Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oma kehu haiseen, mutta uskotko tätä?

Vierailija
15.09.2006 |

Meillä 10-kuisen tytön aktiiviseen sanavarastoon kuuluvat jo sanat:kato, anna, nam nam, vauva ja vaippa. Passiivinen sanavarasto onkin sitten jo huomattavasti laajempi. Tuntuu ymmärtävän päivä päivältä puheesta enemmän..Ja tilanteista tajuaa melkoisesti. Tänään aamulla työnsin puuroa suuhunsa kun isosisko söi banaania. Näytti banaania siskon kädessä ja sen jälkeen hedelmäastiaa, joten tuolta sitä sais..Toinen tilanne oli, kun puhuin keinumisesta yläkerrassa. Siellä on vauvakeinu. Alkoi hytkyä sylissä ja osoitti vauvakeinua (lattialla) ja sitten koukkuja katossa..Minusta aika fiksua tuonikäiseltä, vaikka onkin oma muksu..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden normaalien raamien sisällä.

Mun yksi ystävä on alkanut puhua 8kk iässä ja reilun vuoden iässä jo puhunut todella paljon sanoa...ja on tällä hetkellä todellä köyhä yh-äiti.

Vierailija
2/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa meidän 1,5-vuotiaan sanavarastolta. Tämä ei opi varmaan koskaan puhumaan. Ymmärtää kyllä piruvie kaiken, mutta mitään ei juuri sano, osoittelee vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsesi puheenkehitys on kyllä alkanut tosi aikaisin, saat sä siitä ylpeä olla :)

Vierailija
4/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan ap. lle fiksusta lapsesta =) Kyllä se välkkyys näkyy jo aika pienenä, meillä on 6 lasta ja tuossa vuoden kieppeillä on alkanut näkyä eroja. Yksi on ' pikkunero' ainakin matikassa, muut hyvää keskitasoa noin koulumenestyksen suhteen. Veikkaisin et sun lapsi on ihan sieltä hoksaavimmasta päästä isompanakin =).

Vierailija
5/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11 kk osaa jo sanat " kuole!" , " voi prrrr" ja " helevetti" . Mä pelaan pleikkaria aika paljon.

Vierailija
6/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 11kk ei vielä selkeästi mitään sano, mutta on muuten niin fiksu :) Tuntuu tajuavan puhetta yllättävän hyvin, ja tottelee lähes poikkeuksetta kun pyytää istumaan nätisti tai olla koskematta johonkin tms. Ei ole vielä kertaakaan tarvinnut huutaa tai käyttää muita voimakeinoja, jotka tuntuvat olevan yleisessä käytössä useissa perheissä jo hyvin (liian) varhain.

(minulle suorastaan nauretaan kun olen sanonut, etten usko, että koskaan on pakko huutaa, tai läpsiä lasta...no, ehkä minulla on vain outo ystäväpiiri)

Vierailija
7/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma esikoinen osasi kolme sanaa sanoa 7kk ja kuopus osaa 6kk sanoa neljä sanaa. Ymmärsivät myös osoittelemalla kaiken arkisanaston.

uskon sua siis ihan täysin, harvinaisempaa tämä on, mutta ei nyt tavatonta. omatkin lapset ihan ns. tavallisia:)

Vierailija
8/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kovin paljoa tuota enempää sanoja

a samassa iässä. Nyt ikää on 1v 9kk ja höpöttää jo muutaman sanan lauseita. Kehitys menee huimaa vauhtia eteenpäin jo parissa kuukaudessa!

Vierailija
9/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoltaa hampaita suuhun tasista tahtia, että yöt ovat kohtuullisen rauhattomia..No, joskus tämä kait palkitaan!ap

Vierailija
10/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tuskin on merkitystä. meillä esikoinen oppi ensimmäiset selvät sanat 8 kk:n iässä ja toinen " vasta" 1-vuotiaana ja silti 1 v ja muutaman kuukauden iässä molemmat ovat puhuneet pitkiä lauseita. eli toisella hitaammalla kehitysvauhti oli yhtäkkiä melkoinen ja kiri kyllä 2-3 kk:ssa kiinni esikoisen tahdin.

eipä siitä tulevaisuutta voi ennustaa mutta kylläkin se on hyvä merkki ajatellen kielenkehityksenhäiriöitä. kyllä niistä se selkein merkki on myöhäinen puheenkehitys. ja myöhäisellä en tarkoita normaalia vaan sitä,. että se on todella myöhässä.

Vierailija
11/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten jo pitkiä lauseita heti. Puhetta ymmärsi jo 8kk ikäisenä. Kun sanoin että pitäis mennä päikkäreille niin konttasi parkevevaunujen luo, nousi ylös ja alkoi työntää niitä kohti parveketta.

Aina ollut todella kehittynyt fyysisti joten puheen tuotto jäi kai vähän jalkoihin. Mutta juu, hienosti on pikkuisesi jo alkanut puhumaankin! :-)

Vierailija
12/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älysi mm että vetämällä viltistä viltin päällä oleva lelu tulee lähemmäksi eikä sitä tarvitse itse hakea.

Vierailija
13/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirja jossa on maatilan eläimiä ja parissa kuvassa myös traktori. Se toinen kuva on tosi pieni ja traktori on vähän kuin piilossa, ihan peukalonpään kokoisena tavallaan siellä taustalla. No poika kuitenkin aina kun kääntää sille sivulle, osoittaa traktoria ja alkaa pärisemään =D. Ei olla edes näytetty sitä hänelle, itse on hoksannut.

Vierailija
14/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä, että hänen kasvojen päälle laitettiin harso ja kysyttiin: " Missä xxxx?" Silloin veti harson itse pois kasvoiltaan. ap

Vierailija
15/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan ole ajatellu että mun lapset olisvat jotenkin " fiksuja" kun ovat puhuneet jo vuoden iässä ymmärrettävästi, tai kävelleet 7kk vanhoina. Nyttenkin 9kk täyttänyt poika on jo kävellyt reilun kuukauden, sanoo äiti ja isä ihan selkeästi osoittaa selkeästi minne haluaa kotona mennä. mun mielestä ihan normaalia tämän ikäiseltä.

Vierailija
16/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin sen, kun olin kuolla huolesta esikoisen takia, jolla sanoja n. 20 1v9kk:n iässä. Kolme kuukautta myöhemmin puhui kolmen sanan lauseita. Että se siitä. Nyt kuopus puhuu aikaisin, mutta oppi kääntymään vasta 5kk:n iässä. Nyt sitten jo konttaa ja nousee tukea vasten. Taas olin huolissani ihan turhaan. Kun oppisi vaan ihastelemaan lastaan ja unohtamaan nämä vaatimukset siitä, mitssä iässä pitäis mitäkin tehdä!

Vierailija
17/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukas se aiemmin sanoi, että on normaalia. Voin sanoa, ettei ole keskivertoaikataulussa. Sinun lapsesi, joka käveli 7-kuisena on myös ollut edellä ns. " normaalista" . Jätin avauksessa mainitsematta, että olen itse tietyllä tavalla " alan ihminen" , joten pieni kouratuntuma on näihin asioihin.. ap

Vierailija
18/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kymppikuinen käveli ja pölötti jo. Eriaikaanhan nää kehittyy.

Vierailija
19/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vajaa 2v poikani ei vielä puhu ja hänelle pitää sanoa ei useamman kerran ja ei silti välttämättä usko/tottele.

Mutta en usko, että ap:n lapsi on aikuisena millään muotoa fiksumpi tai älykkäämpi kuin poikani. Aika sen näyttää ja minun käsitykseni on, että lapset kehittyvät omassa tahdissaan.

Vierailija
20/24 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käveli puolisen vuotta seiniä ja huonekaluja pitkin ennen kuin käveli ilman tukea.