Mitä ihmettä tämä "elämänkoululaisiin" fiksautuminen on?
Joitain aikoja sitten on selvästi lanseerattu uusi muotitermi "elämänkoululaiset" ja nyt jotkut tunkevat sitä asiayhteydestä riippumatta aina sinne missä haluavat jotenkin uskotella olevansa itse paljon parempia kuin puheena olevat henkilöt.
En ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään käyttävän itsestään tuota termiä, joskin voisin kuvitella muutaman ihanan tuttuni sitä käyttävän itsestään positiivisessa mielessä (eivät ole kouluttamattomia tai tyhmiä muutenkaan).
Säälin aina vähän näitä jotka mollausmielellä kutsuvat toisia "elämänkoululaisiksi" ja paljastavat siten enemmän negatiivista itsestään kuin kommenttiensa kohteena olevista ihmisistä.
Kommentit (14)
On minullakin yliopistotutkinto, mutta silti olen laittanut harvoin käyttämässäni FB:ssä, että olen elämänkoulun kasvatteja.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:12"]
Miellättekö elämänkoululaisuuden siis yksinomaan negatiiviseksi asiaksi?
[/quote]
En, mutta sellaiset ihmiset ketkä oikeasti julkaisevat facebookissa koulutuksekseen elämänkoulun, miellän. Poikkeuksetta syyttävät muita virheistään ja epäonnistumisistaan eivätkä ota vastuuta elämästään.
Mistä tulee tää elämäM koulu? Joku av-legenda vai mikä?
Samaa sarjaa kuin WTksi (white trash) nimittely. Kaikin puolin noloa itsensä ylentämistä.
Se on Facobookin yleistämä termi, kun siellä kysytään niitä koulujuttuja yms. jengi on sitten ottanut vaihtoehdoksi elämänkoulu. Jos ei halua/viitti/ole käynyt kouluja.
Mulla ei ole mitään koulu, eikä työhistoriaa siellä, eikä tule. FB on vapaa-aikaa, eikä siihen kuulu nuo edelliset asiat.
Palstalla aina tykätään mollata jotain. Jos ei mamuja, niin sitten elämänkoululaisia (varmaan ovat myös WT). aina pitää jotain paukuttaa joukolla päähän ja syyttää kaikesta.
Kun vähän tutkii facebookia, näillä tietyillä on koulutuksen kohdalla elämänkoulu, elämän kova koulu, elämän kova korkeakoulu tai jopa tämä kuuluisa elämämkoulu. Eli ihan itse ovat koulunsa siihen määrittäneet. Kyllä näillä ihmisillä vaan aika paljon on yhteistä... Useimmat työttömiä, sosiaalituilla eläviä, runsaasti lapsia ja elämänhallinta pielessä, päihdekäyttöä ja muuta sekoilua.
Monien keskustelutaidot on täällä tasoa elämänkoulu. Jos keskustelut eivät täyttyisi kommenteista, joissa oma mielipide perustellaan halventamalla toisia esim. nimittämällä hulluksi, menemällä pusipusi-linjalle tms. niin ei tulisi mieleenkään epäillä kirjoittajia elämänkoululaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:07"]
Kun vähän tutkii facebookia, näillä tietyillä on koulutuksen kohdalla elämänkoulu, elämän kova koulu, elämän kova korkeakoulu tai jopa tämä kuuluisa elämämkoulu. Eli ihan itse ovat koulunsa siihen määrittäneet. Kyllä näillä ihmisillä vaan aika paljon on yhteistä... Useimmat työttömiä, sosiaalituilla eläviä, runsaasti lapsia ja elämänhallinta pielessä, päihdekäyttöä ja muuta sekoilua.
[/quote]
Ja noiden ilmaisutaidot ja mielipiteet yleensä erottuu muusta joukosta, eivät tosin edukseen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:07"]
[/quote]
Onko "elämänkoulu" siellä siis vaihtoehtona koulutuksen kohdalla (en ole koskaan kuulunut facebookiin)?
Ne ihmiset, joiden voisin kuvitella luonnehtivan itseään elämänkoululaisiksi ovat kaikki kouluttautuneita, yritteliäitä ja jossain mielessä 'vaikeuksien kautta voittoon' -tyyppisiä. Yleensä myös ekologisilta tai henkisiltä arvoiltaan (viime vuosina) tiedostaviksi siirtyneitä. Eivät siis uskonnollisia.
Miellättekö elämänkoululaisuuden siis yksinomaan negatiiviseksi asiaksi?