Suosittele opiskelualaa!
Suosittele opiskelualaa naiselle, jonka lukion päättötodistus 8,8 ja kirjoitusten "yleisarvosana" E. Olen hyvä kielissä, en ole erityislahjakas matemaattisesti, mutta osaan kyllä laskea. Olen kiinnostunut vähän kaikesta.
Kommentit (12)
Käy vapaaehtoinen asepalvelus ja hae kadettikouluun.
Noilla spekseillä sulla on kaikki vaihtoehdot avoinna.
Millainen olet muuten, minkä tyyppistä työtä haluaisit tehdä isona? Eli kammoatko esiintymistä, onko vuorotyö ok, onko raha sulle tärkeää ja haluaisitko valmistuttuasi asua pääkaupunkiseudulla, pikkukaupungissa vai maaseudulla? Oletko sosiaalinen, jaksatko työskennellä ihmisten kanssa auttaen heitä vai oletko enemmän asiantuntijatyyppiä?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:34"]Noilla spekseillä sulla on kaikki vaihtoehdot avoinna.
Millainen olet muuten, minkä tyyppistä työtä haluaisit tehdä isona? Eli kammoatko esiintymistä, onko vuorotyö ok, onko raha sulle tärkeää ja haluaisitko valmistuttuasi asua pääkaupunkiseudulla, pikkukaupungissa vai maaseudulla? Oletko sosiaalinen, jaksatko työskennellä ihmisten kanssa auttaen heitä vai oletko enemmän asiantuntijatyyppiä?
[/quote]
Työpaikkakunta voi minun puolestani olla ihan millainen tahansa. En ole erityisen sosiaalinen, mutta tulen kyllä toimeen kaikkien kanssa ja tarvittaessa osaan avata suuni. Kaupallinen ala tuskin olisin hieman sisäänpäinkääntyneelle sopiva.
Rahaa tienaisin ihan mielelläni paljonkin kuten varmaan kuka tahansa. Vuorotyö ei haittaisi, jos palkka olisi sen mukainen. En välttämättä jaksaisi esimerkiksi sairaanhoitajan hommia vuorotyössä pikkupalkalla. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:34"]Noilla spekseillä sulla on kaikki vaihtoehdot avoinna. Millainen olet muuten, minkä tyyppistä työtä haluaisit tehdä isona? Eli kammoatko esiintymistä, onko vuorotyö ok, onko raha sulle tärkeää ja haluaisitko valmistuttuasi asua pääkaupunkiseudulla, pikkukaupungissa vai maaseudulla? Oletko sosiaalinen, jaksatko työskennellä ihmisten kanssa auttaen heitä vai oletko enemmän asiantuntijatyyppiä? [/quote] Työpaikkakunta voi minun puolestani olla ihan millainen tahansa. En ole erityisen sosiaalinen, mutta tulen kyllä toimeen kaikkien kanssa ja tarvittaessa osaan avata suuni. Kaupallinen ala tuskin olisin hieman sisäänpäinkääntyneelle sopiva. Rahaa tienaisin ihan mielelläni paljonkin kuten varmaan kuka tahansa. Vuorotyö ei haittaisi, jos palkka olisi sen mukainen. En välttämättä jaksaisi esimerkiksi sairaanhoitajan hommia vuorotyössä pikkupalkalla. Ap
[/quote]
No sitten lääkäriksi, jos olet hyvä kaikessa ja jaksat rykäistä pääsykokeisiin. Työllistyminen varmaa ja palkassa mahdollisuudet vaikka kuinka ylös. Päivystämisestä maksetaan hyvin.
Olisiko viestintäala? Ei siis varsinaisesti viestintä-viestintä, mutta esimerkiksi suomen kieli pääaineeksi, mahdollisesti joku toinen kieli sivuaineeksi, lisäksi viestinnän tai markkinoinnin opintoja tms. Tuollaisella tutkinnolla voisit tehdä aika paljon kaikkea, varmuuden vuoksi hankkia esim. opettajan pätevyyden, toimia kouluttajana, kääntäjänä, kielenhuollon tehtävissä, viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä jne.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:05"]
Suosittele opiskelualaa naiselle, jonka lukion päättötodistus 8,8 ja kirjoitusten "yleisarvosana" E. Olen hyvä kielissä, en ole erityislahjakas matemaattisesti, mutta osaan kyllä laskea. Olen kiinnostunut vähän kaikesta.
[/quote]
Hei mä olin sä 9 vuotta sitten. Itse päädyin opiskeleman biologiaa. Hain myös kemialle, fokloristiikkaan, journalismikoulutukseen, eläinlääkikseen ja jonnekin muualle mitä en enää muista. Sain paikan kolmesta eri koulutusohjelmasta, biologia tuntui parhaalta silloin. Töissä olen ollut myös ennen jatko-opiskeluja lastenhoitajana, myyjänä, eläintenhoitajana ja opiskelujen ohella tutkimusavustajana. Kaikista hommista tykkäsin.
Sanoisin että valitse alat joihin haet sen mukaan mikä kiinnostaisi eniten ja joiden pääsykokeisiin on mukavinta valmistautua. Vähän kannattaa katsoa myös työllistymismahdollisuuksia, esim itse en tätä ihan tajunnut, että biologeilla on tosi huono työllisyystilanne. Toisaalta kun kiinnostusta on moneen, voi tehä monenlaisia hommia koulutuksesta riippumatta, ei ole ikinä työttömänä tarvinnut olla.
Valitse hyvin työllistävä ala! Luokanopettajana tai erityisopettajana sais olla monenlaisten asioiden kanssa tekemisissä :)
Farmasialla on hyvä palkka ja kohtuulliset etenemismahdollisuudet. Ihmisten kanssa tarvitsee olla tekemisissä enimmäkseen oman ammattitaidon kautta ja parhaimmillaan voi päästä jopa labratyöhön. Kielipäästä on hyötyä. Siinä sivussa voi sitten opiskella lisää kieliä ja lähteä vaihtoon tms. Palkka mahdollistaa myös sen että voi välillä matkustella, joten ei mene se hyvä kielipää hukkaan. Mihin ikinä päädytkin, niin muista katsoa alan työttömyystilanne jostain muualta kuin yliopiston tai amk:n omilta sivuilta.
Työttömyystilanteen tuijottaminen opintoihin hakeutumisvaiheessa on hiukan turhaa. Toki se on hyvä tiedostaa, ja sitä voi miettiä, ja kannattaa ehdottomasti olla realisti. Todellisuus kuitenkin on, että useimmilla menee siihen valmistumiseen vähintään 4-5 vuotta (amk) tai 6-8 vuotta (yliopisto). Työllisyystilanne silloin voi olla hyvin erilainen.
Tradenomi, kauppatieteet. Pitää osata laskea ja kieliä, lisäksi luetaan liike- ja verojuridiikkaa, markkinointia, henkilöstöasioita, viestintää, tietotekniikkaa pääsee käyttämään luovuuttaan ja voi valita haluaako tehdä työtä ihmisten vai asioiden kanssa, kansainvälistyminen on helppoa. Työtä on joka puolella, ei useinkaan sido paikkakuntaan eikä edes maahan, aikaan tai paikkaan. Voit työskennellä ihan millä alalla hyvänsä joko ydintuotteiden tukipalveluissa jos esim. teollisuus- tai hoitoalalla tai ydintuotteessa jos liiketalous, hr-, pr-, rahoitus, myynti-, markkinointi, viestintä, IT-, juridiikka-alan yritys.
Ei kyllä kannata työllisyystilannetta katsoa opintoja miettiessä. Itsekin juuri valmistuin työttömäksi vaikka kuusi vuotta sitten oli melkein täystyöllisyys...Hyvällä asenteella ja kielipäällä voi ap mennä muihinkin tehtäviin ja lähteä vaikka ulkomaille jos ei täältä töitä löydy :)
Etköhän sinä voi valita ihan mitä tahansa. Olin itse vähän samantapainen, eli ei erityislahjakkuuksia mutta kaikessa pärjäilin. Siihen aikaan oli it-alalla paljon hommia tarjolla joten menin yliopistoon lukemaan tietojenkäsittleyoppia. Tyytyväinen olen ollut ratkaisuuni, silti vaikkei minua tietokoneet mitenkään eriytisemmin ole koskaan kiinnostaneetkaan. Eipä kyllä kiinnostanut mikään muukaan erityisemmin, joten piti valita vaan työllisyystilanteen ja palkan perusteella.
Eli minusta kannattaa ensin miettiä onko jotain asioita mitä ei missään nimessä halua, tai sitten haluaa. Itselleni ehdoton ei oli työt joissa paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Jollekin toiselle sellainen on taas toive. Sitten niistä aloista mitkä täyttää nämä ehdot katsella missä on ok työllisyystilanne, riittävät palkat jne.