Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan koskaan oikeasti pukeutunut valkoiseen toisten häissä?

Vierailija
29.03.2015 |

Varmistamatta että se on ok.

Etsin erästä toista etikettijuttua netistä ja keskustelupalstoilla kerrottiin ihan tositarinoina häävieraista, joilla on ollut morsiuspukumaiset vaatteet ja morsian on suuttunut. Onko tämä vain urbaanilegendaa? Kuka oikeasti tekee tuollaista?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:00"]

Se, ettei vieraiden pitäisi olla pukeutuneena valkoiseen, on vain ihmisten keksimä juttu. Sen säännön voi hyvin kyseenalaistaa. Elämässä on paljon sääntöjä, joiden soisi unohtuvan. Ihmiset ovat kummallisen orjallisia kaikenmaailman säännöille. Muistaako joku muu säännön, jonka mukaan neitsyytensä menettänyt nainen ei olisi voinut käyttää valkoista hääpukua, ei myöskään huntua. Aivan naurettavaa. Sama koskee tuota vieraiden pukeutumista. Eiköhän morsian erotu tarpeeksi oli sitten vieraiden päällä mitä tahansa. 

[/quote] ÖÖ, tota eikös nämä kaikki pukeutumis- ja käyttäytymissäännöt ole ihmisten keksimiä?

Olen itse boheemi, liberaali tyyppi, mut silti mua hieman (hassua kyllä) nyppii tän kaltaiset tyypit, jotka joka paikassa 'kyseenalaistavat' sääntöjä ja tekevät mitä lystäävät, sen kummemmin asiaa pohtimatta kuin et 'ne on vain jotain typeriä, vanhoja juttuja, joita lampaat orjallisesti seuraavat'. Kyllä, maailma on täynnä typeriä sääntöjä: tyttöjen ja poikien silpominen, burkhat, poikalapsien suosiminen ym.. mut pukukoodi häissä taitaa olla sieltä liikuttavimmasta päästä kuitenkin.

1800-luvulla hääpuvut olivat mustia, vasta 1900-luvun aikana valkoinen väri tuli vallitsevaksi morsiamen puvun värinä. Ja kysymys on ollut kohteliaisuudesta aikana, jolloin avioliitto on vielä ollut arvossaan ja hääpäivä todella on ollut yksi naisen tärkeimmistä päivistä koko elämää ajatellen. Pukukoodia noudattamalla vieraat ovat osoittaneet arvostavansa tilaisuutta ja suovansa morsiamelle tilaisuuden ykköspaikan. 

No, avioliiton merkitys on romahtanut, häät ovat vain yksi viihdejuttu muiden joukossa, mut ihmetyttää silti, ettei edes tällaisessa yhden illan jutussa yritetä sitä itsekeskeisyyttä, minäminä-ajatusmaailmaa hillitä. Mutta ehkä te olette ihmisiä, jotka naamiaiskutsun saadessaankin mietitte, et vtut mä mitään naamiaispukua päälleni pistän, ne on ne lampaat kun tottelee, mähän meen sinne ihan näine hyvineni syömään ja juomaan ja pitämään 'hauskaa'. Mitä niistä toisista tarvitsee välittää, se on minä-minä-minä ja minun elämäni DDD.

Vierailija
2/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:15"]

Samaa mieltä. :) Menee vähän ohi aiheen, mutta kerran eräässä hääkutsussa oli pukukoodi, että mustaa/hopeaa/pinkkiä/valkoista päälle. Muutamalla vanhemmalla rouvalla oli sitten muun väriset asut niin eivät päässeet virallisiin hääkuviin kun "ei noi teidän pukujen värit mätsää tän teeman kans" Juuri noilla sanoilla sanottuna.. [/quote] Jos hääkutsussa mainittua pukukoodia ei noudata, on ihan oma häpeänsä, ettei kuviin päässyt. Kyllä pitäisi sen verran morsiusparin toiveita kunnioittaa, ettei vedä hernettä nenään, kun on erikseen mainittu millainen teema on ja itse sitä rikkoo.

[/quote]

Jos teemana olisi ollut ainoastaan pinkki ja hopea, olisin sitä mieltä että on vähän epäkohteliasta morsiusparilta odottaa että (todennäköisesti lähes kaikki, pinkki ei ole yleinen väri) vieraat ostavat pienestä eläkkeestäänkin pinkit juhlakoltut.

Musta on kuitenkin sellainen väri, että jokaisella luulisi olevan ainakin yksi musta puku kaapissa ihan jo hautajaisia sun muita ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo pukukoodi juttu on nion typerä, miksi vieraitten pitäisi olla saman väriset kuin pöytäliinat tai kukat sattuu olemaan

Vierailija
4/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:30"]

Mun mielestä tuo pukukoodi juttu on nion typerä, miksi vieraitten pitäisi olla saman väriset kuin pöytäliinat tai kukat sattuu olemaan

[/quote]

Kuvista tulee näyttävämmät kun kaikilla on samanväriset puvut, se on kai se pääsyy.

Minusta on liikuttavaa että pari haluaa juhlaansa vieraillekin tietyn teeman, jotenkin niin lapsekkaan innokasta. Itse kun olen niin kyyninen etten pahastuisi vaikka häihini tultaisi verkkareissa.

Vierailija
5/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut luonnovalkoisessa mekossa, joka ei ole mitenkään morsiuspukumainen. 

Vierailija
6/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta muistaako kukaan salkkareista vielä Aamu Korhosen, joka oli menossa hääjuhliin kokopitkässä, kermanvalkoisessa kellohameessa? Silloin tuli ajateltua, että tuossa olisi oiva vierasvaatetus hääjuhliin ihan oikessa elämässä (not!). :D

Ja toinen ot, toisaalta morsiusparilla on täysi oikeus päättää, miten he millä teemoin he juhlistavat häitään... mutta silti ihmettelen itse tuota vieraiden teemavärivaatimusta. Monille se häihin osallistuminen voi yllättäen olla kuitenkin aika kallista lystiä, niin vielä koko konkkaronkalle sitten vaatteetkin sävy sävyyn voi olla lompakolle aika miinusta. 

Vierailija
7/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri häissä, joissa bestmanin tyttöystävällä olla vitivalkoinen, polvipituinen pitsimekko, sellainen ihan hääpuvun näköinen. Morsian sanoi että ei häntä haittaa, mutta näki kyllä millaisia katseita muu hääväki loi tähän naiseen.

Vierailija
8/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut valkoinen pitsi-tylliunelma päällä (se oli niiin ihana) ystäväni häissä

Vierailija
9/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut häissä valkoinen bleiseri ja mustavalkoinen hame. Punainen laukku ja mustat kengät. Oliko paha?

Vierailija
10/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka inhoavat ns. "etikettiä". Etiketti on luotu sitä varten, että ihmiset tietävät miten toimitaan.

Asiaa voisi verrata liikennesääntöihin: jos ei olisi yhdessä sovittuja pelisääntöjä noon autoilu menisi aivan mahdottomaksi.

Kun tietää mitä etiketti sanoo vaikkapa hää- tai hautajaispukeutumisesta, niin silloin ei ole hukassa. Sama juttu ravintolassa: kun tietää millä aterimilla mitäkin ruokaa syödään niin on ns. varma olo, ei tarvitse hämmentyneenä valta summassa jotakin mikä ensimmäisenä käteen sattuu.

Jos ajatellaan vaatteita, niin aika hankalaa olisi jos pitäisi summassa arpoa mitä mihinkin tilaisuuteen laittaa päälle. Hyvä kun on ohjenuorat joita seurata, itselläni ainakin on varma olo kun olen juuri oikein pukeutunut, en ali- tai ylipukeutunut.

Vierailija
11/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:54"]

mulla on ollut valkoinen pitsi-tylliunelma päällä (se oli niiin ihana) ystäväni häissä

[/quote]

Mun mielestä toi on just hyvä syy rikkoa etikettiä, että se sun tylliunelmas oli niiin ihana. Not.

Vierailija
12/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yhdellä naisella olen nähnyt, oli kuitenkin vanhempi rouva ja ei muulla tapaa mitenkään hääpukumainen. Oli mielestäni ihan ok eikä mitenkään vienyt huomiota nuorelta morsiamelta kermakakku-unelmassaan.

Vierailija
13/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini serkun häihin oli saapunut eräs vieras vanhassa häämekossaan ja morsian oli tässäkin tapauksessa suuttunut vietävästi. Häämekko oli aika tavallisen näköinen valkoinen ja pitkä mekko, mutta häämekko kuitenkin. Näin myös kuvamateriaalia noista häistä. Minua ei haittaisi omissa häissäni, jos joku vieraista saapuisi juuri suht tavallisen näköisessä ja koruttomassa häämekossa, mutta jos jollain oikeasti olisi pokkaa tulla kimaltavassa prinsessamekossa ja oikein juhlavassa kampauksessa niin en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ei siis ole ihan urbaanilegendaa.

Vierailija
14/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsäsellä oli tyttärensä häissä valkoinen mekko.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2014062018426460_vi.shtml

Vierailija
15/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:35"]

Kaverini serkun häihin oli saapunut eräs vieras vanhassa häämekossaan ja morsian oli tässäkin tapauksessa suuttunut vietävästi. Häämekko oli aika tavallisen näköinen valkoinen ja pitkä mekko, mutta häämekko kuitenkin. Näin myös kuvamateriaalia noista häistä. Minua ei haittaisi omissa häissäni, jos joku vieraista saapuisi juuri suht tavallisen näköisessä ja koruttomassa häämekossa, mutta jos jollain oikeasti olisi pokkaa tulla kimaltavassa prinsessamekossa ja oikein juhlavassa kampauksessa niin en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ei siis ole ihan urbaanilegendaa.

[/quote]

Huh huh :D Itselläni on hyvin yksinkertainen värillinen, hieman polvien alle loppuva häämekko ja olen jo harmitellen miettinyt, että sitä ei varmaan voi laittaa toisten häihin kun se on kuitenkin ollut minun häämekkoni...

ap

Vierailija
16/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun häissä serkullani oli valkonen pitsimekko. En suuttunut, mutta olin hämmästynyt.

Vierailija
17/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:40"]

Päivi Räsäsellä oli tyttärensä häissä valkoinen mekko.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2014062018426460_vi.shtml

[/quote]

Mutta jos asia oli Esterille ok, niin tilanne ei ole sellainen mitä hain. Aloitusviestissä yritin tarkentaa, että tarkoitin sellaisia tapauksia, että morsiamelle ei ole ollut ok ja hän on suuttunut.

Itselläni oli 15-vuotiaana äitini häissä valkoinen juhlamekko, jonka yläosa oli peitetty mustalla pitsillä ja jonka helmassa oli mustia koristeluita. En olisi pukenut sitä ylleni kysymättä morsiamelta, mutta kun morsiamelle kerran sopi, niin mikäs siinä.

Samoin omissa häissäni en edes pukeudu valkoiseen. Yhden opiskelukaverini ainoa juhlapuku on valkoinen, mutta minua ei todellakaan haittaa vaikka kaikilla naisvierailla olisi valkoiset mekot. En kuitenkaan ymmärrä ihmisiä jotka eivät varmista asiaa ensin morsiamelta, kun kerran on tiedossa että moni siitä vetäisi herneen nenään.

ap

Vierailija
18/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei vieraiden pitäisi olla pukeutuneena valkoiseen, on vain ihmisten keksimä juttu. Sen säännön voi hyvin kyseenalaistaa. Elämässä on paljon sääntöjä, joiden soisi unohtuvan. Ihmiset ovat kummallisen orjallisia kaikenmaailman säännöille. Muistaako joku muu säännön, jonka mukaan neitsyytensä menettänyt nainen ei olisi voinut käyttää valkoista hääpukua, ei myöskään huntua. Aivan naurettavaa. Sama koskee tuota vieraiden pukeutumista. Eiköhän morsian erotu tarpeeksi oli sitten vieraiden päällä mitä tahansa. 

Vierailija
19/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin kavereilleni heti, että tulkaa ihan minkävärisessä haluatte! Punaiset, mustat, valkoiset, ihan sama! Toki ihmettelisin, jos joku tulisi kunnon hääpuvussa, mutta eihän niin tekisi kuin täysin sairas ihminen. Väriä tärkeämpää on se, että kaikilla on jotain edes vähän juhlavaa eikä kukaan tule farkuissa ja neuleessa.

Vierailija
20/41 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun häissä kaikki morsiusneidot oli luonnonvaaleissa vaatteissa, itse olin värillisessä mekossa.
Kuitenkin tuntuu hurjalta, että joku oikeasti pukeutuisi toisen häissä valkoiseen, mikäli se ei ole sovittua. En ole törmännyt sellaiseen.
Olen itsekin miettinyt onko se urbaanilegenda, mutta en usko, koska oikeasti maailma on täynnä mitä kummallisimpia ihmisiä.