Mitä kaloja teillä on joulun kalapöydässä?
Olen enimmäistä kertaa tekemässä joulua omille ja appivanhemille. Saisinko vähän apuja, tulee vaan mieleen lohi eri muodoissaan.
Kommentit (49)
Useampi silli, graavisiika ja lämminsavulohi
Aattona graavisiika, haukiterriini ja muikunmäti, nämä laitettu kauniisti jokaisen lautaselle kuoritun keitinperunan ja sitruunalohkon kera. Tämä siis alkupala.
Joulupäivänä lautasella on haukiterriin lisäksi graavilohi ja sillikaviaari.
Tapaninpäivänä on kirjolohenmätiä pikkublinin päällä, sinappisilakoita ja lasimestarinsilliä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on: itsegraavattu lohi, whiskey-sinappisilli, mustaherukkasilli, katkarapuskagen, mätimousse ja ehkä vielä sitruunasilakat
Huom ainakin vieraille tarjottavassa kalapöydässä kannattaa olla myös jotain kypsää kalaa, pidän kypsästä kalasta, mutta en näistä raakajutuista.
Ei mitään. En vain tykkää. Aika riisuttu pöytä meillä on, mutta tällä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Aattona graavisiika, haukiterriini ja muikunmäti, nämä laitettu kauniisti jokaisen lautaselle kuoritun keitinperunan ja sitruunalohkon kera. Tämä siis alkupala.
Tapaninpäivänä on kirjolohenmätiä pikkublinin päällä, sinappisilakoita ja lasimestarinsilliä.
Hyi näille kaikille. Etenkin inhoan, että joku annostelee lautasen ja syöpä siitä sitten pakotettuna. Ei nöin.
Meillä loimulohi suosituin, sitten on myös savugraavattua lohta+mousse pikkupiirakoille/ruisnapeille ja smetana että sinappisilliä. Ehkä jotain vielä, mutta nuo ainakin.
Ja tätä et kysynyt, mutta koska on myös kinkkua ja savukalkkunaa niin kaloja ei yleensä tuota enempää ole.
Silliä, muikun/siian mätiä, graavi lohta ja siikaa (imo siika on herkumpaa kuin lohi), sillisalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on: itsegraavattu lohi, whiskey-sinappisilli, mustaherukkasilli, katkarapuskagen, mätimousse ja ehkä vielä sitruunasilakat
Huom ainakin vieraille tarjottavassa kalapöydässä kannattaa olla myös jotain kypsää kalaa, pidän kypsästä kalasta, mutta en näistä raakajutuista.
Tämä on ihan totta kyllä. Meillä ei sellaisia vieraita tule, kelle nämä ei maistuisi, meillä kun on aina sama porukka syömässä ja he odottavat juuri näitä kalaherkkuja. Erityisesti itsegraavatun lohen menekki on meillä hurja!
Itse graavattu siika tai kirjolohi, joku valmis silli.
Joskus savustettu itse kalaa jouluksi, mutta se on vähän turhan kiireen hankkimista, jouluna on niin paljon helpompiakin ruokia ehdolla.
Äiti teki joskus rapuhyydykettä. Joku maitopohjainen, varmaan ranskankermaa, hyydytetty liivatteella...katkarapuja, mätiä ja kylmäsavulohta. Pitäis koittaa kooklailla resepti. Voi valmistaa ajoissa jääkaappiin hyytymään ja aattona vain nostaa pöytään.
sipuli- ja matjessilli, kylmä- ja lämminsavulohi.
Savulohta, lohta, itse maustettuja lohia ja nieriää. Tykkään niistä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi näille kaikille. Etenkin inhoan, että joku annostelee lautasen ja syöpä siitä sitten pakotettuna. Ei nöin.
No oman perheen tai löhisuvun kesken varmaan tiedetään toisten inhokit ja ruokalista on jo valikoitunut sen mukaan.
En minäkään söisi noista mitään, mutta en silti ihmettele toisten tapoja
Suutarinlohta,graavilohta (jota en itse syö)silliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 ei itse syö raakaa kalaa, mutta silti joulupöydässä on juuri nuo raa'at. Mulle on sitten täytettyjä munia, liharullia ja muuta maistuvampaa. En kaipaa siihen kypsää kalaa lainkaan. Sitä sitten joulun jälkeen.