olen ihan saatanan kateellinen suomenruotsalaisille
olisin halunnut itsekin syntyä hurriksi. mitä teen?
Kommentit (32)
Mieti asiaa toiselta kantilta. Miltä sinusta tuntuisi olla närpiöläisnuori, joka ei osaisi mitään muuta kuin ruotsia ja haluaisi muuttaa sieltä pikkukylästä Vaasaa isompaan kaupunkiin? Miten se onnistuisi, jossei edes osaisi suomea? Onko kivaa mennä oman kotimaansa pääkaupunkiin ja tilata ruokaa englanniksi kun ei osaa oman maansa valtakieltä?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:05"]
Mieti asiaa toiselta kantilta. Miltä sinusta tuntuisi olla närpiöläisnuori, joka ei osaisi mitään muuta kuin ruotsia ja haluaisi muuttaa sieltä pikkukylästä Vaasaa isompaan kaupunkiin? Miten se onnistuisi, jossei edes osaisi suomea? Onko kivaa mennä oman kotimaansa pääkaupunkiin ja tilata ruokaa englanniksi kun ei osaa oman maansa valtakieltä?
[/quote]
Joutuuhan nekin opettelemaan pakkosuomea. Se vasta hankalaa onkin.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:05"]
[/quote]
Joutuuhan nekin opettelemaan pakkosuomea. Se vasta hankalaa onkin.
[/quote]
Harva heistä oikeasti osaa suomenkieltä, kuten harva suomenkielinenkään oikeasti osaa ruotsia.
Närpiöläiset on silleen harvinaisia maaseutuihmisiä, että kun nuori lähtee sieltä opiskelemaan niin se tulee valmistuttuaan takaisin. Ne haluaa närpiöläisen perheen ja närpiöläisiä lapsia jotka puhuu närpiöö ja soittaa Närpiön koulusoittokunnassa (jossa on varmaan sata soittajaa ja muutenkin kivaa). Muuten närpiöläiset eivät siis puhu pakkoruåtsia vaan närpiöö. Joskus ne oppii suomea, esin Jonathan Åstrand.
minulla on siis suomenruotsalaisia tuttuja, ja aina kun kerron suomenkielisille frendeillenikin jtn hauskaa mitä olen heidän kanssaan tehnyt etc. niin vastaanotto on todella kylmää, kun suomenkielisten kavereiden vastaaville jutuille olisi hekoteltu pitkään. kateus paistaa kaukaa, ja ihan syystäkin. ap
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:04"]
Närpiöläiset on silleen harvinaisia maaseutuihmisiä, että kun nuori lähtee sieltä opiskelemaan niin se tulee valmistuttuaan takaisin. Ne haluaa närpiöläisen perheen ja närpiöläisiä lapsia jotka puhuu närpiöö ja soittaa Närpiön koulusoittokunnassa (jossa on varmaan sata soittajaa ja muutenkin kivaa). Muuten närpiöläiset eivät siis puhu pakkoruåtsia vaan närpiöö. Joskus ne oppii suomea, esin Jonathan Åstrand.
[/quote]
Mahtaa olla hyvin asiat, kun kaikki kerta palaavat aina juurilleen... Närpiö on kuitenkin aika pieni paikka, ovatkohan sukulaisia kaikki toisilleen?
Minä olen suomenruotsalainen.Tosin se ei näy kuin täysin ruotsinkielisessä nimessäni, ruotsia osaan sen verran että ymmärrän suurimman osan mutta vastaan suomeksi... en ole ruotsin kielestä koskaan tykännyt.
unohdin mainita, että ovat vielä kauniitakin. masentaa. ap