Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin eilen kotiin. Olin sairaaassa raskauspahoinvoinnin takia viikon.

15.09.2006 |

miten ihmeessä te toiset jaksatte. Nyt tosissaan vinkkejä tarvitaan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan joutunut sairaalaan vaikka oksensin 4kk putkeen. Muistan kun minulla oli laukku täynnä muovipusseja kun oksentelin ihan koko ajan. Söin vaan vaikka oksensin, mutta hyvin kevyesti ja nestepitoista (mustikkakeitto muistaakseni pysyi parhaiten sisällä). Olin saikulla viikkotolkulla ja silloin lähdin ulos istuskelemaan ja kevyesti kävelemään, raikkaassa ilmassa olo hieman parani. Kaikki konstit tuli kokeiltua ja mikään ei auttanut. En voinut syödä lihaa koko loppuraskautena kun se oksetti eniten. Laihduin niin paljon, että raskauskiloja tuli vaan +2kg.

Eniten auttaa kun keksittyy lopputulokseen ja yrittää ajatella positiivisesti. Se menee ohi satavarmasti.

Jaksamisia kovasti!

Vierailija
2/6 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskauspahoinvoinnin takia ollut sairaalahoidossa 8 kertaa, pisin tiputusreissu myös viikon kestänyt. Nyt kun viikkoja on jo kasassa yli 38, koko raskausaika tuntuu epätodelliselta. Minun kohdallani raskaus on ollut täysipainoinen projekti, muuta en ole kyennyt tänä vuonna tekemään. Sairauslomalla olin muutaman kuukauden, enemmänkin olisin saanut jos olisin älynnyt pyytää.

En osaa oikein sanoa miten olen jaksanut. Olen sinnitellyt päivä kerrallaan ja yrittänyt pitää mielessä pahimpinakin hetkinä lopputuloksen. Mieheni on ollut todella tärkeä tuki: hän on hoitanut koko vuoden kodin ja pyykkäämiset, ruoat yms.

Syömisistä parhaiten pysyvät sisällä mustikkasoppa, jäätelöt, vanukkaat, mehujääpuikot, vesimelonit. Olen viikosta 5 asti ollut Metopram-lääkityksellä, joka on jonkin verran auttanut. Edelleen kuitenkin herään aamuisin pahaan oloon, otan lääkkeen ja syön yhden vanukkaan muutaman tunnin ennen ylösnousemista. Verensokerin ylläpitäminen jatkuvasti auttaa: napostelen jatkuvasti jotakin. Mm. pähkinät ja mantelit auttavat.

Kaikki sympatiani ovat puolellasi ja toivon sinulle paljon voimia jaksaa! Koeta keskittyä yhteen päivään kerrallaan sekä yritä pitää pieni mielessä. Koskaan ei voi kuitenkaan tietää, paha olo saattaa loppua yht' äkkiä. Tai sitten mennä aalloittain loppuun asti: välillä minullekin tuli parempia hetkiä, päiviä, viikkoja. Hyvä varautua henkisesti myös siihen, että pahoinvointi loppuu vasta synnytykseen. Minä jaksoin tänne asti; sinäkin jaksat! :) TSEMPPIÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tilanne ei mennyt ihan niin pahaksi, että olisin sairaalaan joutunut. Mutta kurjassa kunnossa kotona hoipertelin kahden pienen lapsen kanssa. Oli tosi rankkaa ja silloin mietin miten siitä voi järjissään selvitä. Mutta jotenkin siitä vain selvittiin, sain aika hyvän avun lääkärin antamista pahoinvointilääkkeistä ... omaa typeryyttäni vaan en meinannut niitä uskaltaa käyttää kun pelkäsin sikiön puolesta ja siksi pahoinvointi pääsi monena päivänä niskan päälle.

Pahimpina päivinä en jaksanut ajatella elämää viikkoa tai päivää eteenpäin, että joko tulisi niin paljon raskausviikkoja täyteen että olisi toiveita pahoinvoinnin loppumisesta. Ajattelin silloin elämänkulkua todella pienissä pätkissä, että kunhan nyt selviän kolme tuntia eteenpäin, iltaan saakka, yön yli jne.

Minulla mitkään ruokavaliokikkailut tai välipalat eivät auttaneet, paha olo oli päällä ympäri vuorokauden. Onneksi sitä kamaluutta sitten lopulta kesti vain noin viisi viikkoa.

Vierailija
4/6 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itselläni 8vkoa raskautta kasassa ja inhottava pahoinvointi + JÄRKYTTÄVÄ!!! närästys päällä koko ajan (ei auta asiaa, että olen ollut koko vkon tosi kovassa flunssassa kaikkien näiden oireiden päälle..). Ekasta lapsestani oksensin 3kk, ja pahoin pelkään että nyt mennään samaan. Silloin 3vuotta sitten kyselin lääkäreiltä, ja he sanoivat vaan ettei pahoinvointiin voi määrätä mitään, eikä oikei närästykseen, vaan että Renniellä pitäis pärjätä, ja käytännössä Rennie mun närästyshistoriallani (krooninen vaiva ollut teini-iästä lähtien) on yhtä tehokas kuin karkki tähän todella inhottavaan vaivaan. Niinä hetkinä jolloin ei okseta ainakin närästää (=joka suupalan jlk tulee valtava röyhtäys ja usein myös lusikallinen ruokaa takaisin suuhun, ja röyhtäily ei siis lopu niin kauan kuin olen hereillä), ja tämä tekee asiakastyöni aika mahdottomaksi tällä hetkellä...

Alan taas olla tosi neuvoton asian suhteen, edellisen raskauden aikana olin kesätyöstäni vain sairaslomalla ja sitten jäin työttömäksi loppuajaksi, mutta nyt pitäisi jaksaa loppuun asti....

Apuja ja neuvoja kaivataan täälläkin perheessä, jossa isi hoitaa pääosin esikoistamme, koska minä pystyn vain makaamaan puoli-istuvassa asennossa sohvalla:/

tiriro

Vierailija
5/6 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja vielä viitaten edelliseen viestiini?

tiriro

Vierailija
6/6 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi odottava äiti, ketä kärsi jatkuvasta huonovointisuudesta ja oksentelusta vkoista 5-vkoille 12, nyt vaikuttaa olo paremmalta, onneksi. Olin todella epätoivoinen tämän huonovointisuuden kanssa, se on niin invalidisoivaa, mitään ei tehnyt mieli ja kaikki mitä söi tuli ulos, kertakaikkisen kamalaa. Ja sairaslomalla olin 2 kuukautta ja edelleen olen. Sairaalaan en joutunut, mutta terv.hoit. mietti jos aloittaisin lääkekuurin, mutta en ollut halukas ko. asiaan. Anyway nyt vointi parantunut ja pääsen jo uloskin ilman muovipussia ja elämä hymyilee. Koita jaksaa nämä viikot vaikka miten kamalaa se olisi !!! Itse käytin närästykseen ensin rennietä, koska sitä suositellaan, mutta kannattaa ostaa luontaistuote kaupasta Silicea nimistä lääkettä, ja varmasti tehoaa paremmin. Itselläni tämä pahoinvointi ja oksentaminen lisäsivät närästystä. Nyt ei ole närästänytkään n. viikkoon, ja viimeisen kerran olen oksentanut 5 päivää sitten. Kaikille pahoinvoinnista kärsiville tuplasti onnea ja jaksamista odotukseen !

t. emmi rv-13