Onko pakko antaa suvun kastemekko
Kommentit (20)
Kuka HALUAA nimiäisiin kastemekon? Kaikilla lapsilla, joiden nimiäiskuvia olen nähnyt, on ollu päällään ihan normijuhlavaatteet. Nimenomaan EI kastemekkoa, tietenkään.
Tuskin se sitä mekkoa pilaa. Sen sijaan pilaat välisi vauvan vanhempiin, jos et suostu mekkoa antamaan.
Sinänsä pidän kyllä hassuna sitä, että jotkut vanhemmat haluavat välttämättä kastemekon nimiäisiin silloinkin, kun vaatimus ei tule vanhemmilta sukulaisilta. Jos pitäisin omalle lapselleni nimiäiset, haluaisin nimenomaan erottaa tilaisuuden selvästi uskonnollisesta kastetilaisuudesta.
Onko se sinun omaisuuttasi? Tarkoitan, että kuka tämmöisestä asiasta ylipäätään suvun esineen kohdalla päättää?
Ei kastemekkoa kuulu nimiäisissä pitää. Kastemekkoa on kastettavan lapsen vaate.
Outoa153 kirjoitti:
Kuka HALUAA nimiäisiin kastemekon? Kaikilla lapsilla, joiden nimiäiskuvia olen nähnyt, on ollu päällään ihan normijuhlavaatteet. Nimenomaan EI kastemekkoa, tietenkään.
Onhan se koko muukin kuvio kopsittu kastetilaisuudesta, niin miksei sitten saman tien mekkokin.
Ei kait nyt kukaan kastemekkoa halua nimiäisiin? Kastemekko kuvastaa niin selkeästi kastetta, että itse kyllä hankkisin jonkin muun juhla-asun vauvalle.
Itseasiassa en ole koskaan nimiäisissä nähnyt kenenkään lapsella kastemekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa153 kirjoitti:
Onhan se koko muukin kuvio kopsittu kastetilaisuudesta, niin miksei sitten saman tien mekkokin.
Kun nimenomaan ei ole. Tutustuisit vähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa153 kirjoitti:
Kun nimenomaan ei ole. Tutustuisit vähän asiaan.
No mitä muuta ne leikkikummit ja netistä tilatut nimenantotodistukset on?
Herännäisillä sukulaisillamme oli tekemätön paikka kun pyydettiin. Itse asiassa, vaikka nimiäisiin liittyi siunaus, emme itsekään laittaneet kastemekkoa toisella kertaa. Sekä suvun mielensäpahoittamisen takia että siks että kastemekko liittyy monilla enemmän juuri kasteeseen kuin nimen saantiim.
Toine lapsi otti kuitenkin kasteen riparin jälkeen. Toinen kuuluu yleisuskonnolliseen seuraan
Mikä merkitys kastemekolla on nimiäisissä? Missä tilanteessa sitä käytetään? En ole koskaan ollut nimiäisissä.
Ei tietenkään. Kastemekko on kristilliseen tilaisuuteen, ei se ole mikään yleinen juhlavaate. Lapsen vanhemmille korostetaan sitä, että kyseessä on nimenomaan kirkollisen siunauksen saavan lapsen vaate, joten on aika lailla vanhempien vakaumuksen vastaista pukea lapsi tuollaiseen asuun. Jos edelleen mekkoa vaativat, on nimiäisissä sopivaa lukea Herran siunaus ja laulaa joku lasten virsi tyyliin Jumalan kämmenellä.
Jos kastemekkoa vaativat, on sopivaa kastaa se lapsi.
Ja sit tieten pitää olla kastemalja ja liina.
Kastemekko nimiäisissä kuulostaa siltä, että lapsen vanhemmat eivät ymmärrä mikä erottaa kastejuhlan ja nimiäiset.
Kastemekossa kastetaan kirkon jäseneksi, että sikäli erikoinen pyyntö käyttää ko. mekkoa nimenantojuhlassa.
Ihmeellinen ajatus. Kastemekko kuuluu kristilliseen kastetilaisuuteen, kun taas nimiäiset on uskonnoton tilaisuus, jolloin lapsi puetaan toisenlaisiin vaatteisiin, juhlaviin toki, jos näin halutaan.
Kuulostaa tyypilliseltä "rusinat pullasta" -meiningiltä samaan tapaan kuin se, että on ihan pakko liittyä kirkkoon saadakseen kirkkohäät, ja samantien erotaan kirkosta uudelleen.
Tässä ap:n tapauksessa siis suku vaatii kastemekkoa. Heille kannattaa kertoa, ettei se kuulu nimiäistilaisuuteen ja siksi sitä ei käytetä.
En usko, että mekkoa haittaa yhtään.