***MAALISMASUT TO-SU***
Uuttapinoa kohti viikonloppua
Linkki edelliseen
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (34)
Siirränpä aamuisen tekstini oikeaan pinoon, loppuviikkoahan tässä jo elellään :)
Meillä painoindeksirajasta oli edellisessä pinossa puhetta, meillä se on 25. Edellisessä raskaudessa omani oli 27 ja sokerirasitukseen siis jouduin. Todella yllätyin, että jopa 2 arvoa olivat koholla! Olin alkuraskaudesta muuttanut ruokailutottumuksiani paljon ja en koskaan ole ollut makean perään, kiloni olin hankkinut muilla herkuilla ja liikkumattomuudella. Tarkkailin siitä eteenpäin sokeriarvojani itse ja söin terveellisemmin kuin koskaan ja liikuin paljon,painoni nousi raskauden aikana vain 4kg! Siitä huolimatta paastoarvoni eivät pysyneet tarpeeksi matalina ja jouduin pistämään insuliinia loppuraskauden ajan.
Nyt mulla on sokerirasitus jo rv 11+4 vaikka painoindeksi on enää 24 (paino edelliskertaisesta -10kg). Eli ihan paikallaan ovat nuo sokerirasitukset, vaikka inhottavia ovatkin. Voihan sieltä tulla yllättäviä tuloksia, vaikka esim mulla ei mitään muita oireita ollut, ei sokeria pissassa kertaakaan tms! Nyt menen rasitukseen ajatuksella "2 tuntia aikaa vain ja ainoastaan omille ajatuksilleni ilman lasta" :)
Eipä täällä muita ihmeempiä kuulumisia. Ensiviikolla on lääkäri ja ultra. Hoitopaikkaa taas yritän järjestää pojulle, en viitsi ottaa mukaan lattialle konttaamaan ja muutenkin haluan mennä miehen kanssa kaksin. Paha olo on melkein kadonnut ja ainakin 5 ihmistä on kysynyt jo odotanko toista, eli taitaa se näkyäkin, vaikken itse huomaa. Väsymystä on edelleen, pienet päiväunet saatava ja yöunille klo 21. Viikonlopuksi lähdetään reissuun, taidan palata vasta ensi viikolla ultrakuulumisten kanssa.
Tintti rv 11
ilmoittaudun uutena tähän ryhmään. odotan esikoistani rv.10+1.
olen ollut hieman hidas alussa kun en osannut yhdistää oireita tähän iloiseeen yllätykseen. olin jo aivan varma etten voi lasta saada koska minulla on todettu pco. jossain vaiheessa kuitenkin oireet lisääntyivät ja mieleen hiipi ajatus raskaudesta, muuten ensin uskonut mutta tein kuitenkin testin ja plussahan se oli. heti sen jälkeen pahoinvointi lisääntyi kun oli syy mistä se johtuu. myöhäisestä toteamisestani johtuen eka neuvola on vasta huomenna.
jännittää ja samalla edelleen mielessä on epäusko.
Eka neuvola täälläkin takana ja eipähän tuolla tullut mitään uutta :). Lisärautaa jouduin alkaa popsimaan nyt heti alkuraskaudesta, josko tuo auttaisi vähän väsymykseenkin.
Olo on huolestunut, rinnat ovat kyllä arat, mutta masutuntemuksia ei ole ollut pariin päivään, joten hetihän tietysti maalailee pahimmat pirut seinille...NP-ultra on vasta 12.9. joten siihenkin on melkoisesti aikaa. Eipä tässä voi kuin odotella :).
Nasse rv 8+4
Nasse75, odotetaan näköjään samalla päivällä ja myös minulla oli tänään ensimmäinen neuvola.:) Tuolla neuvolassa ei ihmeitä, papereita vaan täyteltiin ja varenpaine, paino ja hb mitattiin. Kaikki ihan ok, verenpaine mulla huiteli jo edellisessä raskaudessa aika korkeissa lukemissa ja niin näytti olevan tälläkin kertaa.
Aikainen herätys ja neuvolakäynnin aiheuttama pieni syömätauko kai aiheuttivat sen että oksensin taas useamman päivän paussin jälkeen neuvolasta kotiuduttuani. Olis pitänyt ottaa evästä mukaan, mutta kerkesimpä sentään kotiin pöntölle.
Ultra-aika olisi varattu ensi viikon perjantaille. Sitä pienellä jännityksellä odottelen....
Nasuliini rv 8+4
aattelin ilmottautua mukaan maalismassuihin =)
toinen on tulossa, pohjanmaalla asustellaan. Vuosimallia 81 ollaan kumpikin miehen kans.
LA on tossa 28.3
ultrattu on polilla kun olin varma keskenmenosta, mutta ei sitten ollutkaan.
Pahoinvointia ja oksentelemista on ollut ihan älyttömästi. Väsymyksestä puhumattakaan. Siinä on sitten mukava pikkusta hoidella. No onneksi alkaa kohta varmaan helpottamaan ja tuo berocca mulle ainakin on auttanut
Millasta porukkaa noin yleensä vauva sivuilla palstailee?
onko rauhallinen ja asiallinen paikka?
Kurkku kipeä ja ehkä flunssaa pukkaa tähän lisäksi. Ei kiva.
T: Vacsuli ja papu 9+2
Minäkin ilmoittaudun uutena mukaan.
Ensimmäistä odotellaan, eikä tätä oikein vielä pysty konkreettisesti ajattelemaan, vaikka oireita jonkin verran onkin.
Eka neuvola oli tänään ja ensi viikolle sain jo lääkäriajan normaalia suuremman laskimotukosriskin vuoksi. Ultraa joutuu vielä odotttamaan kolme viikkoa, tuntuu ihan kamalan pitkältä ajalta :)
Jatta rv 8+0
Sain jo neuvolasta tulokset eilisestä sokerirasituksesta. Paastoarvo oli 5,6 eli just yli rajan :-(. Muut arvot olivatkin tosi hyvät. Oma neuvolatäti oli poissa joten ensi viikolla sitten keskustellaan asiasta, tuleeko heti käynti äitipolilla.... Tylsä homma.
Ja tosiaan mullakaan ei ikinä ole neuvolassa virtsassa ollut sokeria ja silti raskausdiabetes. Eikös se näyte ole lähinnä raskausmyrkytyksen varalta? Ja kuten monella mullakin ongelmana noi paastoarvot. Mitenköhän ne saisi kuriin?
Kuvottaa edelleen, ei ehkä niin paljon kuin ennen, mutta ihan riittävästi. Tylsä äiti on kun ei oikein jaksa lasten kanssa touhuta mitään. Onneksi esikoisella sentään eskari ja vähän touhua siellä.
Ei ole vielä tullut ilmoitusta ultra-ajasta, vähän olisi malttamaton olo :-)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
t. Mirabella ja Hilma (9+4)
Heipsansaa!
Onnittelut pikkuisensa nähneille, nyt voin liittyä onnelliseen joukkoonne =)! Tulimme juuri ultrasta ja sielä meidän "möhkäle" köllötteli. Sydän pomppi iloisesti ja koko vastasi aikaa, 9mm. Alustava laskettu aika on siis 28.3.08. Muutoin kaikki hyvin ja ensiviikolla on lääkärikäynti vielä terveyskeskuksen puolella. Yökötys jatkuu, mutta antaa jatkua vaan, sillä nyt siihen on iloinen syy=)!
Jesir ja "möhkäle" 7+5
Ja kiitokset kaikille jo tästä sokerikeskustelusta! Mulla oli ekassa painoindeksi 22, tokassa 25 ja nyt siis 27 (heh heh..) ja tosiaan ois sitten ekaa kertaa eessä. Eipä varmaan ihan turha vaikkei ennen ole ollut edes syytä epäillä, meillä on kuitenkin suvussa sokerivikoja ja kakkonen oli kohtuu kokoinen kun tuli (4150g ja 54cm), että saattaapa piillä mitä vaan..
Muuten ei kyllä ole juuri ongelmia ollut, verenpaine pysynyt kurissa aina, hb tosin piipahdellut alhaalla, painoa on tullut 13 ja 12 kg.. Nyt väsyttää aivan törkynä, taas, töissäkin vaan haukottelen, ja sitten nukahdin taas kesken lastenohjelmien tänään sohvalle.. eikä muuten eka eikä ees toka kerta viim parin viikon aikana.. Huomen tarvis yrittää varata ultra-aikaa, jotenkin vieläkin sellanen olo että uskon vasta kun näen vauvan.. :)
Oon kyllä jo tosin nähny unia, kerran on ultrattu, kerran oon synnyttäny ja kerran kuunneltu sydänääniä. :)
Mutta tälläsiä tänne, aika taas omaa napaa.. ja nyt takas sohvalle :)
terv Tanja rv 9+2 ja typyt
Ja sen kyllä huomaa koska elän jotain täysin muuta päivää kun torstaita.. Kirjoitin tän viestin meinaan maanantain pinoon vaikka aivan selvästi näin tän to-su pinonkin... Huoah.. Eihän tästä tule mitään.. No anivei.
Tervetuloa kaikki uudet ja voimia kaikille pahoinvointien kanssa kärvisteville. Mulla noi kuvotukset onneks loppuneet, tai siis ei ne ole loppuneet mutta sen kanssa on oppinut elämään. Verensokerit heittelee, vähän niinku vuoristoradalla menisivät mutta kaikkeen tottuu..
Eilen kävin, tai siis yritin käydä, poitsun kanssa 3v neuvolassa.. Noh, olin sitte kalenteriin laittanu väärän ajan ja myöhästyttiin eikä sit päästy vastaanotolle. Kysäisin siinä sitten samalla th:lta näistä mun supistuksista, mitä tulee melko reilusti päivittäin.. Ovat onneks edelleen kivuttomia eikä oo vuotoja. Lisäks kysyin et onks normaalia et mun pulssi on kokoajan tosi korkea.. Mulla siis jatkuvasti lepopulssikin yli 90. Th vaan tokas et raskaus yleensä nostaa pulssia ja et voivoi, nyt pitää vaan ottaa rennosti eikä saa ponnistella. Siinä sit yritin kyynelten läpi (joo itku herkkyyttä on kun tää sydämen älytön hakkaaminen on vieny voimat ihan kokonaan..) kysellä et mitenhän arvon th kuvittelee mun ottavan töissä rennosti kun teen fyysisesti raskasta työtä terveydenhuoltoalalla.. Johon th tokas että jos nyt noin raskasta on niin sitten pitää vaan hankkiutua lääkäriin. Ei vaivautunu mittaamaan verenpainetta tai ottamaan pissinäytettä. Minä sitten hysteerisesti itkien painelin pihalle ja soitin miehelle joka yritti epätoivoisesti saada mun sepostuksesta selvää.. Kun sitte rauhoituin varasin ajan yksityiselle gynelle. Iltasella siellä sitten kävin ja mittas vähän kohonneet verenpaineet ja lepopulssiks 111. Vauvalla onneks kaikki hyvin. Pääperä mitta oli 4,7cm, viikkoja vastas ja silläkin pumppu iloisesti pompotti. Villi viikari liikkui aktiivisesti massussa. Kohdunkaulaa oli jäljellä ihan reilusti, 5,9cm ja kohdunsuu tiukasti kiinni joten kaverilla on vielä ainakin tarrasukat matkassa eikä ihan heti ole tulossa ulos. Lääkäri oli aika tuohtunut siitä ettei neuvolassa ole mitattu EDES verenpainetta eikä otettu pissanäytettä. Tänään kävin sit labrassa antamassa pissinäytteen ja verikokeita. Jotain tulehdusta epäili jossain päin mun elimistöä.. Sairaslomaa on nyt alkuun 24.8. asti. Että näin täällä meilläpäin hoidetaan neuvolassa asiat.. Ei kyl ollu meidän oma neuvolath vaan hänen sijainen. Aion kyllä antaa palautetta ku ens kerran meen neuvolaan..
Np-ultra on maanantaina.. Sitä odotellessa :)
-pakkolomalainen kolmekamua & Käpynen rv 11+4
Kolmekamua, mulla kanssa supistellut hieman ja mulla syynä siihen bakteerituledus, joku saga positiivinen. Tämä kuuluu ilmeisesti osasta suomalaisista naisista normaaliin bakteerikantaan, mutta toisilla se raskaudenaikana aktivoituu ja aiheuttaa tulehdusta.
Mulla bakteeri löydettiin jo edellisessä raskaudessa ja supistuksia oli viikosta 10 eteenpäin. Loppuun asti kuitenkin päästiin raskaudessa, vaikka koko ajan olikin pientä pelkoa ennenaikaisuudesta. Synnytyksessä vaan antibioottisuoja vauvalle istukan kautta.
Nyt siis sama juttu ja kävin myös sairaalassa ultrassa ja kaikki ok. kohdunkaulaa edelleen n. 5cm ja pieni sydän sykki kovasti.
Täällä paha olo edelleen 24/7 ja väsyttää aivan mielettömästi.
andoliniska ja ultran mukaan 9+6 (omasta mielesä viikkoja täytyy olla vähän enemmän)
Mikä ihme osaa noista sijaisista vaivaa? Munkin eka neuvolakäynti tässä raskaudessa oli kanssa aika syvältä. Täti (kolmekymppinen.. ;) oli tosi kylmä, ja sellainen ei-itsestään-mitään-antava, en saanut mukaan lapun lappua. Ei kysellyt fiiliksistä, ei mitään ektraa. Tasan pakolliset ja ovesta ulos - 27min. Aion seuraavassa neuvolassa kanssa asiasta hieman purkautua. Toivon todella, että on vaan kesälomasijainen.. Ja kolmekamua, anna ihmeessä palautetta, supertörkeää!
Voi sua andoliniska! Tiedän ekasta mitä toi 24/7 paha olo on. Oksensin klo 6-9, katsoin telkkarista pari aamuohjelmaa, nukuin 11-14, heräten taas oksentamaan.. Huoh. Onneksi oli mulle eka, en voi kuvitellakaan, mitä ois moisesta kärsiä useamman lapsen kanssa. Mulla on nyt melkein normiolo, mitä nyt väsyttää välillä. Aivan ihmeelliseltä tuntuu olla tälläkin tavalla raskaana.. Muuten andoliniska, oliko sulla yhtä paljon pahoinvointia aikaisemmissa raskauksissa?
Jepjep, mäpä lähden nukkumaan, että jaksan nousta kuudeksi katsomaan Hanna-Maria Seppälän finaaliuintia.
Jaksamista kaikille!
hannahto 10+3
on mulla pahoinvointia aiemminkin ollut. Mun mielestä ei näin paljon, mutta miehen muistin mukaan ihan yhtä paljon :) Toki se on raskaampaa, kun joutuu kolmea lasta samalla kaitsemaan. Onneks pojat on aika omatoimisia ja auttaa toinen toisiaan. Ja rakas mieheni on tehnyt meille iltaisin ruoatkin valmiiksi. Kai se sen avulla tsemppaa, kun tietää että viimeistä raskautta ja pahoinvointia viedään...
Täällä myös herätyskello soi klo 06.00. Muutenkin olympilaisten seuranta on ollut tiivistä, kun ei juuri muuta pysty kun makaamaan sohvalla ja tuijottaan tv:tä. Tosin melkoisena urheiluhulluna ja vieläpä aikalailla kaikkiruokaisena sellaisena olympialaisia tulisi muutenkin seurattua aika tarkkaan.
Sainpas flunssan ja täällä maataan sohvalla peiton alla. Aika luksusta olla yksin kotona! Ja kun ei toistaiseksi ole mitään megakuumetta, niin pystyy ihan tolkuissaan olemaan.
Mä olen kanssa melkoinen penkkiurheilija, isän perintöä. En sentäs kuitenkaan kesälomaani ajoittanut niin, että pystyn kisoja katsomaan 24/7 :D. Ihanaa, kun ensi kesän on äippälomalla. Varmaan 2010 palailen jo kesäksi töihin, mutta onneksi silloinkin on kesäloma. Tosin tässä on alkanut miehen kanssa miettiä, josko siirtäisi kesälomat pidettäväksi syksyyn/talveen, jolloin lähdettäisiin sitten ulkomaille pidemmäksi aikaa, kun nämä Suomen kesät on tälläisiä..
Meidän kaksivee aloitti eilen päiväkodissa kesäloman jälkeen, kun isi palaili töihin. Pikkuneiti oli aivan innoissaan, kun alkaa jo kaivata tuttujen lapsien seuraan. Itku kurkussa vein vuosi sitten 1v 1kk tytön hoitoon, mutta kaikki menikin paremmin kuin hyvin. Reipas ja seurallinen neiti sopeutui päiväkotiin ihan loistavasti, kai sillä on niin tylsä äiti sitten ;).
Nyt jos yrittäis jatkaa unia, kun H-M Seppälä herätti liian aikaisin..
hannahto 10+4
kyydissä ollaan edelleen. Ultra ensi tiistaina heti aamulla. Eilen jo ihmettelin kun oli niin oireettoman oloinen päivä. Melkein pelästytti, mutta yöllä herätessäni sama pahoinvointi oli taas seurana ja jatkui aamulla kun käytiin esikon 1,5 v neuvolassa. Tyttö ei suostunut koskemaankaan palikoihin kun piti tehdä tornia ja katsoi sitä piipittävää kuulontestauslaitetta ilmeellä "onpa tädillä tylsät lelut". Mut normaali pirpana kuitenkin, iloinen ja meneväinen eikä muistissakaan vikaa koska selvästi muisti että 3kk sitten samassa paikassa piikitettiin. Meinasi pakittaa heti neuvolan ovelta takaisin ulos :-) Oli silminnähden iloinen kun huristettiin hoitopaikan pihaan nla:n jälkeen - ihan tavallinen päivä siis tulossa ankeasta aamusta huolimatta.
Minua puolestaan ei olympialaiset ja urheilu yleensä voisi vähempää kiinnostaa! Muutekin tv:n katsominen on kesälukemissa eli hyvä jos se tulee parien uutisten takia viikossa avattua.
Työmotivaatio minulla on ihan hukassa kun täällä vaan pyörin nytkin! TOimistohommaa ja oma office... Mites muilla vauvan tulo sopii työtilanteeseen? Minulla on sikäli kehno juttu, että sopimukseni päättyy vuoden lopussa ja uusi tehdään aina vasta noin kuukautta ennen. Siinä vaiheessa olen tietty niin paksusti raskaana, että saapa nähdä tuleeko uutta sopimusta. Ansiosidonnaiselle sitten jään, jos ei. Mutta päivärahojen kannalta olis kiva säilyttää työsopimus: saisin rahat viimeisen 6kk mukaan ja täyden palkan ekalta 3 kk. Valtiolla siis hommissa. Viimeinen valmistunut verotus tuolloin on kai 2007 ja sen vuoden olenkin käytännössä ollut lähes kokonaan esikon kanssa kotona eli seuraavaksi paras laskentatapa olisi sama raha kuin edellisellä lomalla. Miten muilla? Ja missä vaiheessa työelämässä olevat aikovat raskaudestaan kertoa? Tai muutenkin, moniko teidän lähipiireistä jo raskaudesta tietää? Meillä miehen lisäksi vain paras ystäväni ja muut saavat vielä vähän odotellakin elleivät itse huomaa.
Jospa niihin töihinsä sitten kuitenkin edes yrittäisi tarttua... Kesäistä viikonloppua vielä toivoen!
äippä + papu09 (rv:t nähdään sitten ensi tiistaina, noin 12 pitäis olla silloin.)
Andoliska; Luulis että tuollainen bakteeri/tulehdus tulis selville papa-kokeessa tai sisätutkimuksessa? Mulla gyne teki sisätutkimuksen ja sanoi että vaikuttaa ihan normaalilta.. Papa mulla oli täysin puhdas keväällä. Nyt kun eilen otti ihan rauhallisesti niin ei supistellu.. Tosin pulssi kun laski normaaliks niin samalla laski myös paineet tosi alas.. Hassua et silloin ku paineet on hyvät niin pulssi on tosi korkee ja jos pulssi on hyvä niin paineet on tosi matalat.. Noh, jospa mulla on vaan stressi!
Pitäis lähtä ostamaan kanihäkkiä. Lupasin lapsille hankkia jäniksen.. :)
-Kolmekamua ja käpynen rv 11+5
Väsymys on täällä ihan huisia, sekä myöskin joka päivä tuo etova olo nostaa päätään ja yrittää saada mua vessaan pönttöä halimaan, enpä ole vielä antanut periksi.. =)
Lääkärineuvola oli keskiviikkona, kaikki ihan ok. Lääkäri kyllä totesi että kun viikkoja piti silloin olla 9+3 että kohtu vastasi viikkoja 12!! ääk!! Meillä mies on ihan paniikissa kun olen pelotellut sitä mahan koon perusteella että siellä on kaksi, ja nyt kun lääkäri totesi myös että joko raskaus on odotettua pidemmällä tai sitten asukkeja on enemmän kun kohtu isompi. Saattaa olla ettei kumpikaan ole tosi, iso kohtu vaan muuten.. Kieltämättä alkoi itseäkin jännittämään!
Uskaltaako ultraan mennä olleenkaan! =) Lääkäri myöskin totesi että ultra- kutsu saattaa tulla aiemmin kohdun koon vuoksi.. Mikähän merkitys sillä on? Jos on kaksi niin kait ne siellä hyvin kasvaa ja vaikka olisikin yksi ja kohtu iso viikkoihin verrattuna niin ei kait siitä yhdelle mitään haittaa ole? Osaako joku tähän jotain sanoa, kommentoida?
Kaameita neuvolakokemuksia joillakin! Valituksia ehdottomasti kehiin!
Tänään kävin ostamassa kahdet uudet mammahousut, kun ei muihin enää pysty itseään tunkemaan eikä kannatakaan kun tälläisiäkin on keksitty.. Viikolta 5 asti olen siis näitä jo käytellyt. Pienikokoinen (34/36) olen muuten, mutta tuo maha on aikalailla pullahtanut tuohon eteen.. =) Esikossa maha pullahti vasta 20 viikon paremmalla puolella ja nyt siis jo kuukauden käyttänyt vaihtelevasti mammiksia ja nyt sitten siirryin niihin ihan vakituisesti... =)
-LillaMy ja öhkis rv 9+3 tai sitten se 12+?-
Kolmekamua, sitä bakteeria, joka ainakin minulla on, varten tarvii tehdä ihan oma labratestinsä. Ei näy siis käsittääkseni papassa eikä välttämättä sisätutkimuksessakaan.
Aurinko paistaa ja mieli on heti virkeämpi. Tyttö meni eskariin ja ollaan pojun kanssa kahdelleen kotosalla - taidan lähteä kangaskauppaan. Eilen oli olo jo ihan inhimillinen, hiukan vaan kuvotti aina välissä :) ei hassumpaa.
Neuvolalääkäri oli ja ultrasihan tuo - eipä ollut kaksinen ultran kuva mut ilmeisesti siinä syke näkyi :) siis lääkäri näki äiti ei.
Mies sitten kertoi mummulle ja oli ihan palavissaan. No mummu oli hyvillään. Saa synttäri lahjan... la on 12.3 ja mummun synttärit 14.3.....
Lytte 10+0