Jos aikuinen vie isommalle tuttavalapselle synttärilahjan, onko se tapana avata heti vai vasta sitten, kun vieras on lähtenyt pois?
Ihmettelin vaan, kun paketti jäi avaamattomana pöydälle, kun lähdin. Annoin sen kyllä suoraan tytölle kun sisään menin ja onnittelin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Lahjapaperin avaaminen? Mitä se on?
Ääh, siis synttärilahja on paketissa, niin tarkoitan, että avaa sen lahjapaketin eli näkee, mikä se lahja on!
Meillä lahjat avataan aina vasta vieraiden lähdön jälkeen. Täysin turha ohjelmanumero aukoa lahjoja ja asettaa vieraatkin siihen sit arvioimaan kenen lahjan kohdalla ilme on paras. Toki, jos olit ainoa kyläilijä ja veit lahjan, varmaan meidän lapsi olisi sen avannut. Mutta ihan yhtälailla saattaisi olla, että rauhassa sit myöhemmin.
Meillä avataan lahjat syntymäpäivänä. Jos joku tuo lahjan ennen syntymäpäivää sitä ei avata.
Minä ainakin avaan vasta lahjan antajan lähdettyä. Olen ajatellut sen olevan kohteliasta, ellei antaja sitten oikein erikseen vaadi, että avaa nyt heti se.
Jälkeen. Kun on vieraita ollaan läsnä vieraille, eikä anneta huomiota lahjoille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lahjat avataan aina vasta vieraiden lähdön jälkeen. Täysin turha ohjelmanumero aukoa lahjoja ja asettaa vieraatkin siihen sit arvioimaan kenen lahjan kohdalla ilme on paras. Toki, jos olit ainoa kyläilijä ja veit lahjan, varmaan meidän lapsi olisi sen avannut. Mutta ihan yhtälailla saattaisi olla, että rauhassa sit myöhemmin.
Tuossa on kyllä pointti.
Itse joskus juuri vähän häpeillyt sitä, kun ei ole oikein tiennyt, "minkätasoinen" lahja olisi sopiva, niin kiva sitten kaikkien nähden katsella, kun muut on tuoneet jotain paljon arvokkaampia juttuja.
Jos on isommat juhlat ja paljon vieraita/lahjoja niin juhlien jälkeen.
Jos taas vieraita ja lahjoja tyyliin yksi tai kaksi niin silloin avataan heti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, onko se tarkoitettu vanhempien silmille vai ei.
Kannattaa laittaa kaalimadon tarra pakettiin vinkiksi.
Jos vie ennen synttäreitä, paketti avataan vasta syntymäpäivä.
Jos vie isoihin juhliin, avataan kaikki yhdessä.
Jos vie synttärien jälkeen, avataan heti.
No jos lahja avataan vasta vieraan lähdön jälkeen, pitäisikö lapsen vielä kiittää siitä uudelleen, kun on avannut sen?
Tehköön jokainen niin kuin itse haluaa. Säännöt on tehty rikottaviksi. Vaikka ei kai siitä mitään virallista sääntöä olekaan. Se on aika vaikea tilanne, jos pitää esittää ilahtunutta vaikka oikeasti ei ole. Mieluiten itse avaisin vieraan lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
No jos lahja avataan vasta vieraan lähdön jälkeen, pitäisikö lapsen vielä kiittää siitä uudelleen, kun on avannut sen?
Ei ole tarvetta.
Ei tarvitse kiittää toistamiseen, vaikka saahan sitä jos välttämättä haluaa. Ihan taas niin kuin itsestä parhaalta tuntuu.
Tarkoitin siis nimenomaan lahjapaperin avaamista, en varsinaisen sisällä olevan pakkauksen avaamista.