Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti! mitä olet oppinut lapseltasi? (ei veloille)

Vierailija
30.03.2015 |

Oma lapseni on kasvattanut minua monin tavoin. Nyt rupesin pohtimaan mitä kaikkea olenkaan oppinut/käsittänyt/ymmärtänyt.

-olen oppinut mitä pyyteetön rakkaus on, se kuinka koska vaan hetkeäkään empimättä antaisi oman henkensä pelastaakseen toisen.

-olen oppinut pitämään itseäni kauniina vasta synnytyksen jälkeen, mun kroppa on upea kun pystyy luomaan ihmiselämän

-olen nykyään paljon tasapainoisempi, osaan valikoida taisteluni ja en hermostu asioista niinkuin ennen lasta

-olen oppinut löytämään kaikista hyviä puolia

-ennenkaikkea olen oppinut tuntemaan itseni täysin.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että saa paljon enemmän iloa irti elämästä kun vaan välillä heittäytyy, leikkii, tanssii ja laulaa kuin kukaan ei katselisi!

Vierailija
22/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yllätynkään että äideille suunnattu keskustelu houkuttaa velat paikalle välittömästi, vaikkei lapset kiinnosta yhtään ja ollaan tyytyväisimpiä kun ei tarvitse sietää mitään lapsiin liittyvää. Joku taika siinä on kun pitää päästä jankkaamaan että kyllä minä olen kiitollinen vaikka olen vela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:38"]Häh? Mitä tarkoittaa "ei veloille"? [/quote] Ei vapaaehtoisesti lapsettomille. He eivät voi ymmärtää tätä ja en halua keskustelusta taistelutannerta [/quote] Muiden lapsilta opittuja asioita ei siis lasketa? Miksi ei? [/quote] Koska se ei todellakaan ole sama asia kuin oma. Mikään ei ole. Ja juuri tämän takia lapsettomia en toivo tähän keskusteluun kun eivät voi tätä ymmärtää kun ei ole sitä omaa lasta.

[/quote]

Olen äiti, mutta kyllä hoitolapseni ovat opettaneet minulle paljon enemmän kuin oma vasta 13 kuinen. 

Vierailija
24/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo todellista! Otsikossa kysyttiin jotain ihan muuta kuin että voitaisko taas vängätä jostain sivulauseesta tässä ketjussa. Jos ap kirjoittaa, että ei veloille ja haluaa kuulla vain äitien kertomuksia, se on selkeä rajaus, jonka sisällä voidaan sitten pysyä tai erimielinen voi aloittaa oman ketjunsa.

Ensimmäistä lasta odottaessani odotan myös kaikkea sitä, mitä pian opin häneltä. Nyt olen jo oppinut kärsivällisyyttä ja uhrautumista odotusajan vaivojen kanssa.

Vierailija
25/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, velatko ne tässä ketjussa pyynnöstä huolimatta märisee? Ei voida myöntää, että jäädään paitsi jostain, kun ainahan voi halata naapurin lasta? 

Vierailija
26/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi velat eivät voi muka oppia lapsilta mitään? Ihmeellinen oletus. Kas kun et väitä, etteivät lapset voi oppia kuin vanhemmiltaan.

t. velaopettaja

Vierailija
27/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä, että lisäsit otsikkoosi tuon "ei veloille". Joku vela olisi varmaan luullut itseään äidiksi ja vastannut, ellet olisi täsmentänyt pyyntöäsi.

Vierailija
28/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:52"]

Niin, lapsilta oppiminen on vain vanhempien oikeus. Kukaan muu ei saa oppia MINUN lapseltani muuta kuin MINÄ.

[/quote] Saa toki, ei sitä kukaan ole kieltänyt. Mutta ei pysty kehittämään samanlaista tunnesidettä ja silloin jää aikamoinen näkökanta asioihin saavuttamatta. t: 11

[/quote]

Tunneside ja huolenpito ei tosiaankaan vaadi verisidettä! Yhtään lasta en ole synnyttänyt, enkä synnytä. Mutta minun tunnesiteeni lapsia kohtaa on sanoin kuvaamaton! Lapset ei ainakaa ole minulle minun oman egon jatko joiden avulla voin päteä, että vain minä ja vain minä tiedän mikä on heille parata, jne. Mistä hitosta sinä voit tietää millaisen tunnesiteen pystyy muodotamaan myös niihin lapsiin, joita ei ole synyttänyt, kun nyt vaan yrität päteä sillä, että olet jalkasi miehelle levittänyt! Adoptiolapset vähempi arvoisia kun sinun jalkojesi välistä työntämäsi?!

Vierailija
29/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:47"]

Kärsivällisyyttä. Rakkautta. Kiitollisuutta. Elämäniloa.

[/quote]

Vaatiiko nämä asiat verisidettä?! 

[/quote] Tottakai.

Vierailija
30/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös miehet on suljettu tästä aloituksesta pois. Onko kyseessä hölmö oletus, etteivät miehet ja isät lue tätä palstaa, vai eikö heidän vain ajatella voivan oppia mitään?

Vierailija
31/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:38"]Häh? Mitä tarkoittaa "ei veloille"? [/quote] Ei vapaaehtoisesti lapsettomille. He eivät voi ymmärtää tätä ja en halua keskustelusta taistelutannerta [/quote] Muiden lapsilta opittuja asioita ei siis lasketa? Miksi ei? [/quote] Koska se ei todellakaan ole sama asia kuin oma. Mikään ei ole. Ja juuri tämän takia lapsettomia en toivo tähän keskusteluun kun eivät voi tätä ymmärtää kun ei ole sitä omaa lasta.

[/quote]

En kysynyt tuota. Kysyin, miksi muiden lapsilta opittuja asioita ei lasketa, vaan ainoastaan omalta. Esimerkiksi tuon asioiden tarkastelemisen lapsen uteliaasta perspektiivistä voi oppia yhtälailla omilta kuin kaverinkin lapsilta tai vaikka työssän kohtaamiltaan lapsilta. Kysy vaikka lastentarhanopettajilta.

[/quote] Ap oli suunnannut tämän äideille. Äidit kuitenkin katselee ja tuntee niitä lapsiaan kohtaan ihan eri lailla kuin lto. Näin se vaan menee, et mitenkään saa tunnesuhdetta samanlaista kenenkään toisen lapseen. t: 11

[/quote]

Olen erimieltä. Olin nuorena au pairina ja kiinnyin syvästi kahteen hoitamaani lapseen. Hoidinhan heitä päivin ja välillä öin perheen sairastumisongelmien vuoksi. Itkin vuolaasti kun vuosi tuli päätökseen ja itkin vielä kahdenkin vuoden kuluttua aina kun puhuin heidän kanssaan puhelimessa. Kun sain oman lapsen, minulla meni yli puoli vuotta kiintyä häneen. Ei kaikki ole niin yksinkertaista, joten älkää puhuko toisten, vaan itsenne puolesta.

Vierailija
32/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:52"]

Niin, lapsilta oppiminen on vain vanhempien oikeus. Kukaan muu ei saa oppia MINUN lapseltani muuta kuin MINÄ.

[/quote] Saa toki, ei sitä kukaan ole kieltänyt. Mutta ei pysty kehittämään samanlaista tunnesidettä ja silloin jää aikamoinen näkökanta asioihin saavuttamatta. t: 11

[/quote]

Tunneside ja huolenpito ei tosiaankaan vaadi verisidettä! Yhtään lasta en ole synnyttänyt, enkä synnytä. Mutta minun tunnesiteeni lapsia kohtaa on sanoin kuvaamaton! Lapset ei ainakaa ole minulle minun oman egon jatko joiden avulla voin päteä, että vain minä ja vain minä tiedän mikä on heille parata, jne. Mistä hitosta sinä voit tietää millaisen tunnesiteen pystyy muodotamaan myös niihin lapsiin, joita ei ole synyttänyt, kun nyt vaan yrität päteä sillä, että olet jalkasi miehelle levittänyt! Adoptiolapset vähempi arvoisia kun sinun jalkojesi välistä työntämäsi?!

[/quote] Puhuin kyllä omista lapsista, en erotellut onko adoptoitu tai synnytetty. Kuulostat kyllä siltä, että jotain on vielä oppimattakin? Vedä henkeä ja laske kymmeneen, se usein toimii.

Vierailija
33/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut ennustamaan.

Tai oikeastaan olen oppinut näkemään maailman pikkupojan silmien kautta, täynnä mahdollisuuksia! Tuossa on kivi, otanpa ja heitän sen! Tuossa on viemäriputki, sinne ryömin! Polkupyörä + ojanpohja = maastoajoa! Ja ikävä äiti kun olen, joutunut etukäteen kieltämään joitain asioita.

Vierailija
34/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapu, tapu! Sinne meni se keskustelu, kun ihmiset närkästyy. "Miten niin vain äideille?!"

Vierailija
35/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:58"]

Kuinka yllätynkään että äideille suunnattu keskustelu houkuttaa velat paikalle välittömästi, vaikkei lapset kiinnosta yhtään ja ollaan tyytyväisimpiä kun ei tarvitse sietää mitään lapsiin liittyvää. Joku taika siinä on kun pitää päästä jankkaamaan että kyllä minä olen kiitollinen vaikka olen vela.

[/quote]

Kyllä minua kiinnostaa kuulla mitä äidit ajattelevat oppineensa, vaikka vela olenkin. Ihan mielenkiintoista että ne ovat samoja asioita joita itse on oppinut ilman lapsia. Ja myös mielenkiintoista, että monet tuntuvat pitävän näitä asioina joita vain (oma) lapsi voi opettaa. Ehkä sitä avarakatseisuutta pitäisi vielä lapselta oppia. Eli se, että muutkin ihmiset oppivat asioita ja jopa eri lähtökohdista kuin itse, ja että se oma tapa ei ole ainoa ja paras. Ajattelevatkohan nämä oikeasti, että esim. lapseton ei voi elää hetkessä ja iloita pienistä asioista, jos itse on vaatinut lapsen opettamaan sen?

//19//

Vierailija
36/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:01"]

Myös miehet on suljettu tästä aloituksesta pois. Onko kyseessä hölmö oletus, etteivät miehet ja isät lue tätä palstaa, vai eikö heidän vain ajatella voivan oppia mitään?

[/quote] Jos teet oman aloituksen heille?

Vierailija
37/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:58"]

[/quote]

Otsikkoon oltiin nimenomaan mainittu velat. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
38/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:59"]

Ei hitto, velatko ne tässä ketjussa pyynnöstä huolimatta märisee? Ei voida myöntää, että jäädään paitsi jostain, kun ainahan voi halata naapurin lasta? 

[/quote]Ei kukaan ole tällaista väittänyt. Kysyin ainoastaan aloittajalta perusteluja siihen, miksi lapsettomat eivät muka voisi oppia lapsilta mitään. Minulla on lapsia.

Aloitus haiskahtaa valitettavasti provolta.

Vierailija
39/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäytymistä hetkeen, olematta liian tarkka, lapsellisuutta ja iloitsemista pienistä asioista. :)

Vierailija
40/113 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:01"]

[/quote] Jos teet oman aloituksen heille?

[/quote]

Miksi ylipäätään rajata isät pois keskustelusta? Haiskahtaa taas äitiyden erityisaseman pönkittämiseltä ja äitimyytin vahvistamiselta: vain äiti voi oppia omalta lapseltaan elämästä, ei kukaan muu!