Äiti! mitä olet oppinut lapseltasi? (ei veloille)
Oma lapseni on kasvattanut minua monin tavoin. Nyt rupesin pohtimaan mitä kaikkea olenkaan oppinut/käsittänyt/ymmärtänyt.
-olen oppinut mitä pyyteetön rakkaus on, se kuinka koska vaan hetkeäkään empimättä antaisi oman henkensä pelastaakseen toisen.
-olen oppinut pitämään itseäni kauniina vasta synnytyksen jälkeen, mun kroppa on upea kun pystyy luomaan ihmiselämän
-olen nykyään paljon tasapainoisempi, osaan valikoida taisteluni ja en hermostu asioista niinkuin ennen lasta
-olen oppinut löytämään kaikista hyviä puolia
-ennenkaikkea olen oppinut tuntemaan itseni täysin.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:47"]
Kärsivällisyyttä. Rakkautta. Kiitollisuutta. Elämäniloa.
[/quote]
Vaatiiko nämä asiat verisidettä?!
[/quote] Tottakai.
[/quote]
Kerro tuo niille sadoille lapsille tuolla ulkona joilta puuttuu kodin turva ja hoiva, että teidän vanhemmat on kyllä oppinut teiltä kärisivällisyyttä, rakkautta, kiitollisuutta ja elämäiloa. Onhan teillä veriside!
Sijaisperheen äitinä tälläiset keskustelut loukkaa! Aitoa välittämistä ja tunneside on olemassa ilman verisidettäkin! Ja näiden lasten kokemat asiat sattuu ihan aidosti! Säälittäävä miten tekopyhiä on ihmiset, jotka vielä väittää oppineensa lapsilta rakkautta, välittämistä, jne...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:59"]
Ei hitto, velatko ne tässä ketjussa pyynnöstä huolimatta märisee? Ei voida myöntää, että jäädään paitsi jostain, kun ainahan voi halata naapurin lasta?
[/quote]Ei kukaan ole tällaista väittänyt. Kysyin ainoastaan aloittajalta perusteluja siihen, miksi lapsettomat eivät muka voisi oppia lapsilta mitään. Minulla on lapsia.
Aloitus haiskahtaa valitettavasti provolta.
[/quote]
Minullakin on lapsi, enkä silti ymmärrä tätä kysymyksenasettelua. Täällä on jo monta esimerkkiä siitä, kuinka lapselta oppiminen ei vaadi verisidettä tai kiintymystä ja toisaalta taas kiintymys ei vaadi verisidettä eikä siihen omaankaan kiintyminen ole mikään selviö.
Elämä on tavattoman monimuotoista, miksei siitä saisi puhua niin kuin se on? Miksi rajataan ja annetaan reunaehtoja, aivan kuin vain tietyissä olosuhteissa opitulla asialla olisi arvoa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:04"]
Myös miehet on suljettu tästä aloituksesta pois. Onko kyseessä hölmö oletus, etteivät miehet ja isät lue tätä palstaa, vai eikö heidän vain ajatella voivan oppia mitään?
[/quote] Jos teet oman aloituksen heille?
[/quote]
Miksi ylipäätään rajata isät pois keskustelusta? Haiskahtaa taas äitiyden erityisaseman pönkittämiseltä ja äitimyytin vahvistamiselta: vain äiti voi oppia omalta lapseltaan elämästä, ei kukaan muu!
[/quote] Huoh! Tottakai isäkin voi oppia, mene siihen keskusteluun nyt, ole hyvä!
[/quote]
Miksi sitten haluat kulla kommentteja vain äideiltä?
No niin. Pilalle meni tämäkin ketju. Jos te lapsettomat besserwisserit haluatte aiheesta keskustella niin miten olisi aloitus: "Vela, mitä olet oppinut elämässäsi (ei äideille)". Veikkaan että hiljainen ketju tiedossa koska velat ei pääse pätemään ja räksyttämään!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:09"]
Myös miehet on suljettu tästä aloituksesta pois. Onko kyseessä hölmö oletus, etteivät miehet ja isät lue tätä palstaa, vai eikö heidän vain ajatella voivan oppia mitään?
[/quote]
Miksi ylipäätään rajata isät pois keskustelusta? Haiskahtaa taas äitiyden erityisaseman pönkittämiseltä ja äitimyytin vahvistamiselta: vain äiti voi oppia omalta lapseltaan elämästä, ei kukaan muu!
[/quote] Huoh! Tottakai isäkin voi oppia, mene siihen keskusteluun nyt, ole hyvä!
[/quote]
Myös lapseton voi. Joten miksi rajata keskustelu vain äiteihin?
Huumoria, rauhallisuutta, rakkautta luontoon, rakkautta elämään. Lapsen viisautta. Miten paljon voi rakastaa ja miltä tuntuu päästää irti jotain, jota rakastaa. Anteeksiantoa ja luottamusta. Pysyvyyttä, kestävyyttä.
Olen oppinut, että olen maailman paras kokki ja ihana äiti joka ei tarvi meikkiä :D Toisaalta olen taas tyhmä kun en anna 4-vuotiaalle pojalleni puukkoa tms..
Olen myös oppinut pojaltani Teinininjakilpikonnien taisteluliikkeitä!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:11"]
No niin. Pilalle meni tämäkin ketju. Jos te lapsettomat besserwisserit haluatte aiheesta keskustella niin miten olisi aloitus: "Vela, mitä olet oppinut elämässäsi (ei äideille)". Veikkaan että hiljainen ketju tiedossa koska velat ei pääse pätemään ja räksyttämään!
[/quote]
Lapsettomat besserwisserit? Aloittajan kummallista rajausta ovat ihmetelleet täällä sekä lapsettomat että vanhemmat. Kummankaan ryhmän mielestä syrjintä tai toisten kokemusten vähättely ei ole okei.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"]
Televisio ja netti eivät ole niin tärkeitä kuin yhdessä oleminen ja leikkiminen.
[/quote]
Etkö todella tiennyt ennen lapsen hankintaa, että on tärkeää viettää aikaa läheisten kanssa? :DD
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"]
Televisio ja netti eivät ole niin tärkeitä kuin yhdessä oleminen ja leikkiminen.
[/quote]
Etkö todella tiennyt ennen lapsen hankintaa, että on tärkeää viettää aikaa läheisten kanssa? :DD
[/quote]
Että te jaksatte.
Jos nyt saa vielä vastata itse kysymykseen välittämättä sivujuonteista: kaikenlaista on toki tullut opittua, mutta arvokkain ja vaikein läksy on varmaan ollut suuttumisen hallinta. Olen helposti tulistuva luonne, mutta ennen lapsia aikuisten kanssa ei yleensä tilanteet kärjistyneet niin pitkälle, että olisi sanottavammin tarvinnut itsehillintää opetella, ja silloin harvoin kun näin kävi, esim. puolison kanssa riidellessä, palaute oli lähinnä bensaa liekkeihin.
Poikani ei tarvinnut kuin muutaman kerran sanoa hiljaa "äiti, älä huuda", tai loukkaantua sydänjuuriaan myöten liian tiukkaan sävyyn esitetystä kiellosta, niin aloin oppia hallitsenaan temperamenttiani, vaikka ei se helppoa alkuun ollutkaan.
Käytyä keskustelua sivuten, en väitä, etteikö tätä voisi oppia muutenkin, mutta minulle se meni perille nopeasti ja tehokkaasti lapseni opettaessa.
Tämäkin ketju olisi kestänyt aiheessa ja vaihteeksi mukavana ja asiallisena ilman ei veloille-lisäystä. En ymmärrä miksi sitä piti vielä erikseen korostaa. Otsikkoon olisi ihan hyvin riittänyt Äiti! Mitä olet oppinut lapseltasi?
Toisaalta otsikko vaikuttaa tarkoituksella provosoivalta, vaikka aloittaja muuta väittääkin. Olisi ollut kuitenkin kiva lukea muiden kokemuksista.
t. vela, joka ei ollut edes törmännyt ko. nimitykseen ennen av:ta.
Esikoiselta sen, että kaikkeen ei voi vaikuttaa vaikka kuinka tekisi parhaansa (vaikea erityislapsi).
Mä olen oppinut hymyilemään enemmän ja ottamaan asiat rennommin. Myös ennakointikyky ja organisointi ovat parantuneet.
Ennen omaa lasta hoisin käytännössä koko lapsuuteni/nuoruuteni sisarusteni lapsia. Epäilen, olisinko pelkästään heitä hoitamalla voinut muuttua ihmisenä jotenkin näin perustavanlaatuisesti. Kyllä se on eri asia olla äiti. Ei muut lapset tehneet musta näin seesteistä ja opettaneet uudenlaista elämänasennetta.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:11"]
[/quote]
Äidit onneksi onnistuvat pätemään ja räksyttämään keskustelussa kun keskustelussa! On äitiys sen verran erityisominaisuus, että kukaan muu ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin äiti, jolla tuntuu olevan jotain diktatuurimaista rajatonta valtaa määritellä kenellä on oikeus milloinkin sanoa mielipiteensä ja missä.
<3 yh- since -98
Meillä on miehen kanssa aivan erilainen tasapaino ja yhteys tullut lasten myötä. Ennen oltiin kaksi erillistä ihmistä ja nykyään vedetään erillätavalla yhteen. Ollaan siis oltu 13v yhdessä ja vanhin lapsi nyt 6v. Joten elämää lasten kanssa ja ilman on kuitenkin kerätty muutama vuosi.
Ennen lapsia mitättömät ja pienet turhat asiat olivat suuria. Nykyään osaan olla rennompi ja erottaa paremmin oikeasti tärkeät asiat.
Seksielämä miehen kanssa paljon parempaa nyt verrattuna mitä oli ennen lapsia.
Olen lasten myötä oppinut paljon suvaitsevaisemmaksi muita ihmisiä kohtaan.
Tälläistä rakkautta ja tunnetta ei voi selittää mitä omaa lasta kohtaa tuntee. Minulla on sisko joka sai lapsen ennen minua ja luulin rakastavani sitä lasta kuin omaani mutta niin se vaan on että tuo lapsi on minulle todella tärkeä mutta erilaista rakkautta koen häntä kuin omiani kohtaan. Ei sitä voi vaan selittää!!
Kyllä minä nyt mieleni pahoitin, kun tämä oli vain äideille. :( :( :(
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:59"]
Ei hitto, velatko ne tässä ketjussa pyynnöstä huolimatta märisee? Ei voida myöntää, että jäädään paitsi jostain, kun ainahan voi halata naapurin lasta?
[/quote]Ei kukaan ole tällaista väittänyt. Kysyin ainoastaan aloittajalta perusteluja siihen, miksi lapsettomat eivät muka voisi oppia lapsilta mitään. Minulla on lapsia.
Aloitus haiskahtaa valitettavasti provolta.
[/quote]No onko ap väittänyt näin? Tässä nyt tällä kertaa vaan kysyttiin, mitä äidit ovat oppineet. Pahoititko oikein mielesi velojen puolesta?
[/quote]