Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian paljon makeaa vauvalle?

15.09.2006 |

Olen tarjonnut vauvalle aamu- ja iltapuuron kanssa marja- tai hedelmäsosetta. Päivällä menee kaksi kasvis-liha-ateriaa. Toistaiseksi olen antanut vaan neljä ateriaa, mutta viidennenkin aterian voisin lisätä. Jos se olisi hedelmä/marjasosetta, niin tuleekohan vauvalle jo turhan paljon makeaa, kun hedelmiä ja marjoja tulisi kolme kertaa päivässä? En haluaisi totuttaa vauvaa siihen, että joka välissä pitäisi saada sokeripitoista ruokaa. Voisiko puuron kanssa tarjota jotain vähemmän makeaa? Vai annatteko vaan puuron puurona ilman lisukkeita?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 8 kk ikäinen tyttövauva, joka saa samoin aamu- ja iltapuuron kanssa hedelmä- tai marjasosetta. Olen laittanut pienen nokareen sosetta puuron päälle, en siis sekoita koko puuroon, vaan aina lusikalliseen otan puuron lisäksi pikkuisen. Hyvin maistuu ja kuvittelisin, että näin sitä makeaa tarvitaan vähemmän. Sitten toki jos puuron jälkeen vielä tuntuu olevan nälkäinen saatan syöttää vielä samaa sosetta ikäänkuin jälkiruuaksi. Tuo viides ateria, josta puhuit, voisikin olla sitten vauvojen jugurttia tai rahkaa. Meillä menee vaihtelevasti 1-2 dl välipalalla noita jugurtteja, riippuu vähän miten on muut ateriat maistuneet. Meidän vauva on aika huono juomaan korvikemaitoa (tisuttelun lopetti noin 1 kk sitten) ja olen senkin takia mielelläni jugurttia tarjonnut.

En usko, että makeaa tulee liikaa jos vauvasi kuitenkin syö mielellään myös kasvis-liharuuat. Makeahan on kuitenkin vauvalle se tuttu maku kun äidinmaitokin on makeaa. Ja noista hedelmistä ja marjoista hän saa tärkeitä vitamiineja. Eikä nuo lasten soseet niin kovin makeita ole ja nyt näkyy olevan oikea buumi kaikkien lastenruokavalmistajien kesken tuoda markkinoille sokeroimattomia soseita. Voithan käyttää niitä jos olet sokerista huolissasi. Meidän vauveli joskus vaan niille irvistelee vain, kun ehti jo tottua noihin sokeroituihin, niillä kun aloiteltiin tämä kiinteiden taipale :D Päärynä tuntuu olevan sellainen maku, että menee sokeroimattomanakin ja sitä kun sekoittelen noihin muihin sokeroimattomiin soseisiin, niin aika hyvin kelpaa nekin.

Terveisin, Eevuska

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla