Uskallanko antaa teini-ikäiselle koiranhoitajalle asunnon viikoksi?
Tarkoitus siis olisi että hoitaisi koiraa viikon ja saisi halutessaan yöpyä täällä. Antaisin asunnon hänen käyttöönsä ja ostaisin ruuat valmiiksi.
Mietin vain, että uskaltaako näin tehdä? :D Varmaan fiksua olisi minkä ikäisen hoitajan tahansa kanssa tehdä kirjallinen sopimus, jossa hoitaja lupaa ettei asuntoon kutsuta ulkopuolisia ja jos vahinkoa on aiheutettu, hoitaja korvaa vahingot.
Tämä kyseessä oleva teini on ihan fiksunoloinen ja olisi innoissaan ottamassa paikkaa vastaan, minua vaan huolettaa että järkkää täällä teinibileet.
Kommentit (17)
Meillä oli 4H:n kautta 15-vuotias muutaman päivän. Vähän hirvitti, enemmän sen takia, että hänellä ei ollut hirveästi kokemusta. Ilmeisesti meni hyvin, vaikka tarkkaa raporttia ei saatukaan.
15-vuotias. Saa siis noiden etujen lisäksi palkan ja matkakulut.
En kyllä tuntemattomalle, mutta esimerkiksi sukulais nuorelle tai oman kaverin lapselle kyllä, kun tietäisin että nuori on ns kunnollinen.
Minä seuoloisin todella tarkkaan. Sellaisen kiltin näköisen lukutoukkatytön voisin ottaa, mutta en mitään bilettäjätyypin näköistä. Jos tyttö on Facebookissa, niin FB-profiili kertoo paljon.
Tuollainen kirjallinen sopimus on muuten yhtä tyhjän kanssa, koska et voi tehdä sopimuksia 1) yksityishenkilönä yksityishenkilölle 2) alaikäisen kanssa.
Kyllä varmasti jotenkin näet siitä teinistä, onko sen tyyppinen että bileet järjestäisi. Tämän näkee helposti esimerkiksi Facebook-sivua tarkastelemalla, minkä tyyppiset ihmiset siellä juttelee ja millä tavalla. Voithan järkätä jonkun tarkastamaan tilanteen sillä aikaa kun olet poissa sillä tavalla, että teini ei arvaa sen olleen tahallinen tarkastus.
Kai sä tunnet tämän ihmisen? Vanhempansa?
Kurkkasin facebook profiilia ja jutut siellä ovat lähinnä sellaista perus teiniangsti-kuvien jakoa yms. Mitään biletysjuttuja en nähnyt, tosin voihan se olla etten näe niitä.
Ota mieluummin 4H-yhdistykseltä. Eivät veloita paljoa vaikka yöpyisivät asunnossasi ja heillä on vielä se, että mikäli hölmöilevät ja hajottavat paikkoja, yhdistys on vastuussa kuluista.
no mä en kyllä edes päästäisi 15v lastani yksin asumaan viikoksi johonki vieraaseen paikkaan.
No kyllä se järkkää ne bileet, ihan varmasti. Vaikka olisi päivän siellä kiltisti, niin tylsäähän sille tulee.
Sitten kutsuu sinne käymään BFF:n Maijan. Noh, Maija ehdottaa että Jyri ja Saku voisi tulla käymään pihalla mopoilla, ihan nopeesti vaan. Jyri kysyy että saako ne tulla kattoo sen kämpän ja koska Jyri on niin Ihq niin ei vaan voi sanoa ei.
Jyri ja Saku sitten ehdottaa että huomenna ne voisi tulla uudestaan ja ottaa myös kolmannen kaverin jne.
Ei ei ei ei. Ei tuu hyvä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"]
no mä en kyllä edes päästäisi 15v lastani yksin asumaan viikoksi johonki vieraaseen paikkaan.
[/quote]
Jaa? minä olen päästänyt nuorempanakin. Saa hyvät tienestit ja usein teinille tuollainen kokemus on ihan järisyttävän upea (saa olla yksin jonkun "hienossa" kodissa)
Tietysti lapsen pitää olla vastuullinen ja hänelle pitää painottaa, ettei toisen kotiin saa kutsua kavereita ilman asunnon omistajan lupaa. Lapsen pitää olla myös sen verran reipas, että osaa käyttää uunia (tai edes mikroa) yms.
Kyllä tuollainen kokemus on teinille hyvä juttu, kunhan vaan opastaa ja selvittää jutut hyvin työnantajan kanssa.
Esim. meillä oli 14-vuotias joskus muutaman yön erään pariskunnan asunnossa hoitamassa koiraa. Olivat järjestäneet lapselle paljon ruokaa jääkaappiin. Lapsella oli lisäksi lupa kutsua yksi kaveri seuraksi, saivat katsella leffoja ja pelata videopelejä. Ehtoina oli, että lapsi vastaa puhelimeen aina kun asunnon omistaja tai minä soitamme.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"]no mä en kyllä edes päästäisi 15v lastani yksin asumaan viikoksi johonki vieraaseen paikkaan.
[/quote]
Samaa mietin
Et uskalla! Et varmasti uskalla! Katotaan vaikka! Kot kot koot! Et uskalla, lällällälällieruu!
Kyllä sanoisin että uskaltaa. Uskokaa tai älkää, nuorilla pyörii päässä muutakin kuin bileet ja viina. Omassa kodissa vielä voisi jotkut bileet pitää mutta vieraan kodissa pelottaisi kyllä tulevat sanktiot/häpeä/pettyneisyys enemmän.
Jos minä tai omat lapseni olisivat olleet se teini, niin ehdottomasti kyllä. Hoidin jo 13-vuotiaana kahta pikkulasta heidän kotonaan, kun vanhemmat olivat töissä. En ikinö olisi vahingoittanut toisetn tai omien vanhempieni kotia minkään ikäisenä. Yhtä luotettavia ovat olleet omatkin pojat, heille on voinut uskoa omakotitalon vaikka 14-vuotiaina, pariksi yöksi.