Tiedätkö, mitä on käsin kiskottu päre? Esim. pärekoreissa. Ja miten se. eroaa muista päreistä.
Jos tiedät, laita alle ensin vain, että tiedän, jotta jokainen voi miettiä mikä niiden ero voisi olla.
Kyse on katoavasta kansanperinteestä ja taidosta, jota ei kohta ehkä enää ole.
Kommentit (7)
Sehän se. Harmillista, että kiskotusta päreestä koreja tekeviä on enää hyvin harvalukuinen joukko. Liekö esim. enää Helsingin markkinoille riittää sellaisia koreja. Itse ostin eilen kaksi, kun tapasin myyntipisteen, jossa niitä oli.
Olen 90-luvulla tutustunut aiheeseen, mutta en ollut aikaisemmin törmännyt myynnissä oleviin versioihin (koska liikun todella vähän toreilla yms.)
Olen itsekin kerran ollut kiskomassa pärettä. Itse kiskominen ei sinänsä ollut vaikeaa. En muista miten sitä puuta oli vissiin pitänyt liottaa ensin, josta kiskotaan, tai mitä muuta valmistelutyöt vaativat. Mäntyä se oli.
Ap
Eroaa koneellisesti tehdystä päreestä, siten että se on käsin tehty. Periaatteessa ero on vain tekotavassa, ei lopputuotteessa. Käytännössä koneellisesti tehty on kuitenkin aina parempi ja tasalaatuisempi.
Vanhin kattopäreiden valmistusmuoto on käsin kiskominen, jolloin puu halkeaa solupintaa myöten rikkomatta solua ja puun pinta on kestävämpi. Tällöin päreeseen ei myöskään synny höyläpäreen tavoin selloloosanukkaa, jolloin päre ei syttynyt niin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Eroaa koneellisesti tehdystä päreestä, siten että se on käsin tehty. Periaatteessa ero on vain tekotavassa, ei lopputuotteessa. Käytännössä koneellisesti tehty on kuitenkin aina parempi ja tasalaatuisempi.
”Käsin tehty” 😁 Ei ole käsin tehty, vaan luoja on sen männyn kyllä tehnyt. Sen sijaan kiskottu päre on sananmukaisesti irrotettu puusta kiskomalla siitä ns. ohut lastumainen pitkä soiro irti, eli päre.
Se on kestävämpi, kuin koneella tehty, koska puun syyt eivät katkea kesken päreen, koska irrotettaessa mukailivat puun luonnollista muotoa.
Ap
No niin. Minä en saa kiskottua pärettä käsin. Joudun käyttämään terää apuna. Eli minulla on päreenvetolaite.
Käsin kiskottu tulee puun luontaisia ”kuituja” rakenteita mukaillen. Muu on höylätty, eli terällä leikattu koko matkaltaan, oituudeltaan.
Tämä on arvaus. Ei tieto.