Montako päivää pidätte samoja pikkareita ennen pesua?
Kommentit (143)
Voi hyväisä näitä nykyajan hygieniakäsitteitä, vaikka on pesukoneet ja lämminvesi tulee joka talouteen, ei luulisi pyykinpesu olevan työlästä ja todennäköisesti kysymys on vielä nuorista ja terveistä ihmisistä.
Pikkareita ei tosiaan pestä pelkästään hajun vuoksi, vaan päivän aikana jää aina pissa- ja ulostejäämiä pikkareihin ja on jo hygienia syistä on ne syytä vaihtaa päivittäin, sillä sen avulla pidetään monet taudit ja sairaudet kurissa ja se edistää terveyttä ja hyvinvointia ympäristössä. Monet taudit ovat juuri hygienin avulla saatu kuriin, eikä sillä ole mitään tekemistä allergioiden kanssa, niin kuin joku mainitsi. Tämä tiedettiin jo sota-aikana.
Ennen alusvaatteet esim. laamapaidat ja alushousut jopa keitetiin ja sen lisäksi vielä silitetiin, juuri hygienin vuoksi, kun taudit haluttiin kuriin, jopa silloin alusvaatteet vaihdettiin päivittäin, vaikka asuttiin alkeellisesti ja näin monet taudit saatiin kuriin ja kokonaan pois.
Pesukoneista ja valistuksesta huolimatta, nykyään monet pesevät alkkarinsa 40 asteessa, jolloin kaikki pöpöt eivät kuole, vaan levittävät mahdollisia tauteja ympärilleen, eikä ihme jos monet niistä ovat palaneet kun ei ymmärretä hygienin merkitystä. Kaikki eivät edes pese käsiään wc-käynnin yhteydessä, joka on uskomatonta.
Normaalisti 1-2 päivää riippuen suihkuista. Kipeenä voi mennä 2-4 päivää ilman suihkua mutta sitten kyllä vaihdan edes ne alushousut kahden päivän jälkeen. Ei sitä pillua tarvitse koko ajan olla pesemässä ja vaihtaa pikkareita monta kertaa päivässä. Mulla on ollut esim hiivatulehdus vain kerran ja syy oli ihan muualla.
En vaan tajua, että miten teitä ei sitten ällötä ne lakanat, joissa pimppa ja pylly on muhinut??
Itsekin vaihdan pikkarit vähintään kerran päivässä ja aina suihkun jälkeen eli treenipäivinä useammin, mutta nukun myös alushousut jalassa...
"Kyllä teillä monella on valtava määrä pöksypyykkiä, kun vaihdatte niitä jopa kolmesti päivässä. Ja tyttäret on tietysti opetettu samaan kuosiin. Vähän harvempikin vaihto riittäisi. Jos olisitte eläneet pyykkilauta-ajan ja pulsaattoripesukoneajan sekä paksut puuvillatrikoopöksyjen ajan, voisitte ehkä ajatella hiukan toisin. Ei ollut monia vaihtopöksyjä ja pestyt paksusta trikoosta valmistetut kuivuivat hitaasti."
Mä olen elänyt pyykkilautaajan ja muistan jo 50-luvulta, kuinka alusvaatteet ja sukat vaihdettiin päivittäin, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Aina pesut jälkeen laitettiin puhtaat alusasut. Ja siihen aikaan jopa alusasut silitettiin, samoin vauvojen harsovaipat.
Pari kertaa päivässä vähintään ja tarvittaessa.
Mä olet kyllä mykistynyt, sillä omassa lapsuudessa jo 50-luvun alussa oli ihan itsestään selvää vaihtaa alusasut ja sukat päivittäin, näin teki myös vanhempani, sisarukseni ja kaikki joiden kanssa olin tekemisissä, myös iäkäs mummoni, hänkin vaihtoi päivittäin.
Ei voi kuin ihmetellä, vaikka nykyään on pesukoneet ja kuivauskaapit ja muut vempeleet, mutta silti ihmiset käyttävät likaisia vaatteita. Pitääkö tosiaan vaatteiden haista, jotta ne raaskitaan pestä. Ja kyllähän alkkareihin jää pissatahroja ja uloste jäämiä, vaikka tekisi alapesun.
Joka päivä vaihtoon ja todellakin sama opetetaan lapsille. Yöt nukun ilman ja lakanat vaihtuu vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin (jos on seksitahroja). Ei siis "haise perseelle" nekään. En jaksanut laskee, mutta kyllä mulla varmaan ainakin 40 alushousut on. Eri tarpeeseen erilaisia.
Joka päivä vaihdan. Käyn suihkussa joka ilta ja otan silloin puhtaat.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:32"]Joka päivä vaihtoon ja todellakin sama opetetaan lapsille. Yöt nukun ilman ja lakanat vaihtuu vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin (jos on seksitahroja). Ei siis "haise perseelle" nekään. En jaksanut laskee, mutta kyllä mulla varmaan ainakin 40 alushousut on. Eri tarpeeseen erilaisia.
[/quote]
Viikko perselakanoilla, hyi vittu.
Ja sitten ihmetellään, kun on kaikkia allergioita ja muita sairauksia, jotka johtuvat liiallisesta hygieniasta.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:52"]
Aina tarvittaessa. Mulla on erittäin runsasta ja nestemäistä valkovuotoa, ja "huonoina aikoina" joutui pitää töissäkin parit vara-alushousut mukana. Silloin tosin valkovuoto tuli housuistakin läpi, ja niitäkin joutui kantaa toiset mukana. Nykyään tarvitsee vaihtaa noin kaksi kertaa päivässä, kun tilanne on hieman parempi.
Ja kyllä, olen käynyt lääkärissä. Ensin julkisella, jossa sanoivat että mitään ei voi asialle tehdä. Sitten yksityisellä, joka antoi e-pillerit mutta eivät nekään ongelmaa poistaneet.
Sainpahan tilaisuuden avautua tästäkin :D
[/quote]
Oisko pikkuhousunsuojat mitään?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:35"]Ja sitten ihmetellään, kun on kaikkia allergioita ja muita sairauksia, jotka johtuvat liiallisesta hygieniasta.
[/quote]
Huono alapäähygienia tuskin poistaa niitä allergioita :D aiheuttaa vaan muita ongelmia. En kyllä tajua miten se ei ole itsestäänselvyys, että pikkarit vaihdetaan joka päivä. Ihan niin kuin pesullakin käydään joka päivä.
Ihan max päivä. Jos laitan aamulla niin vaihdan viimeistään seuraavana aamuna. On käynyt usein niinkin että vaihdan kahdet pikkarit päivään.
Yleensä yhden, mutta joskus vain kotona ollessa saattaa olla kaksi päivää samat.
Korkeintaan päivän ja yöt ilman. Kyllä haiskahtaa@
Öö aamulla puhtaat ja illalla suihkun jälkeen yöksi puhtaat tai joskus nukun ilman. Ei kai kukaan pidä päivää kauempaa samoja?
Max päivän. Illalla aina puhtaat ja toisinaan vaihdan aamulla taas puhtaat, kun ovat töhnäiset. Olen raskaana ja luoja tätä valkovuodon määrää!!!
Joo joka päivä puhtaat alusvaatteet mutta 2 krt päivässä suihku ja joka vessakäynnin jälkeen alapesu on ihan liioittelua. Ymmärrän kyllä että joku todella lihava joutuu niin tekemään kun hikoilee paljon ja se hiki muhii ihopoimuissa tai sitten henkilö jolla on sairaus, esim. liikahikoilu mutta ei normaalin ihmisen niin tarvitse tehdä.
Toki jos koet olevasi normaali ja haluat noin toimia niin ole hyvä mutta älä väitä että kerran päivässä suihkussa käyvä ja vaikka 2 krt/pvä alapesun tekevä olisi epähygieeninen :D