Aineenopettaja, oletko koskaan sijaistanut yläkoulussa tai lukiossasellaista oppiainetta, jota et oikein hallitse ja jossa olet joutunut naurunalaiseksi?
Joku oppilas on kysynyt sinulta kyseisen oppiaineen trivialiteetteja, etkä ole pystynyt niihin vastaamaan.
Kommentit (12)
Olen, ja olen suoraan sanonut, että mennään ohjeilla, koska en ole ko. aineen aineenopettaja. Kysytte sitten omalta opettajalta tarkennuksia.
En puhu ranskaa, joten ihan tieha kuvitella, että osaisin sitä edes opettaa =)
Pitkän matematiikan tunteja on ollut äidinkielen opettajana aika ikävä sijaistaa, etenkin, kun itselläni on taustalla lukion lyhyt matematiikka joskus 25 vuotta sitten, mutta uusi, virkaintoinen rehtorimme oli sitä mieltä, että kyllä se siitä suttaantuu, olethan sinä sentään yliopiston läpikäynyt ja opiskelijat ovat vasta lukiolaisia. N44
Kyllä, mutta sanoin suoraan, etten tiedä aiheesta yhtään mitään. Oppilaat olivat yllättävän innokkaita opettamaan.
Voi voi, monet kerrat. Olen sanonut suoraan nuorille, että en halitse asiaa ja pyytänyt heiltä apua.
Ovat tulleet luokan eteen pienryhmissä opettamaan asiaa, jota minä opettajana en ole osannut opettaa. Seuraava pienryhmä opettaa seuraavan asian jne.
Joo monta kertaa. Ei tule ongelmia kun sanoo, että en ole kyseisen aineen opettaja eli älkää odottako, että tiedän yhtään sen enempää kuin te. Maantiedon, bilsan ja hissan sijaisuuksista olen selvinnyt hyvin kun nämä aineet olivat omia mielenkiinnon kohteita koulussa. Matikan, fyssan ja kemian tunneilla olen ollut yhtä pihalla kuin suurin osa oppilaistakin, mutta huumorilla on selvitty.
T. EN, RU ope
Olen mutta en joudu naurunalaiseksi, koska minulla on auktoriteettia ja kyky kertoa sijaisena, etten osaa tunnin asioita.
Ihana ketju!
Muistuu omia kouluaikoja mieleen. Pari sijaista kysyi, osaako joku jonkun homman. Jos osasi, pyysi "opeksi" ja könysi itse sinne pulpettiin istumaan. Siellä sitten viittaili muiden mukana :D
Olipas typerä kysymys. En minä ainakaan koe joutuvani yhtään naurettavaksi, jos äikänopena en osaa vaikkapa fysiikkaa. Kukaan oppilas ei todellakaan edes odota sitä.
Olen sijaistanut melkeinpä kaikissa aineissa kollegaa hänen ohjeillaan. Joskus ohjeet ovat tyyliä tee, mitä huvittaa ja silloin näytän vaikka jonkun leffan tms. Lyhyiden sijaisuuksien aikana on tarkoitus pitää oppilaat koulussa ja hengissä. Ei yhden tunnin sijaisen tarvitse opettaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matematiikan tunteja on ollut äidinkielen opettajana aika ikävä sijaistaa, etenkin, kun itselläni on taustalla lukion lyhyt matematiikka joskus 25 vuotta sitten, mutta uusi, virkaintoinen rehtorimme oli sitä mieltä, että kyllä se siitä suttaantuu, olethan sinä sentään yliopiston läpikäynyt ja opiskelijat ovat vasta lukiolaisia. N44
Julma rehtori!
Sanon että hyvä kysymyksiä, kysy omalta opelta kun tulee takaisin
Tai että täällä on lisää tietoa jos aihe kiinnostaa
Olen. Liikuntaa. T. Ei niin hoikka opettaja