Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotikoulu

Vierailija
27.03.2015 |

Olen miettinyt, että tulevaisuudessa haluaisin perustaa yksityisen koulun tai sitten järjestää opetusta jollain muulla tavoin. Miten käytännössä onnistuu esim. villin koulun perustaminen? Eli jos opetan muiden lapsia kotikoulussa, tarvitseeko minulla silloin olla luokanopettajan pätevyys? Tällä hetkellä löytyy kaksi korkeakoulututkintoa, joiden lisäksi olen suorittanut kasvatustieteen perus- ja aineopinnot. Opettajan pedagogiset opinnot meinaan myös suorittaa ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Mites palkan saanti menee, kun perusopetuksenhan pitäisi olla maksutonta ja villiä koulua ei tueta mitenkään, maksavatko vanhemmat kuitenkin sen?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään tietoa?

Vierailija
2/3 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma kokemus on lastensuojelulaitosten yhteydessä olevista kotikouluista, tuosta sinun jutusta en sinällään osaa sanoa...

Tiedän yhden paikan, jossa kotikoulun opettaja ei ole pätevä, muistaakseni on LTO koulutukseltaan. Parissa muussa on pätevät, osittain kunnan palkkaamat opettajat. Jotkut kunnat eivät suostu sijoittamaan lasta kotikouluun, jossa opettaja ei ole pätevä, toisille ei ole niin tarkkaa. Mutta tämä on tosiaan lastensuojelun maailmasta.

Minä uskon, että sillä opettajan koulutuksella on merkitystä enkä itse haluaisi omia lapsiani epäpätevän opettajan luokalle. En halua lapsiani myöskään päiväkotiin, jossa lähihoitaja leikkii lastentarhanopettajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikoulussaopettamiseen ei virallisesti tarvita mitään pätevyyttä. Voidkssesi myydä jotain palvelua vanhemmille, pätevyyd varmasti auttaa.

Peruopetus Suomess on ilmaista, mutta tämätaroittaa vain kunnallisia javaltion kouluja sekä niitä yksityiskuluja, jota saavat valtion tukea. Muut voisivat peä aksuja, jos joku suostuisi niistä maksamaan. 

Ongelma tulee siitä, että sulla ei ole oikeutta antaa perusopetuksesta todistusta, jolla nämä lapset voisivat hakea jatkokoulutukseen. Kotikoulussa tämä yleensä järjestetään jonkun virallisen kolun kautta , jossa apset käy tenttimässä oppimäärät. Jos sulla kuitenin olisi yksityiskoulu tai edes muiden lapsia opetettavana kotikoulussa, tämä muuttuu ongelmallisemmaksi (yhdenkään koulun ei ole pakko suostua tähän, eikä ne oikein lain ukaan voikaan suostua, jos taustalla joku organisaatio tekee sillä bisnestä). Todistuksenanto-oikeuden hankkiminen on melkoinen byrokratia ja tarvitaan oikeasti todella hyvät syyt, miksi opetushalltus antaisi sulle sellaiset oikeudet - yleensä ja lähtökohtaisesti tähän suhtaudutaan negatiivisesti, koska Suomeen ei haluta yksityiskoulujärjestelmää. Ja jos sulla ei ole oikeutta jatko-opintokelpoisten todistusten antamiseen, eilen vahvasti, että niiden vanhempien joukko, jotka on valmiita maksamaan tästä on paitsi hyvin rajallinen, myös sillä tavalla suuntautunut, että maksun saanti voi olla hankalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän