Mitä kaloja teillä on joulun kalapöydässä?
Olen enimmäistä kertaa tekemässä joulua omille ja appivanhemille. Saisinko vähän apuja, tulee vaan mieleen lohi eri muodoissaan.
Kommentit (49)
Meillä on graavilohta ja savustettua lohta, erilaisia sillejä, mätejä. Ne syövät jotka tykkäävät. Edes lapsena ei kukaan ole yökötellyt niille jouluruuille, joista eivät pidä.
Saatan ostaa pussillisen suolakaloja.
Meillä on lämminsavulohta, kylmäsavulohta, graavilohta ja sinappisilliä. Jokainen näistä on jollekin se ykkönen, siksi lähinnä lohta.
Graavilohi
Riipisen neulamuikut
Mäti
Savulohta, ja sitten kala-allergikoille "porkkalaa".
Eli aion tässä vielä ennen joulua tehdä koe-erän, että opin.
Siis porkkanasta marinoiden tehty.
Toiveena on ollut jo pitkään, että ei lohta, sitä kun syödään arkiruokana läpi vuoden.
Siika graavattuna on niin hyvää ja muikunmäti. Erilaiset kalapateet- ja terriinit ovat juhlaruokaa. Ne kannattaa tehdä vaaleasta kalasta kuten hauesta tai kuhasta.
Graavilohi ja taikinakuoreen leivottu lohi
En jaksa nostaa akvaariota ruokapöytään
Lohi, siika, hauki. Siikaa ja lohta graavattuna joskus haukeakin graavaattuna ja hauesta joku rasvainen mureke. Muut kun lohi on yleensä itse pyydystetty ennen aattoa.
Vierailija kirjoitti:
Savulohta, ja sitten kala-allergikoille "porkkalaa".
Eli aion tässä vielä ennen joulua tehdä koe-erän, että opin.
Siis porkkanasta marinoiden tehty.
Porkkala on hyvää. Meillä se kelpaa muillekin kuin kasvissyöjille, kun siitä puhutaan vain marinoituna porkkanana.
Ahven, hauki, kuha, lohi, säynävä, ankerias.
Aika paljon teillä on. Meillä vain lämmin savulohi ja matjes-silli.
Kala ei ole koskaan kuulunut joulupöytään meidän perheessä. Tykkään kyllä ravintoloiden kalapäydästä joululounaalla mutta kotona ei koskaan tätä.
Kysymys teille mädin ostajille: ostatteko mädin tuoreena vai pakasteena? Oonko ymmärtänyt oikein, että pakastetuttu on turvallisempi mahdollisten riskien suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille mädin ostajille: ostatteko mädin tuoreena vai pakasteena? Oonko ymmärtänyt oikein, että pakastetuttu on turvallisempi mahdollisten riskien suhteen?
Ostan mädin tuoreena ja pakastan kotona. Vähintään 1 vrk täytyy pitää pakkasessa. Tämä siis mahdollisten loisten nujertamiseksi.
Norjalaisessa lohessa on täällä Keski-Euroopassa ollut salmonellan takia niin paljon nyt takaisinvetoja, että se jää pois meidän joulupöydästä. En ole vastaavaan ennen törmännyt. Täytynee kokeilla paikallista taimenta. Joulupäivänä meillä syödään ostereita, varmaankin numero kolmosta.
-ulkosuomalainen
Graavilohi. Ei siihen muuta tarvita.
Yksi hankala, yksi tukala ja pöydän päässä kyn-silakka.
Miehelle mätiä, graavilohta, savusiikaa ja silliä. Itse en syö kalaa joten minun kalapöytäni korvaavat kasvikset (mm. porkkala).