Selkäkipu säteilee jalkaan
Tarvitsen kiireesti vastauksia! Pari viikkoa sitten reväytin selän tai niin ainakin luulisin ja parantui lähes kokonaan, mutta äsken kun yritin nousta ylös niin aivan sietämätön kipu syöksähti alaselän vasemmalle puolelle ja vasempaan jalkaan. Pystyn taivuttamaansivusuunnassa selkää vasemmalle eli kivun puolelle, muttaoikealle puolelle en lainkaan. Mitä tämä voisi olla? Sattuu kun istun, makaan, käännyn tai kävelen.
Kommentit (25)
Voi olla issiaskipua, joka pikku hiljaa alkaa särkemään myös polven alapuolelle.
Voi myös olla että si-nivel on 'pyörähtänyt' väärään asentoon! Tämän näkee siitä jos toinen jalka on lyhyempi, toinen olkapää alempana, toinen lonkka alempana eli kroppa kierossa. Mulla on tuota vaivaa ja muutaman kerran oon käyny laitattaa jäsenkorjaajalla paikoilleen. Viimeks pysy kaks päivää, kun innostuin liika aikasin jumppaamaan ja kuulu pari napsahusta alaselästä. Sen jälkeen kipu palas takas. :( Viheliäinen vaiva!
Ei "hakkaavaa" liikuntaa! Kuten hölkkä, vielä nyt kun vaiva on vahvasti päällä. Etsi googlettamalla iskias kipua lievittäviä venytysjumppia ja tee ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla. Älä istu tai makaa liikaa, pysy pystyasennossa ja vältä kovia riuhtaisu liikkeitä. Jatkossa kun vaiva helpottaa, pyri jumppaamaan säännöllisesti selkää ja liikkumalla vahvista vatsa ja selkälihaksia sekä yritä pudottaa painoa.
Minulla on ollut tuo välilevy pullistuma jo pitkään. Heti kun kipu sallii, lähde liikkeelle. Ei juoksua tai hyppyjä, itselleni parasta on ollut kävely ja pyöräily (spinning). Liikunta on tähän se paras lääke! Kannattaa myös pudottaa painoa, itselläni sekin auttoi heti.
Jos kipu siirtyy varpaisiin asti, jalka alkaa puutua, et saa virtsattua tai uloste tulee housuun, tai nilkka "läpsyy" eli ei liiku kunnolla, käy päivystyksessä. Itselläni tuli pohjehermon halvaus eli esim. varpaat eivät liiku ja jalan hallinta on heikkoa. :/
Välilevynpullistumaksi lääkärit ja fysioterapeutti minun aivan samanlaista vaivaa sanoivat. Mitään kuvia ei otettu, jumppaohjeita vaan matkaan. Välillä oli hyviä ja välillä pahoja päiviä. Loppujen lopuksi työkaverin suosittelemalle osteopaatille menin ja hän sitten laitto SI-nivelen oikealle paikalle ja kivut hävis sinne. Se aiheutti välilevyn pullistumisen tunteen ja vihlonnat jalkaan/pakaraan. Koskaan aiemmin en ollu osteopaatilla käyny mutta tästä lähtien se on eka paikka mihin menen jos joku paikka alkaa temppuilee. Samalla korjasi meinaan töissä ärtyneen käden.
Tiedän liikkuvani aivan liian vähän ja tämän ohella myös syön epäterveellisesti eli olen ylipainoinen ja tiedän että se altistaa selkävioille. Kävin päivystyksessä ja lääkäri tunnusteli ja kyseli mikä kaikki sattuu. Siis minua sattuu kävellessä vasemman reiden etuosaan ja alaselän vasemmalle puolelle jos erehdyn ottamaan liian ison askeleen. En voi taivuttaa sivu- tai pystysuunnassa selkää lainkaan niin ettei se sattuisi. Istuminen ei satu, mutta istumaan meno ja siitä nousu sattuu selkään. Lääkäri sanoi että mun ikäisellä voi olla lihasjumi tai välilevynpullistuma, jonka sanoi olevan epätodennäköistä sillä minua ei satu polven alapuolelle ja olen alaikäinen. Tai jos se on välilevyn pullistuma niin hoidetaan liikunnalla ja kipulääkityksellä ainakin alkuun.