Toisen tulojen tarkistaminen
Miten viranomaiset tarkistaa sun tulot, jos esim. kyse on oikeudenkäynnistä missä tahansa asiassa?
Kuulemma kuitit palkasta ja etuuksista pitää olla, mutta katsooko ne jostain rekisteristä vai riittääkö ne tositteet tyylin Kelasta yms? Kysyn ihan mielenkiinnosta, koska ystävällä menossa oikeusprosessi.
Kommentit (7)
Katsovat verottajan tiedoista. Ei minun ainakaan tarvinnut mitään tositteita toimittaa sinne.
Mun piti. Vein kelan ja sossun paperit, kun työtön silloin olin ja lakimieskin niitä kysyi.
Verottajalta ei kyllä saa tämänhetkisiä tulotietoja sitten millään, eli tarvii varmaan toimittaa palkkatodistus, tai kelalta tms maksajataholta todistus.
Myös kuulemma omat taloudelliset menot vaikuttaa, että kuinka suuri tuo oikeusapu tulee olemaan ja toki ne tulonlähteet. Jos on siis velkaa vaikkapa valtiolle, niin saattaa saada pienemmän määrän maksettavaksi oikeuskuluista.
Verottajalta ensisijaisesti. Jos tuloissa on suuri muutos edelliseen verotukseen verrattuna, voi esittää tulojen määrittämistä nykyisten mukaan, jolloin täytyy olla palkkakuitit tai vastaavasti irtisanomispaperit jne.
Verotoimistosta saavat tiedot kuten jokainen kansalainen halutessaan saa kenen tahansa tiedot.