Onko kukaan koskaan oikeasti pukeutunut valkoiseen toisten häissä?
Varmistamatta että se on ok.
Etsin erästä toista etikettijuttua netistä ja keskustelupalstoilla kerrottiin ihan tositarinoina häävieraista, joilla on ollut morsiuspukumaiset vaatteet ja morsian on suuttunut. Onko tämä vain urbaanilegendaa? Kuka oikeasti tekee tuollaista?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:00"]Se, ettei vieraiden pitäisi olla pukeutuneena valkoiseen, on vain ihmisten keksimä juttu. Sen säännön voi hyvin kyseenalaistaa. Elämässä on paljon sääntöjä, joiden soisi unohtuvan. Ihmiset ovat kummallisen orjallisia kaikenmaailman säännöille. Muistaako joku muu säännön, jonka mukaan neitsyytensä menettänyt nainen ei olisi voinut käyttää valkoista hääpukua, ei myöskään huntua. Aivan naurettavaa. Sama koskee tuota vieraiden pukeutumista. Eiköhän morsian erotu tarpeeksi oli sitten vieraiden päällä mitä tahansa.
[/quote]
Samaa mieltä. :) Menee vähän ohi aiheen, mutta kerran eräässä hääkutsussa oli pukukoodi, että mustaa/hopeaa/pinkkiä/valkoista päälle.
Muutamalla vanhemmalla rouvalla oli sitten muun väriset asut niin eivät päässeet virallisiin hääkuviin kun "ei noi teidän pukujen värit mätsää tän teeman kans" Juuri noilla sanoilla sanottuna..
Minun talvihäissä oli eräs valkoisessa pitkässä villamekossa. Ihmettelin hänen etikettituntemustaan. Jälkeenpäin moni muukin ihmetteli. Hän on edelleen ystäväni, emmekä ole puhuneet hänen hääpukeutumisestaan. Keskustelua se kuitenkin aiheutti vaikka ei ollut häämekkomainen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"]
Minun häissä kaikki morsiusneidot oli luonnonvaaleissa vaatteissa, itse olin värillisessä mekossa.
[/quote]
Morsiusneidothan on nuoria tyttöjä vrt. morsiususpojat alaikäisiä poikia, eikä vielä naimaikäisiä. Tarkoitatko kaasoja?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:00"]
Se, ettei vieraiden pitäisi olla pukeutuneena valkoiseen, on vain ihmisten keksimä juttu. Sen säännön voi hyvin kyseenalaistaa. Elämässä on paljon sääntöjä, joiden soisi unohtuvan. Ihmiset ovat kummallisen orjallisia kaikenmaailman säännöille. Muistaako joku muu säännön, jonka mukaan neitsyytensä menettänyt nainen ei olisi voinut käyttää valkoista hääpukua, ei myöskään huntua. Aivan naurettavaa. Sama koskee tuota vieraiden pukeutumista. Eiköhän morsian erotu tarpeeksi oli sitten vieraiden päällä mitä tahansa.
[/quote]
Normien kyseenalaistaminen on hieno juttu, mutta omasta mielestäni sillekin on paikkansa ja aikansa. Omissa häissä saa minusta rikkoa etikettiä miten tahtoo, mutta toisten häissä kannattaa miettiä kaksi kertaa.
Kaikki käytöstavat ovat loppujen lopuksi "vain ihmisten keksimiä" mutta niitä kannattaa silti usein noudattaa toisten ihmisten ilahduttamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"]
Minun häissä kaikki morsiusneidot oli luonnonvaaleissa vaatteissa, itse olin värillisessä mekossa.
[/quote]
Morsiusneidothan on nuoria tyttöjä vrt. morsiususpojat alaikäisiä poikia, eikä vielä naimaikäisiä. Tarkoitatko kaasoja?
[/quote]
Kyllä! Typerä ajatusvirhe, joskin myös morsiusneidot oli vaaleissa, kuten myös ne kaasot :)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"] Minun häissä kaikki morsiusneidot oli luonnonvaaleissa vaatteissa, itse olin värillisessä mekossa. [/quote] Morsiusneidothan on nuoria tyttöjä vrt. morsiususpojat alaikäisiä poikia, eikä vielä naimaikäisiä. Tarkoitatko kaasoja? [/quote] Kyllä! Typerä ajatusvirhe, joskin myös morsiusneidot oli vaaleissa, kuten myös ne kaasot :)
[/quote]
Meilläkin morsiusneidoilla oli vaaleat häämekkoa muistuttuvat vaatteet mutta kun ikää n. 4-8 v niin eipä kukaan sekoita morsiameen ;)
Samaa mieltä. :) Menee vähän ohi aiheen, mutta kerran eräässä hääkutsussa oli pukukoodi, että mustaa/hopeaa/pinkkiä/valkoista päälle.
Muutamalla vanhemmalla rouvalla oli sitten muun väriset asut niin eivät päässeet virallisiin hääkuviin kun "ei noi teidän pukujen värit mätsää tän teeman kans" Juuri noilla sanoilla sanottuna..
[/quote] Jos hääkutsussa mainittua pukukoodia ei noudata, on ihan oma häpeänsä, ettei kuviin päässyt. Kyllä pitäisi sen verran morsiusparin toiveita kunnioittaa, ettei vedä hernettä nenään, kun on erikseen mainittu millainen teema on ja itse sitä rikkoo.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"]
[/quote]
[/quote]
Eikö kaaso olekaan päämorsiusneito, morsiusneidot nuoria naisia ja morsiustytöt sitten niitä lapsia?
Pakko myöntää etten oikein tunne näitä termejä, mutta näin minä olin lukevinani joskus.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:04"]Olen pohtinut tätä juuri. Olen menossa häihin ja haluaisin ostaa melko vaaleat vaatteet- niillä olisi muutakin käyttöä kesällä. Olen hyvinkin keski-ikäinen tantta. Oken ajatellut että ei suht vaaleakaan vaatetus sekaannu morsiamen kanssa?
[/quote]
Mä varmistaisin tuon vielä morsiamelta. Riippuu niin ihmisestä, kuinka suhtautuu mihinkin. Itseäni ei haittaisi, jos joskus menen naimisiin en halua vitivalkoista pukua (kuten en myöskään halua, että hautajaisiini pukeudutaan mustaan) mutta joku toinen morsian saattaa ottaa nokkiinsa.
Saako häissä vieraana oleva mies pukeutua valkoiseen pukuun?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:18"]
Saako häissä vieraana oleva mies pukeutua valkoiseen pukuun?
[/quote]
Sehän riippuu juhlan pukukoodista. Valkoinen puku ei ole samalla viivalla tumman puvun kanssa.
ap
Omissa häissäni tänä talvena oli vieraiden pukukoodina nimenomaan valkoinen, sillä meillä oli "satuhäät" missä oli ns. teemana Frozen-elokuva. Minulla oli vaaleansininen häämekko.:) En todellakaan pistänyt pahakseni kun muutamat vieraat hieman poikkesivat pukukoodista, ei sellainen nyt maailmaa kaada.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:54"]
mulla on ollut valkoinen pitsi-tylliunelma päällä (se oli niiin ihana) ystäväni häissä
[/quote]
Oliko se ystävästäsi ja hänen puolisostaan myös niiiin ihana?
Minun häissäni ystäväni pukeutui valkoiseen mekkoon enkä edes tajunnut asiaa ennenkuin joku asiasta minulle mainitsi. Mulle oli ihan samantekevää. :)
En todellakaan hyvällä olisi katsonut mitään valkoista mekkoa omissa häissäni, muutenkin olen tarkka pukukoodeista. Mutta sitten kävi itselleni niin, että menin serkun häihin ja minulla oli samanvärinen puku kuin kaadolla/morsiusneidoilla, hups. Hääparia se ei haitannut lainkaan, vaikka itseäni nolotti.
Minulla oli ystävän häissä polvipituinen trikoomekko, jonka pääväri oli valkoinen, mutta siinä oli isot mustat somisteet ja malliltaan se oli kaukana häämekkomaisesta. Mustat kengät ja mustat sukkahousut oli myös. Olin aika epävarma tästä valinnasta, mutta oikeasti minulla ei ollut valinnanvaraa, koska olin nuori ja köyhä ja se oli silloin ainoa vähän juhlavampi vaatteeni. Muut "vaihtoehtoni" olivat farkut ja joku siistimpi paita, tai sitten jäädä pois koko juhlista, ja otin sitten tämän riskin. Ainakaan ei jälkeen päin kuulunut mitään sellaista, että joku olisi paheksunut. Mitä mieltä av-väki?
Mulla on ollut shamppanjan värinen, kiiltävä, polvipituinen mekko ystävän häissä. En tiedä haittasiko ketään. Toivottavasti ei. On myös ollut pitkä vaalea sifonkimekko, jossa kukkia.
Pitkä kokovalkoinen puku on mun mielestä varattu morsiamelle. Lyhyt on ok ja pitkäkin, jos siinä on jotain kuvioita muulla värillä.
Mulla oli vahingossa ihan samanvärinen mekko kuin morsiamen "lisäväri" valkoisessa morsiuspuvussa. Moni tuli sanomaan, että onpa hieno mekko ja itsekin vitsailin olevani morsiusneito, kun niin samaa sävyä oli. Ei silloin tullut mieleen, mutta jälkeenpäin olen miettinyt, että ei kai se morsian suuttunut tuosta.
Yhdellä vieraalla oli häissämme valkoinen jakkupuku. Ei mitään värillisiä asusteita tms. Hänen kenkien väriään en muista. Emme ole koskaan puhuneet asiasta. En pitänyt hänen asuvalinnastaan, vaikka kaikille vieraille olikin selvää kumpi meistä oli morsian.
Olen pohtinut tätä juuri. Olen menossa häihin ja haluaisin ostaa melko vaaleat vaatteet- niillä olisi muutakin käyttöä kesällä. Olen hyvinkin keski-ikäinen tantta. Oken ajatellut että ei suht vaaleakaan vaatetus sekaannu morsiamen kanssa?