja halu päästä kotiin joka on eri aikavyöhykkeellä... Että ongelma on tällainen, mitä vinkkejä minulle? En ole varma toistuutko tuo paniikki, sitä en tiedä. Mutta kiusallista olla vain sen rajalla juuri kun lähtisin matkalle:( 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako kohtaukseen jos vaikka soitat äidille? Ja sille kaverin äidillekin kannattaa puhua, että sinulle joskus iskee tällainen vaiva. Se ei ole mitään ennenkuulumatonta, ei vaarallistakaan, mutta inhottava kokemus. Mieti miten olet aiemmin selvinnyt niistä tuntemuksista ja tee suunnitelma matkan varalle, miten toimit. Voi olla että se jo riittää estämään, ettei sinulle tule turvaton olo eikä paniikki iske.

Vierailija
2/5 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana samanlaista, vieläkin harvakseltaan.
Mulla auttoi vain se, että tiesin että mulla on hauska reissu ja että kadun pitkään jos en lähdekään. Ja tieto siitä, että ilta ja yö menee ohi ja sitten on taas kiva päivä tiedossa. Mulla jäi teininä paljon kokematta tuon vaivan takia, vieläkin se välillä ärsyttää. Tuon olon sietämisen totuttelu oli aika raskasta välillä, mutta sen arvoista! Lähde reissuun, tsemppiä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hyvä lääkkeiden kanssa mutta jos saisit mukaan yhden tabletin jotain rauhoittavaa jonka voisit sitten puolittaa jos paha olo tulee. Lentokoneessa voi tosin olla hankala viedä edes lääkkeitä mutta mieti tällaista rauhoittavaa apua. Tai esim pieni kulaus alkoholia, rauhoittaisi myös.

Vierailija
4/5 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 36 ja kärsinyt aina samasta ongelmasta. Mua auttoi kun sain käytännön vinkkejä, miten toimia kun paniikkikohtaus alkaa.

Ensinnäkin; se on fyysinen tila jota et pysty ylläpitämään kovin kauan. Katso kellosta aikaa. Se menee ohi 10 minuutissa. Ne 10 minuuttia tuntuu hirveiltä mutta lupaan että se loppuu kun keho ei enää jaksa panikoida.

Toinen keino on yrittää keskittää ajatukset johonkin muuhun, ihan mihin vain, mikä on sen verran haasteellista että ajatukset eivät palaa paniikkiin. Itse saatan miettiä esim. 7 tai 8 kertotaulua tai laskea mielessäni mitä mahtaa olla vaikkapa 12 x 144.

Mulle käy aina niin että se paniikkikohtaus tulee siellä matkalla ekana tai takana päivänä ja kun se on kärsitty, loppuloma sujuu ilman.

Tsemppiä! Kannattaa kysyä esim. kouluterkkarilta olisiko jotain paniikkiryhmää alkamassa paikkakunnallasi, jossa saisit lisää vinkkejä. Tämän vaivan kanssa oppii elämään ja välillä on sellaisia jaksoja ettei paniikkia tule ollenkaan.

Vierailija
5/5 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli nuorempana samoja tuntemuksia, ihan vaikka oli parhaalla kaverilla yötä niin saatto tulla yht'äkkiä sellanen puristava ahdistava tunne. Noin 18 vuotiaana oltiin kiertämässä aasiaa yli kuukaus ja sitä tunnetta enää ei tullut, en tiedä auttoko aika vai pääsinkö vain asian yli :)
Tuo oli hyvä neuvo että jos pystyt vaikka soittaa äidille, tai ainakin kannattaa kertoa tuosta paniikkikohtaus mahdollisuudesta matkakaverille. Tsemppiä ja hauskaa lomaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan