Kun sinä luit yliopiston pääsykokeisiin...
...tuntuiko sinusta alussa, ettet ymmärrä ollenkaan lukemaasi? Miten lukeminen meni, alkoiko sujua, pääsitkö sisään? On hieman epätoivoinen olo, tuntuu typerältä kun vasta kolmannella lukemalla tajuaa vähän jotakin.
Kommentit (17)
Ekalla yrittämällä oli hankalaa, tosin pääsin kyllä toiseenkin vaiheeseen (hain OKL:een), joten ei se pänttääminen ihan penkin alle mennyt. Toisella hakukerralla olikin takana jo avoimia yliopisto-opintoja, mikä kyllä auttoi selvästi ja pääsin sisään, eri tiedekunta, ei OKL.
Sittemmin olen suorittanut toisenkin maisterin tutkinnon, sinnekin pääsin sisään toisella yrittämällä. Ensimmäisellä kerralla luin huonosti, toisella sitten tosissani.
Jos et ole tottunut tieteellisen tekstin lukemiseen, saattaa omaksumiseen mennä alussa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:48"]
Ekalla yrittämällä oli hankalaa, tosin pääsin kyllä toiseenkin vaiheeseen (hain OKL:een), joten ei se pänttääminen ihan penkin alle mennyt. Toisella hakukerralla olikin takana jo avoimia yliopisto-opintoja, mikä kyllä auttoi selvästi ja pääsin sisään, eri tiedekunta, ei OKL.
Sittemmin olen suorittanut toisenkin maisterin tutkinnon, sinnekin pääsin sisään toisella yrittämällä. Ensimmäisellä kerralla luin huonosti, toisella sitten tosissani.
Jos et ole tottunut tieteellisen tekstin lukemiseen, saattaa omaksumiseen mennä alussa aikaa.
[/quote]
Kyse on juuri tuosta että teksti on tieteellistä, koko ajan täytyy olla selvittämässä jotain sanaa. Toivottavasti lukemiseni ei kuitenkaan kaadu tähän. Osaisiko joku antaa vinkkejä kuinka kannattaa lukea? :)
Ei. Bilsaa pyrin lukemaan, tokalla kerralla pääsin sisään. Ekalla tuntui että asiaa on paljon, muttei erityisen vaikeaa, ennemminkin muistamisesta kiinni. Tokalla olin lukenut vuoden bilsaa avoimessa yliopistossa (ei sekään vaikealta tuntunut) ja pääsin sisään.
Riippuu pääsykoemateriaalista. Lukion oppikirjat on helppolukuisia, ja asiat selitetään vaihe vaiheelta, joten kyllähän se hyppäys yliopiston kirjoihin yleensä hetken ottaa. Tottumiskysymys, älä luovuta. :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:55"]
Riippuu pääsykoemateriaalista. Lukion oppikirjat on helppolukuisia, ja asiat selitetään vaihe vaiheelta, joten kyllähän se hyppäys yliopiston kirjoihin yleensä hetken ottaa. Tottumiskysymys, älä luovuta. :)
[/quote]
Kiitos paljon kannustuksesta! Täytyy nyt tehdä parhaansa ja katsoa mihin se riittää.
Tyhmät ei pääse vaikka kuinka lukisi:)
Tsemppiä! Kyllä ne aukeavat kun käyttää tarpeeksi aikaa.
Älä vaan lue sitä kirjaa vaan tee itsellesi muistiinpanot sillä asenteella, että sun pitää tehdä tästä luvusta (huom luvusta, ei kirjasta) tiivistelmä kaverille. Sitten teet sen tiivistelmän ja sama kaikille luvuille. Tai tee mind map joka luvusta ja sitten koko kirjasta. Näin pääset jujulle mistä siinä kirjassa on oikeasti kyse etkä jumiudu lillukan varsiin.
En kokenut tuollaista. Pääsin ensiyrittämällä sisään.
Olin niin paniikissa pääsykokeesta että luin kirjan 55 kertaa. Sairastahan se oli, mutta tuntui mukavalta olla pääsykokeiden paras :)
Ymmärsin varmaan enemmän vähemmälläkin lukemisella kuin mitä luotin itseeni
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:06"]
Olin niin paniikissa pääsykokeesta että luin kirjan 55 kertaa. Sairastahan se oli, mutta tuntui mukavalta olla pääsykokeiden paras :)
Ymmärsin varmaan enemmän vähemmälläkin lukemisella kuin mitä luotin itseeni
[/quote]
Hullua, miten oikein ehdit! :D
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:20"]En lukenut ja pääsin sisään.
[/quote]
Sama
Mä olen hakenut useampaa ainetta opiskelemaan ja joka kerta olen ymmärtänyt lukemani ekalla kerralla, mutta muistaminen on sitten taas toinen juttu, kun uutta asiaa on voinut tulla paljonkin.
Luen nyt toista kertaa VAKAVAA. Viime keväänä kävin valmennuskurssin, joka auttoi tosi paljon. Pääsin tosin vain lastentarhanopeksi, nyt uusi yritys sinne luokanope puolelle. On kyllä selvästi helpompi lukea tuota kirjaa kun on jo vuosi kasvatustieteen opintoja takana.
Olin lukenut jo yläasteella silkan mielenkiinnon vuoksi pinon yleistä kielitiedettä koskevaa kirjallisuuta, siinä mukana huomaamattani tulevan pääsykoekirjan, joten ei ollut vaikeaa valmistautua eikä päästä opiskelemaan. Oli minulla muutama muukin mahdollinen ala "valmiiksi luettuna", mutta tämä vei voiton.
Äkkinäiselle pääsykoekirjan lukeminen on varmasti aikamoinen loikka lukiokirjojen jälkeen. Kannattaa muistaa, että useimmat hakijat ovat ihan samassa tilanteessa ja melkein kaikki paniikissakin. Ja ne kirjat on valittu juuri sillä tavalla, että vain sisukkaimmat jaksavat rämpiä ne läpi useamman kerran. Tsemppiä!
Sama täällä, pääsykoemateriaalit tuntuu ihan mahdottomilta :/