Miten valmistautua henkisesti vauvan tuloon?
Olen nyt rv 32. Olen aika nuori äiti (21v) ja ensimmäinen nyt tulossa.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:24"]Ei siihen oikein voi valmistautua :) Kun vauva tulee, ei tule pelkkä vauva, vaan tulee myös vanhempien hormonaaliset reaktiot. Se on sitten ihan erilaista kuin nyt. Valmistautuminen voi olla vaikka sitä, että laittelet vauvanvaatteita ja -tavaroita valmiiksi. Kuulostaa hölmöltä, mutta joku taika siinä on. Se ei ole pelkästään sen tavaran kanssa puljaamista, vaan siinä jotenkin prosessoi myös jotain. Mulla on herännyt halu tehdä myös tulevalle lapselle itse jotain.
Jos kiinnostaa, voithan lukea asiatietoa imetyksestä ja vauvan ensipäivien tarpeista. Samoin synnytyksestä kannattaa lukea asiatietoa, ei mitään "tässä karmea synnytyskokemukseni" -osastoa. Meidän neuvolan th sanoo aina, että ensisynnyttäjän on todella vaikea ajatella synnytystä pitemmälle.
Olet ihan sopivan ikäinen äiti, ei se äitiys kysy ikää :)
[/quote]
Kiitos. :) Oon mä jo lajitellut nuita vauvanvaatteita ja meillä on esillä vauvan pikku kengät, nalle, lorukirja ja muita vauvan leluja. Synnytys kyllä meinaa vähän pelottaa, mutta onhan kaikki muutkin äidit synnyttäneet, mä olen netissä just törmännyt näihin kamalimpiin synnytyksiin mistä se pelko ehkä osin johtaa.
vau.fi foorumilla ainakin on paljon kokemuksia vauvasta, lue ihmeessä, koko sivusto on tosi hyvä!
Luota vaistoosi, se on tärkeää. Äidin vaisto on ihmeellinen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:24"]Ei siihen oikein voi valmistautua :) Kun vauva tulee, ei tule pelkkä vauva, vaan tulee myös vanhempien hormonaaliset reaktiot. Se on sitten ihan erilaista kuin nyt. Valmistautuminen voi olla vaikka sitä, että laittelet vauvanvaatteita ja -tavaroita valmiiksi. Kuulostaa hölmöltä, mutta joku taika siinä on. Se ei ole pelkästään sen tavaran kanssa puljaamista, vaan siinä jotenkin prosessoi myös jotain. Mulla on herännyt halu tehdä myös tulevalle lapselle itse jotain. Jos kiinnostaa, voithan lukea asiatietoa imetyksestä ja vauvan ensipäivien tarpeista. Samoin synnytyksestä kannattaa lukea asiatietoa, ei mitään "tässä karmea synnytyskokemukseni" -osastoa. Meidän neuvolan th sanoo aina, että ensisynnyttäjän on todella vaikea ajatella synnytystä pitemmälle. Olet ihan sopivan ikäinen äiti, ei se äitiys kysy ikää :) [/quote] Kiitos. :) Oon mä jo lajitellut nuita vauvanvaatteita ja meillä on esillä vauvan pikku kengät, nalle, lorukirja ja muita vauvan leluja. Synnytys kyllä meinaa vähän pelottaa, mutta onhan kaikki muutkin äidit synnyttäneet, mä olen netissä just törmännyt näihin kamalimpiin synnytyksiin mistä se pelko ehkä osin johtaa.
[/quote]
Ei kannata miettiä niitä toisten kauheita kokemuksia. Synnytys kyllä sattuu, ei siitä mihinkään pääse, mutta mä voin antaa sulle pari neuvoa. Harjoittele rentoutumista. Hengitä ulos ja rentoutua kehoa osa kerrallaan. Voit mielikuvissasi suunnata uloshengityksen siihen ruumiinosaan, minkä haluat rentouttaa. Synnytyksessä on tärkeää oppia rentouttamaan kehoa, koska jännittäminen lisää kipua. Yksi erityinen ruumiinosa kannattaa ottaa huomioon: yllättäen leuan rentouttaminen helpottaa. Jos kiristät leukaa, se lisää synnytyskipua. Näitä kannattaa harjoitella etukäteen ja etsiä asiallista tietoa esim. synnytyksen eri vaiheista.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:36"]vau.fi foorumilla ainakin on paljon kokemuksia vauvasta, lue ihmeessä, koko sivusto on tosi hyvä!
[/quote]
Olen sitä paljon selaillutkin ja neuvolasta saatu vau kirja on läpi luettu varmaan pariin otteeseen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:39"]Luota vaistoosi, se on tärkeää. Äidin vaisto on ihmeellinen.
[/quote]
Näin mä olen ymmärtänyt. :)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:24"]Ei siihen oikein voi valmistautua :) Kun vauva tulee, ei tule pelkkä vauva, vaan tulee myös vanhempien hormonaaliset reaktiot. Se on sitten ihan erilaista kuin nyt. Valmistautuminen voi olla vaikka sitä, että laittelet vauvanvaatteita ja -tavaroita valmiiksi. Kuulostaa hölmöltä, mutta joku taika siinä on. Se ei ole pelkästään sen tavaran kanssa puljaamista, vaan siinä jotenkin prosessoi myös jotain. Mulla on herännyt halu tehdä myös tulevalle lapselle itse jotain. Jos kiinnostaa, voithan lukea asiatietoa imetyksestä ja vauvan ensipäivien tarpeista. Samoin synnytyksestä kannattaa lukea asiatietoa, ei mitään "tässä karmea synnytyskokemukseni" -osastoa. Meidän neuvolan th sanoo aina, että ensisynnyttäjän on todella vaikea ajatella synnytystä pitemmälle. Olet ihan sopivan ikäinen äiti, ei se äitiys kysy ikää :) [/quote] Kiitos. :) Oon mä jo lajitellut nuita vauvanvaatteita ja meillä on esillä vauvan pikku kengät, nalle, lorukirja ja muita vauvan leluja. Synnytys kyllä meinaa vähän pelottaa, mutta onhan kaikki muutkin äidit synnyttäneet, mä olen netissä just törmännyt näihin kamalimpiin synnytyksiin mistä se pelko ehkä osin johtaa.
[/quote]
Ei kannata miettiä niitä toisten kauheita kokemuksia. Synnytys kyllä sattuu, ei siitä mihinkään pääse, mutta mä voin antaa sulle pari neuvoa. Harjoittele rentoutumista. Hengitä ulos ja rentoutua kehoa osa kerrallaan. Voit mielikuvissasi suunnata uloshengityksen siihen ruumiinosaan, minkä haluat rentouttaa. Synnytyksessä on tärkeää oppia rentouttamaan kehoa, koska jännittäminen lisää kipua. Yksi erityinen ruumiinosa kannattaa ottaa huomioon: yllättäen leuan rentouttaminen helpottaa. Jos kiristät leukaa, se lisää synnytyskipua. Näitä kannattaa harjoitella etukäteen ja etsiä asiallista tietoa esim. synnytyksen eri vaiheista.
[/quote]
Kiitos vinkeistä!
Hyviä vinkkejä olet saanutkin, yksi on ehkä se, että pystyt antamaan elämässäsi tarpeeksi tilaa vauvalle ja hyväksyt sen, että elämäsi muuttuu. Vauvan tarpeet tulee tulla ensiksi.
sen takia suosittelisinkin, että jos sulla on nyt jotenkin mielessä jotain, mitä haluaisit ehdottomasti saada tehdyksi (tai mitä nyt voi raskauden aikana enää tehdä), tee se jo nyt. Samoin tässä loppuraskauden aikana on hyvä tehdä sellaisia omia juttuja, mistä saa iloa, oli se elokuvissa käymistä, kampaajalla käymistä, shoppailua, ystävien näkemistä, jokin sisustusprojekti kotona tms. niin että vauvan synnyttyä sulla on tilaa ja aikaa vauvalle. Muiden menojen aika tulee sitten, kun vauva kasvaa ja sopii.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:55"]Hyviä vinkkejä olet saanutkin, yksi on ehkä se, että pystyt antamaan elämässäsi tarpeeksi tilaa vauvalle ja hyväksyt sen, että elämäsi muuttuu. Vauvan tarpeet tulee tulla ensiksi.
sen takia suosittelisinkin, että jos sulla on nyt jotenkin mielessä jotain, mitä haluaisit ehdottomasti saada tehdyksi (tai mitä nyt voi raskauden aikana enää tehdä), tee se jo nyt. Samoin tässä loppuraskauden aikana on hyvä tehdä sellaisia omia juttuja, mistä saa iloa, oli se elokuvissa käymistä, kampaajalla käymistä, shoppailua, ystävien näkemistä, jokin sisustusprojekti kotona tms. niin että vauvan synnyttyä sulla on tilaa ja aikaa vauvalle. Muiden menojen aika tulee sitten, kun vauva kasvaa ja sopii.
[/quote]
Näinpä. Minun tärkeysjärjestys on nyt jo muuttunut ja yritän jo ajatella vauva arkea ja hänen rytmin mukaan elämistä. Lapsesta on jo raskauden alusta tullut mulle ja miehelle rakas. Ystäviä mulla ei oikein ole ja rahatilanne ei suosi sisustamista, eikä kyllä vuokra-asuntokaan, shoppaillakaan en oikein voi, koska meidän yhteiset tulot on aina miehen tilillä.
Kyllä sä pärjäät :) äitiys on ihmeellinen asia, ne vaistot löytyy selkärangasta. Itse sain esikoisen juuri täytettyäni 19, ja hyvin on mennyt :) nyt poika 5kk ja toinen tulossa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:07"]
Kyllä sä pärjäät :) äitiys on ihmeellinen asia, ne vaistot löytyy selkärangasta. Itse sain esikoisen juuri täytettyäni 19, ja hyvin on mennyt :) nyt poika 5kk ja toinen tulossa.
[/quote]
Mikä kiire sulla on hankkia kaksi lasta peräjälkeen? Isompikin on vielä vauva pienemmän syntyessä, huh huh. En epäile äitiyttäsi, mutta mikset olisi nauttinut pienestä vauvastasi ja antanut hänen olla ainokainen vähän kauemmin?
AP:lle sanoisin samaa kuin edellisetkin: Lue ja tutustu aiheeseen, mutta jätä vertailevat ja kauhistelevat tekstit lukematta. Osaat kyllä olla vauvan kanssa, kunhan se syntyy. 9 kk on onneksi varsin pitkä aika valmistautua.
Haluttiin miehen kanssa lapset nuorena ja pienellä ikäerolla :) oltiin jo naimisissa ennen kuin ensimmäinenkään lapsi sai alkunsa. Takana pitkä seurustelusuhde, mies mua jonkin verran vanhempi. Taloudellinen tilanne hyvällä mallilla, ja tämä ratkaisu sopi meille :)
Hyväntele oma elämä ja vapaa-aika
Ei siihen oikein voi valmistautua :) Kun vauva tulee, ei tule pelkkä vauva, vaan tulee myös vanhempien hormonaaliset reaktiot. Se on sitten ihan erilaista kuin nyt. Valmistautuminen voi olla vaikka sitä, että laittelet vauvanvaatteita ja -tavaroita valmiiksi. Kuulostaa hölmöltä, mutta joku taika siinä on. Se ei ole pelkästään sen tavaran kanssa puljaamista, vaan siinä jotenkin prosessoi myös jotain. Mulla on herännyt halu tehdä myös tulevalle lapselle itse jotain.
Jos kiinnostaa, voithan lukea asiatietoa imetyksestä ja vauvan ensipäivien tarpeista. Samoin synnytyksestä kannattaa lukea asiatietoa, ei mitään "tässä karmea synnytyskokemukseni" -osastoa. Meidän neuvolan th sanoo aina, että ensisynnyttäjän on todella vaikea ajatella synnytystä pitemmälle.
Olet ihan sopivan ikäinen äiti, ei se äitiys kysy ikää :)