Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut äidit "kävelyttävät" vauvaa jotain 6kk ja siitä eteenpäin?

Vierailija
26.03.2015 |

Hassun näköistä, kun vauvan jalat ei juurikaan liiku mutta pakko on vaan yrittää:) vittu mitä urpoja. Itse ainakin toivoin niin, että mitä pidemmälle menee, että lapsi ei kävele niin sitä helpommalla pääsee:) Tietysti on siinäkin takaraja. Eräs henkilö kehui, että meidän vauva oppi kävelemään 8kk ikäisenä niin siihen vaan sanoin, että meidän vauva puhui jo joitakin sanoja sen ikäisenä mutta ei kävellyt:) Parempi päästään kehittyneempi vauva, kuin fyysisesti kehittyneempi:) Niin tämä kävelijä vauva ei puhunut vielä mitään muutamaan kuukauteen.

Nyt tiedän, että tulee kommentteja suurinpiirtein niin, että meidän vauva kävi itse paskalla 5kk ja luki aku ankkaa samalla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Entä jos lapsi puhuu sanoja ja kävelee aikaisin?

Vierailija
2/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en taas itse ole kiinnostunut tuosta kilpailusta, että missä iässä kenenkin vauva on - oijoi ihmettä - tehnyt mitäkin, mutta meillä tämä kuopus on erittäin liikunnallinen vauva ja hän yksinkertaisesti viihtyy pystyasennossa parhaiten. Mulle se "kävelyttäminen" on vauvan leikittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun olisi päästään kehittynyt äiti niin ymmärtäisi, että olemme erilaisia ja toiset vauvat nyt vain tykkäävät olla pystyssä ja liikkeessä.

Vierailija
4/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:tä ei oo varmaan vauvana "kävelytetty" kun se on noin yksinkertainen.

Vierailija
5/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kakalla käyvä vauva ei ole mikään erikoinen juttu. Meillä neljä lasta ja kaikkia on potatettu ihan pienestä. Kakka tuli useinkin pottaan viisikuisena. Itse ei toki potalle kävellyt, eikä Aku ankkaa lukenut, mutta loruteltiin potalla kyllä. Kävelleet ovat ilman tukea 9-12kk iässä. Puhuneet ihan liikaakin jo vuoden ikäisenä. Tottelemisen kanssa vähän vaikeuksia kaikilla

Vierailija
6/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:18"]

No mä en taas itse ole kiinnostunut tuosta kilpailusta, että missä iässä kenenkin vauva on - oijoi ihmettä - tehnyt mitäkin, mutta meillä tämä kuopus on erittäin liikunnallinen vauva ja hän yksinkertaisesti viihtyy pystyasennossa parhaiten. Mulle se "kävelyttäminen" on vauvan leikittämistä.

[/quote]

Juuri näin. :) Minulla on kolme lasta ja kaikki ovat pieninä olleet selvästi karkeamotorisesti lahjakkaampia kuin vaikkapa kielellisesti. Se oli oikeastaan vähän kova paikka minulle, sillä koin tehneeni kaiken "oikein", lorutelleeni, lukeneeni jne., mutta silti kolmikosta kaikki alkoivat puhua vasta 2-vuotispäivän seuduilla. 

Niin että sitä noin puolivuotiasta kävelytin lähinnä siksi, että lapsi itse osasi siinä iässä nousta seisomaan ja kävellä tukea (esim. sohvaa) vasten. Kävelyttäminen oli hauskaa meistä molemmista. 

Ap:n asenteella voisin ehkä kysyä, että eikö fyysisesti kehittynyt, jäntevä vauva ole parempi kuin paikallaan möllöttävä plösö? :P (En ole tosissani todellakaan.)

Vierailija
7/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän jos se on vauvan leikittämistä, mutta en jos äiti yrittää saada lasta nopeammin kävelemään. :D eihän se lapsi kävelyttämällä opi sitä kävelyä yhtään nopeammin! Se on huvittavan näköistä kun yksi tuttu tekee just tätä. Meillä on kummallakin 9 kk vauva, mun vauvaa ei ole kävelytetty ja tätä toista vauvaa on. Mun vauva osaa kävellä, tää toinen vauva ei. Pointti siis että on se hauska leikki vauvan kanssa, mutta ei se auta missään kävelemään opettelussa tuon ikäisenä.

Vierailija
8/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka siksi että on mieluummin kävelytän vauvaa kuin kannan ympäriinsä. Ryömiminen ei kiinnosta enää vaan kitisee jos ei pääse näkemään muutakin kuin lattiarajaa.

Vierailija
9/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"]

Mä ymmärrän jos se on vauvan leikittämistä, mutta en jos äiti yrittää saada lasta nopeammin kävelemään. :D eihän se lapsi kävelyttämällä opi sitä kävelyä yhtään nopeammin! Se on huvittavan näköistä kun yksi tuttu tekee just tätä. Meillä on kummallakin 9 kk vauva, mun vauvaa ei ole kävelytetty ja tätä toista vauvaa on. Mun vauva osaa kävellä, tää toinen vauva ei. Pointti siis että on se hauska leikki vauvan kanssa, mutta ei se auta missään kävelemään opettelussa tuon ikäisenä.

[/quote]

Anna sen äidin tehdä mitä se haluaa ja unohda tuo vertaileminen!

Vierailija
10/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nousee tukea vasten ylös 5kk ikäisenä ja alkaa kiertää pöytää, on kiva näyttää hänelle muitakin maisemia. Taaperokärry oli vielä liian korkea.

Vierailija
11/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi ekana käveleen vähän yli 10 kk, puhumaan oppiminen olikin jo takkuisempaa, luin kyllä paljon satuja jo siinä vaiheessa, toisaalta lapsen isä puhui omaan kieltään. Lukemaan ei oppinut kun vasta oltuaan muutamia päiviä koulussa, eskarin keväällä kun testasin laskemista niin laski päässä esim 7 plus 8 plus 9 jne. Äikkä onkin ollut heikoin todistuksessa peruskolulussa yhdessä käytöks4en kanssa eli 8 ja joskus urheilu oli 8. Niinpä se meni lukiossakin, mielenkiinnolla odotan tuleeko magna , cee on jo riman alitus. 

Vierailija
12/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapu. Tapu. Tapu. Olet paras mahdollinen kasvattaja ja lapsesi varmasti nero. Halusitko kuulla jotakin muuta vielä? Juntti.

Vierailija
13/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"]

[/quote]

Anna sen äidin tehdä mitä se haluaa ja unohda tuo vertaileminen!
[/quote]
En vertaile mitään, huvittaa vaan kun tuolla äidillä on niin kiire sen vauvansa kanssa. Aina valittaa että vauva ei kehity tarpeeksi nopeasti vaikka on ihan normaali kehitys.

Vierailija
14/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"] Mä ymmärrän jos se on vauvan leikittämistä, mutta en jos äiti yrittää saada lasta nopeammin kävelemään. :D eihän se lapsi kävelyttämällä opi sitä kävelyä yhtään nopeammin! Se on huvittavan näköistä kun yksi tuttu tekee just tätä. Meillä on kummallakin 9 kk vauva, mun vauvaa ei ole kävelytetty ja tätä toista vauvaa on. Mun vauva osaa kävellä, tää toinen vauva ei. Pointti siis että on se hauska leikki vauvan kanssa, mutta ei se auta missään kävelemään opettelussa tuon ikäisenä. [/quote]   Anna sen äidin tehdä mitä se haluaa ja unohda tuo vertaileminen! [/quote] En vertaile mitään, huvittaa vaan kun tuolla äidillä on niin kiire sen vauvansa kanssa. Aina valittaa että vauva ei kehity tarpeeksi nopeasti vaikka on ihan normaali kehitys.

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta kyllä aloituksesi ja tuo viesti kuulostavat minusta vertailulta. Ei munkaan pystyasennossa viihtyvä vauva kävelytettäessä kävele, vaikka käveleekin tukea vasten, mutta mitä sitten? Kävelytys on hänestä aivan mahdottoman hauskaa, ja on se mustakin, kun semmoinen mini-ihminen muka menee eteenpäin sinne ja tänne. 

3

Vierailija
15/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän käsittämättömänä ettei vauvan anneta rauhassa kehittyä omassa tahdissaan. Kaverini on oikea himokouluttaja lastensa suhteen. Ensin kävelytetään, syötetään, päkistetään puhetta ja kakkaa sekä pissaa. Seuraus on että lapset ovat raivopäitä uhmaikäisenä ja mammalla paloivat käämit josta seurasi lääkärireissu lapselle aiheutetun vahingon vuoksi. Kyseisen mamma oli hieman liian kovaotteinen uhmaikäisenä suhteen.

Vierailija
16/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset vanhemmat haluavat pitää mölyä lapsestaan, jotka ovat itse epäonnistuneet ammatissa tai koulutuksessa:) Näin olen huomannut tosin varmaan on poikkeuksia.

Vierailija
17/23 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällä viikolla neuvolan fysioterapeutti kertoi, ettei vauvaa saa " kävelyttää " ja seisottaa ennen kuin lapsi itse nousee pystyyn, jottei jalkoihin tule virheasentoja tai ettei lapsi ala kävellä väärin ( päkiöillä tai vain kannoilla). Antakaa niiden vauvojen kehittyä omaan tahtiin!

Vierailija
18/23 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:27"]

Juuri tällä viikolla neuvolan fysioterapeutti kertoi, ettei vauvaa saa " kävelyttää " ja seisottaa ennen kuin lapsi itse nousee pystyyn, jottei jalkoihin tule virheasentoja tai ettei lapsi ala kävellä väärin ( päkiöillä tai vain kannoilla). Antakaa niiden vauvojen kehittyä omaan tahtiin!

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
19/23 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei pitäisi kävelyttää kuutta kuukautta. Epäinhimillistä.

Vierailija
20/23 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä sanoi lastenosaston fysioterapeutti, että jos lapsi nousee itse seisomaan, mutta ei osaa kävellä, niin lapsen kävelyttäminen auttaa lasta oppimaan itse kävelyyn. Eli heti kun lapsi seisoo, kävelyttäminen nopeuttaa oppimista. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi