Miten toimisit työsuhteen loppuajan, jos saisit yt-neuvottelujen seurauksena potkut?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pulju jakaa samaan aikaan isoja bonuksia ja osinkoja, mutta heittää silti porukkaa ulos, niin satavarmasti saikuttaisin siihen saakka, kunnes työsuhde päättyy.
Onko tuollaisia yrityksiä oikeasti olemassa?
Nokia tulee mieleen
Sanoisin pari valittua sanaa muutamalle, sietämättömälle työkaverille, eikä siinä haittaa, vaikka palaisi muutamakin silta. Kukaan ei selviä elämästä hengissä.
Kusta lorottelisin firman postilaatikkoon.
Ei osinkoja huvi vuoksi maksella herrojen hyysääämiseksi, kuten tässä jo mainittiin. Niillä houkutellaan sijoittajia. Tietysti jotkut osakkeet ovat itsessään niin houkuttelevia että osinkoja ei juuri tarvitse maksaa, kuten jotkut it-osakkeet.
On kuitenkin paljon kieroja temppuja jotka voidaan suoramitata pomon pussiin, ei tekevät keinot lopu kesken. Eräässäkin firmassa tj:n vaimo vähän siivoili nurkissa mutta "tienasi" kymppitonnin kuussa :D, veroetu on melkoinen. samalla voivoteltiin huonoja aikoja ja kenellekään ei voi maksaa mitään korotuksia.
Minä leikkisin muistamatonta enkä muistaisi tulla töihin joka päivä.
Tästä on jo kauan. Melkein koko henkilökunta, toistakymmentä henkeä, jäi sairauslomalle koko irtisanomisajaksi. Työterveyslääkäri tunsi firman historian eikä ihmetellyt, kun koko sakille tuli selkävika samaan aikaan. Firman uuden omistajan henkilökunta käyttäytyi niin törkeästi meitä kohtaan, että yhteistyö ei meitä houkutellut.
Minä tunsin erään toimintamme osa-alueen tavallista paremmin, joten minun käskettiin järjestää asiasta kurssi uuden omistajan henkilöstölle. Vihoviimeisenä työsopimukseni voimassaolon päivänä minulle soitettiin ja kyseltiin kurssin perään. Venyttelin puhelua kello neljään saakka ja sanoin sitten, että juuri nyt en enää ole käytettävissä.
Otin aikoinaan paketin YT neuvotteluissa vapaaehtoisesti. Työt loppui samana päivänä ja sain irtisanomisajan palkan ilman työvelvoitetta. Samana päivänä kun allekirjoitin eropaperini YT:ssä kuittasin alle työsopimuksen toisaalla, aloitin sen irtisanomisajan päätyttyä.
Missä työssä on 6kk irtisanomisaika vai oletteko olleet 30v samalla työnantajalla?
Millä perusteella saa saikkua kuukausikaupalla?
En minäkään ymmärrä miten kaikki yt:ssä irtisanotut vaan jää saikulle.
Itse irtisanomisajan tein töitä, mutta hitaammin. Ja katselin työajalla työpaikkailmoituksia.
Mulle kävi noin, kun olin palaamassa hoitovapaalta. Harmitti, kun ei ollut työvelvoitetts. Otin sitten lapset pois päiväkodista, ja jatkoin kotihoidon tuella sen aikaa, kunnes kuopus täytti 3. Täydet työsuhde-etuudet säilyi, mm.lounassetelit, kuntosali ja ilmaiset lääkkeet sekä työterveyshuolto. Käytin kaikki edut huolella, ja menin uuteen työhöni irtisanomisajan päätyttyä..
Tein duunin niinkuin ennenkin mutta en todellakaan yhtä tehokkaasti ja yrityksen etua ajatellen kuten aikaisemmin olin toiminut. Omat duunit siirrettiin ulkomaille niin sain matkustella kun opetin omia töitäni usealla muulle. enemmän kuin kerran mietin että säästösyistä organisaatiomuutos ei ainakaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Otin aikoinaan paketin YT neuvotteluissa vapaaehtoisesti. Työt loppui samana päivänä ja sain irtisanomisajan palkan ilman työvelvoitetta. Samana päivänä kun allekirjoitin eropaperini YT:ssä kuittasin alle työsopimuksen toisaalla, aloitin sen irtisanomisajan päätyttyä.
Missä työssä on 6kk irtisanomisaika vai oletteko olleet 30v samalla työnantajalla?
Työnantajan on noudatettava seuraavia irtisanomisaikoja, ellei työ- tai virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa ole sovittu toisin:
14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden
1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut 1–4 vuotta
2 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 4–8 vuotta
4 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 8–12 vuotta
6 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma
Eli joutuisi olemaan palkattomalla jopa 6 kk ajan? En todellakaan suosittele!
En osaa sanoa. Varmaan tekisin töitä normaalisti ja hakisin apinanraivolla muuta työtä ennen kuin jäisin työttömäksi. Kerran oon saanut potkut, mutta silloin sai kaikki kerralla ja meidät irtisanottiin samana päivänä, perjantaina, kenenkään ei tarvinnut enää maanantaina mennä töihin. Toinen firma osti tavarat, mutta ilman työntekijöitä, yksi tosin työllistettiin sinne sitten myöhemmin, mutta ei hän kauan ollut meni muualle lopulta. Mulle kyllä tarjottiin siitä sitten myöhemmin sijaisuutta, mutta olin sillion äitiyslomalla.
Minulle tarjottiin eropakettia, en ottanut. Olin työpaikalla 6 kk ajan, koska oli pakko, mutta en tehnyt töitä. Riitautin irtisanomisen ja sain vähän yli 44 000 euroa pari vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pulju jakaa samaan aikaan isoja bonuksia ja osinkoja, mutta heittää silti porukkaa ulos, niin satavarmasti saikuttaisin siihen saakka, kunnes työsuhde päättyy.
Onko tuollaisia yrityksiä oikeasti olemassa?
Mozilla esimerkiksi. Johdon palkkiot ovat nousseet sitä mukaa kun Firefoxin markkinaosuus on laskenut. Mutta se firma onkin nykyään Googlen itselleen ylläpitämää valekilpailua, jonka tarkoituksena on estää antitrustisäännösten soveltaminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut sen jälkeen työssäolovelvoitetta. Työhuoneeni olin siivonnut valmiiksi jo parin päivän aikana, kun arvasin mitä tulossa on. Meitä oli monta samassa tilanteessa.
Jätin avaimet irtisanomistilanteessa sille irtisanomiskonklaaville, hain työhuoneesta käsilaukkuni, tilasin taksin ja häivyin. 6 kk palkkaa, sitten ansiosidonnainen ja sitten eläke.
Minä olin myös siivonnut ja tyhjännyt tavarani valmiiksi. Kun asia oli virallisesti tiedossa, jatkoin töitä 100% etätöinä. En tehnyt lounastauoilla töitä kuten ennen tai jatkanut myöhään iltaan, suunnitellut mitään vapaalla saati katsonut sähköpostia tms. Hoidin sovitut hommat ja projektit loppuun.
Olisin voinut hakea saikkua, mutta ei minun mielenterveyteni siitä järkkynyt, joten sellainen olisi tuntunut valheelta. Tuollainen normaali työnteko oli oikein rentouttavaa pitkän uurastuksen jälkeen. Olin sitten puoli vuotta täydellä palkalla, ilman työntekovelvollisuutta ja hyödynsin kaikki mahdolliset edut sinä aikana tyyliin työterveys, alennukset, matkapuhelinetu jne. Päivittelin CV:tä, kävin lenkillä, nautin mahtavasta vapaa-ajasta ja palkan juoksemisesta :D
Sitten viimeisenä päivänä palautin tavarat ja avaimet toimistolle ja lähdin kevein sydämin pois enkä katsonut taakseni.
Tästä meni muutama kuukausi niin töitä oli tiedossa vaikka olin 50+
Vedin loppuun asti täysillä, siis työvelvoitteen loppuun. Mulla oli kuitenkin paljon frendejä firmassa ja osakkeita, halusin homman toimivan niin smoothisti kuin vain voi. Se vähän kyrsi kun työvelvoitteen lopetus tuli vähän kuin puskista, olin varautunut olemaan irtisanomisajan loppuun ns. sorvin ääressä. Knowledge transfer meni vähän pikana.
Olin vapailla muutenkin, joten tilanne ei sinällään muuttunut, eikä työnantaja myöskään säästänyt tempullaan yhtään rahaa.
Kyselivät myöhemmin uudelleen töihin. En mennyt, todellakaan.
Pian seurasi uudet yt:t ja niiden jälkeen vielä kolmannet. Minä olen ollut aikapäiviä paljon paremmassa työssä.
6 kk irtisanomisaika, työvelvoite, mutta ei töitä. Menin siis joka aamu työpaikalle, leimasin itseni töihin ja vietin päivän netissä. Opiskelin, kuuntelin musiikkia, katselin leffoja. Olihan se outoa, mutta 2 vuotta myöhemmin sain yli 70 000 euron korvauksen, kun oikeudessa katsottiin irtisanominen laittomaksi.