Menee hermot tuohon ipanaa, ei suostu menemään ikinä kotona päiväunille, mutta hoidossa kyllä nukahtaa heti.
Äsken karjuin sille täysillä ja paiskasin sänkyyn:( Tosi tyhmää kun menee hermot:(
Miten saan sen nukkumaan, ennen kuin pimahdan lopullisesti?
T: 2v:n väsynyt äiti
Kommentit (14)
Itsellesikin pienet päikkärit tekisi hyvää :)
Anna riekkua niin kauan kunnes nukahtaa. Nukahtaa vaikka sit lattialle kesken leikin niin kannat sänkyyn. Ei kannata olla liian kellon tarkka, pääsee helpommalla.
Sitten vaan sänkyyn unilelujen kanssa. Mene itse toiseen huoneeseen ja tee jotain muuta. Kyllä lapsi aikanaan nukahtaa jos on nukkuakseen. Itsekin surffailen täällä ja vauvani - äänestä päätellen- leikkii iloisena pinnasängyssään, vaikka sen pitäisi jo nukkua. Kieltäydyn stressaamasta siitä.
Millainen rutiini hoidossa on ennen nukkumaanmenoa? Sama kotiin ja pidät siitä kiinni, et luovuta vaikka mikä olisi. Taaperot ovat vielä tapojensa orjia ja uni tulee väkisinkin jos on tuttu rutiini josta tietää että seuraavaksi minä nukahdan. Eikä tarvi olla mikään monimutkainen rutiini, esim. meillä ihan vaan: lounas -> yökkärin vaihto -> sänkyyn pupun ja tutin kanssa, hyvien unien toivottelut ja lähden pois. Siellä riekkuu jonkin aikaa ja sitten nukahtaa, en kommentoi tekemisiin mitenkään vaikka perään huutelisi (jos jostain syystä kovasti itkee niin sanon että rupea vaan nukkumaan).
Jos 1-2 v niin ymmärtää jo puhetta. Sano että ei ole hätää ja äiti on tässä viereisessä huoneessa. Pidä vaikka jotain " meteliä" , itse usein tyhjäsin astianpesukoneen ja täytin sen kun oli tuollasta ongelmaa. Lapsi rupesi sitten kuuntelemaan sitä ja huomasi että äiti on tuolla tekemässä jotain, ja sitten rauhottui itsekin. Omalla perstuntumalla minä olen edennyt. Yleensä itku on selvästi vaativaa (" haluan äidin tänne nyt heti koska minä nukahdan jos olen yksin sängyssä!" ) ja loppuu hetken päästä. Oon myös ollut aika tarkkana etten palkitse itkusta, ts. jos vaikka heittää tutin lattialle ja itkee sen perään niin menen antamaan vasta kun itkussa tulee tauko, saa tutin palkinnoksi tauosta eikä itkusta siis... 8
Yleensä itku laantuu siihen mennessä ja uni tulee. Jos ei itku lopu tai jos se vaan pahenee, niin sitten syliin ja rauhoittelua. Tämä toimii meillä.
puutut asiaan vasta isommassa hädässä...
Ajattelin myös ehdottaa että otat lapsen viereesi sängylle ja lueskelette vaikka jotain kirjaa. Itsellesi tekisi varmasti myös hyvää nukahtaa hetkeksi.
Muistan itse saman tunteen kun erikoiseni ei millään alkanut päiväunille ja itse odotin toista ja olin TOSI väsynyt. Siis niin, ettei silmät oikeesti ollut pysyä auki. Sinnikästä taistelua, makoilimme molemmat sängyllä, siis poika mun vieressä ja luin hänelle kirjan, ja sit piti rauhottua. Ja jonkin ajan kuluttua hän kyllä nukahtikin. Joskus siihen saattoi vaan mennä parikin tuntia...
Ja sit toinen asia. Yritä hyvä ihminen hillitä itseäsi. Itse suutun myös joskus tosi pahasti ja saatan aika kovakouraisesti ottaa lapsista kiinni. Mutta jälkeenpäin on niin paha olla ja kaduttaa, että yritän olla suuttumatta niin mielettömästi. Vaikutuskin on paljon parempi kun yrittää vaan puhua nätisti. Tietty joskus tulee vieläkin huudettua, mutta kohtuudella.
Sitten vein sänkyyn ja luettiin kirja ja " alettiin" nukkua yhdessä. Mutta edelleenkin lapsi riehuu tuolla...:( Niin ja eimua haittais jos tämä pahatuis vaan joskus, mutta joku ikinen päikkäriaika, ja sitten ei mene illallakaan nukkumaan, jos on nukahtanut n. klo 15. Oon oikeesti ihan pihalla mitä pitäis tehdä. Ja itkettää kun oon niin huono äiti:(
mitäs jos lapsi ei vaan malta nukkua, kun äiti on kotona... Kun ei tuolle mitään mahda jos ei halua nukahtaa. Tsemppiä!
Et ole yhtään huono äiti, olet vaan väsynyt ja toimit siksi epäjohdonmukaisesti. Oottele nyt tämä päivä, kyllä se muksu sinne ennen pitkää nukahtaa. Yksi päivä ei maailmaa kaada. Kun on nukahtanut niin otat itsekin päikkärit (tai jos nukkuu vielä pinniksessä niin mikä ettet menisi jo nyt nukkumaan, ei sille mitään siellä tapahdu, nukahtaa vaan kun huomaa rauhallisen hengityksesi).
Sitten kun olet ladannut akut niin teet hyvän suunnitelman että miten hoidatte päikkäreille menot tästedes. Valkkaat yhden rutiinin ja pysyt siinä. Tulosta syntyy ihan takuuvarmasti.
Jaksamista! 8
Mutta onko kellään jatkunut tällai tilanne, ja mitä ootte tehnyt?
Meillä on jatkunut kesästä asti (tutti otettiin silloin pois), illallakin yhtä huutoa nukkumaan meno, ja saattaa mennä 2h, että nukutan. En ymmärrä oikeesti mitä pitäisi tehdä. Kuitenkin hoidossa nukahtaa HETI! On hyvin väsyttävää maata sängyssä päivittäin n.2-4h nukuttamassa lasta!
niin ja sitten meiltä viellä kysellään, että miksi ette tee " kavereia" lapsellenne, huhhuh!
Lapsi ollut aina todella huono nukkuja, vauvana nukkui 9h/vuorokausi, ja heräili oikeasti 5 min välein. (silloin oli kyllä iho huonossa kunnossa, mutta silti hurjan vähän nukkui)
T: vähän pirteämpi äiti:)
Ja toi hermojen menetys ei auta asiaa ainakaan yhtään. Itsellä on täällä vuosikkaat tuplat ja ovat nyt tunnin vain naureskelleet sängyissään. Yleensä ovat tähän aikaan olleet jo tunnin unilla. Nukahtavat sitten kun nukahtaa, ei siitä hermojaan kannata menettää.