Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajilla yhteinen "musta lista"?

Vierailija
27.03.2015 |

Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta ja aina saanut sieltä töitä. Muutimme pienemmälle paikkakunnalle 400km päähän pari vuotta sitten. Olen ollut kolmen hengen yrityksessä töissä ja irtisanouduin kuukausi sitten, koska en tullut toimeen pomon kanssa. Ei siitä sen enempää.
Olen käynyt kymmenissä haastatteluissa ja lähettänyt monia kymmeniä hakemuksia enkä saa töitä, vaikka tiedän olevani erittäinkin pätevä osaan hakemiini tehtäviin. En vaan pääse töihin! Aloin miettimään onko mahdollista, että täällä työnantajilla ja yrityksillä on jokin oma rekisterinsä mihin he voivat kirjoittaa pahaa työntekijöistä ja minä olen päässyt listalle. :D Vai kuvittelenko vain ja olen ihan höpö?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:24"]Jos haastattelija soittaa edelliselle työnantajalle, saako työnantaja kertoa esim sairaslomien syytä?
[/quote]
Mitä väliä sillä on saako kertoa vai ei? Ei ne työnantajat sulle raportoi mitä ovat keskenään jutelleet.

Vierailija
2/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 06:08"]Voisitko jättää viimeisimmän työnantajan mainitsematta? Tulisiko paha tauko työtodistukseen?
[/quote]
Tämä
Turha laittaa cv:hen sellaisia paikkoja joista on itselle vaan haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitteko hieman tarkemmin, millä alalla ja millaisista työtehtävistä on kyse tilanteessa, jossa työnantaja soittaa aikaisimmille työnantajille? Tapahtuuko tätä rekryn alkuvaiheessa, vai vasta sitten kun on valittu tyypiy haastatteluun? Olen luullut, että työnantajat soittelevat enemmän silloin, kun on annettu suosittelijan nimi etukäteen. Olen itse vielä opiskelija, eikä minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, että aiemmille työnantajille soitellaan.

Vierailija
4/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihminen, joka ei tullut toimeen entisen pomonsa kanssa, mutta 'ei siitä sen enempää', on tyyppi, jolla on puutetta vuorovaikutustaidoissa. Yleensä nämä ihmiset eivät itse sitä huomaa, mutta se tulee nopeasti esiin haastattelutilanteessa.

T. Rekrytoija

Vierailija
5/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 06:08"]Voisitko jättää viimeisimmän työnantajan mainitsematta? Tulisiko paha tauko työtodistukseen?
[/quote]
Tämä
Turha laittaa cv:hen sellaisia paikkoja joista on itselle vaan haittaa.
[/quote]
Meillä ei ainakaan oo merkitystä cv:llä. Me ollaan isommassa kaupungissa kuin ap, ja silti tiedetään omalla alallamme, että kuka on ollut kenelläkin töissä. Kun joku tulee kysymään töitä, niin ollaan luultavasti jo kuultu siitä jotain joltain aiemmalta työnantajalta. Ei yhden alan piirit useinkaan ole kovin suuret. Ja meidän ala sitten on kyllä kooltaan suuri, mutta joukko on yhtenäinen ja näkee toisiaan paljon.

Vierailija
6/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:26"]Asun 60 000 ihmisen kaupungissa.. onko tämä oikeasti niin pieni että kaikki työnantajat tuntisi toisensa.. huhhuh :( ap
[/quote]

No ei!

Vierailija
7/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:50"]

On laitonta kertoa työntekijästään uudelle pomolle mitään. Edes työtodistukseen ei saa lain mukaan merkitä mitään "irtisanottiin, koska varasti kassasta rahaa" jne, eli voit haastaa aiemman pomosi oikeuteen jos epäilet hänen kertoneen sinusta asioita.

[/quote]

Höpö höpö. Jos entiseltä työnantajalta ei kehuja tipu, niin kyllä siitä voi vetää johtopäätökset. ..

Vierailija
8/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, täällä kun näitä "rekrytoijia" näyttää olevan. Rekrytoijilta odottaisin vähän parempia perusteluja aiheesta.

Vierailija
9/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole parempi, että jos haastatteluun saakka pääsee, kertoo itse, MIKSI oli hankalaa edellisen pomon kanssa ja että sen vuoksi ITSE on sanoutunut irti.  Ei tarvitse mollata edellistä pomoa, vaan olla hyvin asiallinen ja rehellinen ja todeta, ettei halunnut työskennellä paikassa, jossa esim ei voinut keskustella pomon kanssa asiallisesti, vaan tämä esimiesasemaansa käyttäen tyrmäsi työntekijän aloitteet, mikä hankaloitti itse työn tekemistä, ja että oli molemmille parempi, että tuo edellinen pomo saa mieluisamman työntekijän ja sinä uuden työpaikan, jossa ei ole tuota ongelmaa.

En tiedä, kannattaako tällaisia selittää? Minusta on kuitenkin parempi olla avoin ja rehellinen, sillä vain sillä voi saavuttaa myös pomon luottamuksen. Ihmisiä, persoonia, on niin monenlaisia ja kaikkien kemiat eivät van kohtaa. Pomoissakin on vaikeita tyyppejä, joiden kanssa harva työntekijä tulee oieasti hyvin toimee ja iso osa narisee selän takana. Joku sitten lähtee etsimään parempaa paikkaa, jossa ei tarvi tehdä työtä hampaat irvessä ja pomoa peläten, vaan ilolla ja pomon kanssa yhtestuumin, mieluusti palvellen.

Vierailija
10/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:30"]Niinpä, täällä kun näitä "rekrytoijia" näyttää olevan. Rekrytoijilta odottaisin vähän parempia perusteluja aiheesta.
[/quote]
Mihin kaipaat perusteluja?

Vierailija
11/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla tarkastetaan edellisten taustat edellisiltä työnantajilta. Hankalat tyypit ja paljon saikuttelevat blokataan heti pois.
Jos jotain itse olen oppinut, niin hammasta purren hoidan työni loppuun asti tunnollisesti. Pienikin mielenosoitus työnantajaa kohtaan näkyy varmasti uutta paikkaa hakiessa.
Ikävää mutta totta.
Suosittelijaa ei ole tietenkään pakko antaa, mutta sellaisia ei oteta edes haastatteluun. Edellisen työnantajan mielipide painaa jopa enemmän kuin oma kokemus.

Vierailija
12/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:07"]

Kertoisitteko hieman tarkemmin, millä alalla ja millaisista työtehtävistä on kyse tilanteessa, jossa työnantaja soittaa aikaisimmille työnantajille? Tapahtuuko tätä rekryn alkuvaiheessa, vai vasta sitten kun on valittu tyypiy haastatteluun? Olen luullut, että työnantajat soittelevat enemmän silloin, kun on annettu suosittelijan nimi etukäteen. Olen itse vielä opiskelija, eikä minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, että aiemmille työnantajille soitellaan.

[/quote]

Joka alalla ja kaikenlaisista työtehtävistä soitetaan aina edelliselle työnantajalle. Se soitto voidaan tehdä ennen haastattelua tai viimeistään, kun kourallinen hakijoita on valinnan viimeisessä vaiheessa.

Suosittelijalla ei ole samaa painoarvoa, kuin edellisellä työnantajalla. Toki riittävän "painavilla" suosittelijoilla on merkitystä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Keneltäkään työnhakijalta ei kysytä onko hän puolesta tai vastaan puhelua aiemmalle työnantajalle. Se tehdään joka tapauksessa. (Ajattele minkä vaikutuksen soittokielto tekee.)

Vierailija
13/89 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 60 000 ihmisen kaupungissa.. onko tämä oikeasti niin pieni että kaikki työnantajat tuntisi toisensa.. huhhuh :( ap

Vierailija
14/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:30"]

Niinpä, täällä kun näitä "rekrytoijia" näyttää olevan. Rekrytoijilta odottaisin vähän parempia perusteluja aiheesta.

[/quote]

Perustelut löytyy tästä ketjusta, jos viitsit ne lukea. Kysy täsmällisesti, jos johonkin haluat vastauksen.

Tässä on kyse siitä, että saako työnantaja tietoa työnhakijasta edelliseltä työnantajalta. Vastaus on yksiselitteinen KYLLÄ. Mikä tässä on epäselvää?

Vierailija
15/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä palkkapyyntö? Olet varmasti pk-seudulla saanut parempaa palkkaa kuin mitä pikkukaupungissa yleensä maksetaan.

Vierailija
16/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:26"]

Asun 60 000 ihmisen kaupungissa.. onko tämä oikeasti niin pieni että kaikki työnantajat tuntisi toisensa.. huhhuh :( ap

[/quote]

No ei todellakaan ole. Työntekijät epäilevät monenlaisia listoja ja keskustelupiirejä työnantajien välillä. Jossain yhdessä konsernissa niitä on voinut olla, minä en ole törmännyt kuitenkaan sellaisiin. 

Olen itse yrittäjä ja yrittäjäjärjestöissä mukana. Ei todellakaan pohdita entisiä työntekijöitä, kun kaikki yrittää hyödyntää vähäisen kontaktoinnin verkostoitumiseen ja ensisijassa kiinnostaa, mistä sitä kassavirtaa saa kasvatettua myynnillä jne. Toimiva myynti ja talouden kehittyminen kiinnostaa.

Rehellisesti sanottuna en edes muista kolmen minulta viimeksi lähteneen työntekijän nimeä kuin erikseen miettimällä. Vielä vähemmän toisten työntekijöitä työnhakutilanteessa. Työnhakutilanteessa todella hyviä hakijoita tulee paljon, jonka takia se työpaikan saaminen on vaikeaa. Etenkin talouspuolen väkeä hakee satojenkin kilometrien päästä.

Vaikka haet töitä pienellä paikkakunnalla, sinne hakee väkeä laajalta alueelta. 60000 ei kuitenkaan nyt ihan pikkupaikkakunta ole, minä toimin 15000 asukkaan paikkakunnalla ja asun 5000 asukkaan kunnassa.

Yritä saada suosittelijoita ja kerro heidät. Yksi hyvä suosittelija auttaa paljon.

Vierailija
17/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:24"]

Jos haastattelija soittaa edelliselle työnantajalle, saako työnantaja kertoa esim sairaslomien syytä?

[/quote]

Haastattelija ei saa soittaa edelliselle työnantajalle, jos ei ole kysynyt siihen lupaa.

Vierailija
18/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:08"]

Keneltäkään työnhakijalta ei kysytä onko hän puolesta tai vastaan puhelua aiemmalle työnantajalle. Se tehdään joka tapauksessa. (Ajattele minkä vaikutuksen soittokielto tekee.)

[/quote]

Tuo on syytä ilmoittaa työpaikkailmoituksessa. 

Vierailija
19/89 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. ap

Vierailija
20/89 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normikäytäntö rekrytoinnissa on ottaa puhelu edelliselle työnantajalle.

Työnantajilla on aika pienet piirit. Joku aina tuntee jonkun toisen.

Jos on ollut riitatilanne, niin voi olla seinä vastassa. Tiedän tapauksen, jossa ammattimies sai töitä yli 700km päästä, ns. hanttihommia. Oman alan töitä ei vaan saanut, vaikka kysyntää olikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän