Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan toimeentulotuki ja tahallinen(ko?) viivyttely

Vierailija
17.12.2021 |

Anteeksi pitkä selostus.
Varmaan myös alapeukkuja satelee kun kyse toimeentulotuesta mutta kuitenkin;

Olen ollut parisen vuotta työttömånä ja olen ollut oikeutettu toimeentulotukeen. En ole sitä kuitenkaan hakenut kun ollaan pärjätty taloudellisesti.
Lokakuussa tuli tilanne että oli pakko hakea tt-tukea.
Siellä viivyteltiin ja kyseltiin jatkuvasti uusien liitteiden perään. Olin kyseisen liitteen toimittanut jo kolme kertaa sinne eri sanankääntein. Virkailija (kyse pankista) kirjoitti minulle jo yhden selvityksen käsin kun ei mikään riittänyt kelalle. Pyysivät neljättä kun olivat vielä yhden porsaanreijän nähneet. Soitin kelaan ja sanoin että nyt kerrot sanasta sanaan millaisen todistuksen tarvitsette että tiedän toimittaa oikeanlaisin sanamuodoin olevan todistuksen. Toimitin sitten sellaisen joka taas kirjoitettiin minulle läsin paikan päällä.

Taas se 7 arkipäivää ja kelan virkailija soittaa että tarvitsisivat vielä yhden tiedon! Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut puolitoista kuukautta.
Lopulta sain puhelimessa selvitettyä asian ja virkailija tajusi katsoa jo aiempia liitteitä.
Asia vihdoin ratkesi ja tuki myönnettiin loka- ja marraskuulle. Päätös tuli marraskuun lopussa.

Aloitin marraskuussa työt mutta ensimmäisen palkan saan vasta kuun lopussa.
Olisin siis oikeutettu saamaan tukea vielä joulukuussa.

Nyt mennyt 6 arkipäivää käsittelyssä ja jännityksellä odotan tuleeko ensi viikolla puhelu että tarvitsisivat taas ne samat liitteet samasta asiasta mistä viimeksi väännettiin.
Hakemuksessa siis pyydettiin ne samat paperit taas toimittamaan. En tiedä miksi kun ne on jo kelassa? En siis toimittanut niitä kun en enää jaksanut enkä kehdannut vaivata kyseisen paikan (pankki) virkailijaa että kirjoittaa samat todistukset käsin.

Tuli fiilis että niitä ärsytti että hain toimeentulotukea ja koittivat kaikin keinoin estää minua sitä saamasta. Joo kuulostaa hölmöltä mutta sen verran juoksutusta oli että se fiilis jäi.

Kuinka teillä muilla menee nämä hakemukset?
Onko paljonkin ongelmia?
Jos se on aina tällaista niin miten ihmiset jaksavat sitä stressiä mikä tästä tulee?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulla on jotain eläke- tms. säästöjä, joita et muka voi nostaa käyttöösi ja olet pankilta pyytänyt todistuksia?

Vierailija
2/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla on jotain eläke- tms. säästöjä, joita et muka voi nostaa käyttöösi ja olet pankilta pyytänyt todistuksia?

Lapsen säästötili johon ei nosto-oikeutta kuin lapsella ja hänelläkin vasta kun täyttää 18-vuotta. Sukulaisen avaama ja hän on sellaisen ehdon sinne laittanut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on ihme touhua. Poikani (mt-ongelmainen plus muuta) sai juuri tästä kuusta tt-päätöksen joka oli 47e/kk. En voi ymmärtää. Ja muuta rahaa ei saa, paitsi asumistuen. Ei oikein kykene itse hoitamaan asioita, mutta ei ole edunvalvojaa niin voin sanoa, että hermot menee. Asuu siis yksin ja on työtön. Vuokra on 360/kk ja kela on senkin päättänyt, että on kuitenkin 330€/kk. Vaikka lähetetty ihan sopimukset jne. En tiedä mistä näitä lukuja repii.

Mitenhän tuolla summalla voi edes yrittää elää sen kuukauden? Ja en ala selostamaan tässä, miksei pysty töitä tekemään.

Vierailija
4/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan vaadita muualta tulleilta tuollaisia

Vierailija
5/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa saattaa olla hankalaa mutta kun on kerran saasnut päätöksen niin yleensä touhu on hyvin mutkatonta.  Kerran kuussa tai harvemmin täytetään hakemus NETISSÄ ja siihen liitetään skannatut tiliotteet ja liitteeksi kopiot tiedossa olevista laskuista.  

Vierailija
6/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on ihme touhua. Poikani (mt-ongelmainen plus muuta) sai juuri tästä kuusta tt-päätöksen joka oli 47e/kk. En voi ymmärtää. Ja muuta rahaa ei saa, paitsi asumistuen. Ei oikein kykene itse hoitamaan asioita, mutta ei ole edunvalvojaa niin voin sanoa, että hermot menee. Asuu siis yksin ja on työtön. Vuokra on 360/kk ja kela on senkin päättänyt, että on kuitenkin 330€/kk. Vaikka lähetetty ihan sopimukset jne. En tiedä mistä näitä lukuja repii.

Mitenhän tuolla summalla voi edes yrittää elää sen kuukauden? Ja en ala selostamaan tässä, miksei pysty töitä tekemään.

Miksi ei ole sairauspäivärahaa/eläkettä/kuntoutustukea/työmarkkinatukea?

Vierailija
7/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saa työmarkkinatukea? Eli työttömyystukea?

Vierailija
8/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei varmaan vaadita muualta tulleilta tuollaisia

Ei oo ihmisen kansalaisuudesta kiinni mitä liitteitä vaaditaan, laki/säännöt on samat kaikille.

Vierailija
9/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen säästötili johon ei nosto-oikeutta kuin lapsella ja hänelläkin vasta kun täyttää 18-vuotta. Sukulaisen avaama ja hän on sellaisen ehdon sinne laittanut.

Ap

Ei tollaisesta tilistä kannata edes kertoa niille kun rahoja ei kukaan pysty käyttämään. Meillä on lapsella samanlainen tili (isovanhempien avaama, mä en oo senttiäkään ikinä sinne laittanut, lapsi saa rahat käyttöön kun täyttää 18v) eikä käynyt mielessäkään Kelalle kertoa tilistä kun muutaman kuukauden toimeentulotukea saatiin vuosia sitten. Mun tuntemat toimeentulotukea vuosia saaneet salaa jopa toisissa pankeissa olevat säästötilit.

Vierailija
10/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sen verran mt-ongelmainen ettei ole työkykyinen ja on tästä rehellinen niin ei ole oikeutettu työttömyysetuuksiin. Ei edes vaikka olisi osatyökykyinen ja TE:n asiakas.

Mikäli elämänhallinta muutenkin pielessä niin ei siinä mitään työkkärin simputuksia ja pakotuksia välttämättä jaksa ja sitten tulee sanktiota.

Vierailija
11/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Opettele lukemaan, aloittaja sanoi aloittaneensa taas työt.

Vierailija
12/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeutettu tällä hetkellä pelkkään tt-tukeen, koska tutkimukset kesken ja muita päätöksiä ei saa tehtyä ennenkuin ne valmistuvat. Mutta ei näköjään ole oikeutettu edes tt-tukeen.. En tiedä suoraan sanoen, että mitä tehdä. Minulle ei anneta tietoja, koska kyseessä aikuinen. Hänen oma sostyöntekijä lomalla ja täällä ei oikein aikoja saa. (Soittoaika parittomien viikkojen lauantaina klo 12.30-12.31 jos sukunimi alkaa z-kirjaimella.)

Vierailija
13/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oo vaikka ammatillista koulutusta tai tarpeeksi työkokemusta, silloin sitä ei saa muulloin kuin työkokeilun, työvoimakoulutuksen tms. ajalta.

Vierailija
14/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lastenkin tilit saa kyllä lapsen käyttöön lain perusteella, jos on tarve toimeentulotuelle. Ap:n kannattaa olla tyytyväinen, kun on saanut ns. väsytysvoiton Kelasta. Jos tällaisen tilin jättää ilmoittamatta, syyllistyy petokseen. Kelallahan on lain suoma oikeus tehdä rahalaitoksiin tarkistukset tileistä, jo epäilys herää. Ottakoon riskin ken tahtoo.

Vierailija
15/15 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kela osaa nöyryyttää ja kunnolla.

T.yh isi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän