Miksi ihmisiä ahdistaa myyjien tuputus
Tai siis ihan ystävällinen kysymys kassalla 'tässä olis tosi kivoja sukkia, laietaan näitäkin,'
Miksi ei vaan voi sanoa kiitos, en tarvitse?
Kommentit (25)
Koska ihmiset osaavat kyllä ottaa itse vaikka niitä sukkia,JOS NIITÄ TARVITSEE.
Sanos ap muuta, jopa aggressiivinen ketju oli äskettäin tästä aiheesta. Minä tykkään siitä, että myyjä myy, se kai se on kaupankäynnin idea. Luodaan tarpeita, että kauppa käy! Minä tykkään!
Yleisestä mielipiteestä en tiedä, mutta itseäni ärsyttää mahdollisen potentiaalisen asiakkaan aliarvioiminen, joka ilmenee yhä hyökkäävämpänä tuputtamisena. Tiedän tasan milloin tarvitsen mitäkin, ja osaan myös kysyä ja pyytää palvelua, sekä tietoa tuotteista. En todellakaan ymmärrä sitä, että asiakkaan kieltäydyttyä aletaan se normi "Mutta hyvä rouva, ette millään voi sivuuttaa tätä tarjousta jne"-paska.
Tiedän myös, entisenä myyjänä, että he kaikki tekevät työtään, mutta parempaan tulokseen ja maineeseen päästään hienostuneella ja asiakasta arvostavalla ja kunnioittavalla lähestymisellä vs Canary Island Kasbah ostoskeskus /vaatteista repivällä ja aggressiivisella suuhun työntyvällä tyylillä.
Miksi sinä kysyt tätä asiaa nyt uudelleen, kun juuri oli pitkä ketju jossa asiaa puitiin juurta jaksaen. Etkö ymmärrä lukemaasi?
Tuputus ei ahdista, se ÄRSYTTÄÄ. Se ärsyttää minua ihan samasta syystä kuin vitosta. Tiedän tasan tarkkaan, mitä haluan. Olen todella sosiaalinen ihminen eikä minulla ole mitään angstiä asiasta. Haluan valita kaupassa ostokseni itse ja minusta palvelutyyli, jossa myyjä pyrkii päättämään asiakkaan puolesta, mitä tämä tarvitsee, on rasittava. Menen kauppaan tyydyttämään omia tarpeitani, en myyjän tarpeita. Jos liikkeessä ei tätä tajuta, niin jäävät puolestaan heidän tarpeensa (=minun rahani) saamatta. Vielä yksinkertaisemmin: Minä käytän rahani liikkeessä, jossa minua palvellaan siten kuin toivon tulevani palvelluksi. Kyllä tämän moni osaa, mutta paljon on niitä, jotka eivät osaa.
Minua jopa ihan ahdistaa, koska henkilökohtainen tilani on mulle tärkeä. Ahdistun jos joudun kokoajan olemaan varuillani hyökkääjiä kohtaan.
"En tarvitse"
- "Oletko varma, nyt on niin hyvä tarjous?"
"Olen varma"
- "Mutta kaikkihan tällaisen tarvitsevat"
"No minä en tarvitse"
- "No mutta jos laitettaisiin varmuuden vuoksi?"
jnejnejnejne. Joko ymmärrät?
Koska myyjät eivät ole selvännäkijöitä eivätkä tiedä mitä ostoslistalla, konkreettisella tai virtuaalisella, lukee.
Harva myyjä ihan hirveästi tyrkyttää. Ja tajuatteko, että myyjät monesti pakotetaan siihen?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:44"]
Harva myyjä ihan hirveästi tyrkyttää. Ja tajuatteko, että myyjät monesti pakotetaan siihen?
[/quote]
Ongelma onkin siinä että pakotetaan. Myyjät eivät toki yksin ole syyllisiä siihen, mutta ilmentävät tätä ikävää ilmiötä josta moni haluaisi eroon.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:09"]
Tai siis ihan ystävällinen kysymys kassalla 'tässä olis tosi kivoja sukkia, laietaan näitäkin,' Miksi ei vaan voi sanoa kiitos, en tarvitse?
[/quote]
Tuohan nimenomaan ei ole kysymys, vaan toteamus. Jos nyt edes kysyisi, että haluaisitteko vielä näitä tarjoussukkia, niin okei, mutta kun lähdetään suoraan linjalle "Mä laitan nää tarjoussukat tästä vielä mukaan" ikään kuin olisin jo suostunut lisäostoksiin, mennään reilusti kohteliaisuuden rajan yli.
Ja tajuatteko, että myyjät monesti pakotetaan siihen?
[/quote]
Jos tietäisin tuntisin itseni, siis asiakkaana, kyllä aika noloksi. Ihan kuin jossain 1800-luvun intiassa jossa sahib komentaisi orjaa joka ei huomioinut valkoista veljeä tarpeeksi kunnioittavasti.
[/quote
Kukaan ei pakota ketään menemään noin ala-arvoiseen työhön.
Ehkä liikaa ahdistuvien pitäisi lopettaa kaupassa käyminen? :)
Kyllä muakin välillä vähän ärsyttää se, mutta ei se mua kyllä jää vaivaamaan yhtään. Siinäpä ehdotti, en ostanut.
[/quote]
Sitä kutsutaan lisämyynniksi, eli töitään vaan tekevät, ihan kohteliaasti voi sanoa,että ärsyttää, ei kiitos. Ainoastaan kait puhelinmyyjä joutuu väkisin jatkamaan, muut saavat lopettaa :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:49"]
[/quote
Kukaan ei pakota ketään menemään noin ala-arvoiseen työhön.
[/quote]
Tiesitkö, että jotkut ihan oikeasti tykkää ihmisistä ja haluaa tehdä asiakaspalvelutyötä? Ehkä sinun pitää sitten käydä vähemmän ala-arvoisissa kaupoissa, joissa sinulle ei ehdoteta mitään? Äläkä vahingossakaan vaan erehdy koskaan kysymään mitään apua myyjältä.
Totta kai hanakka tuputus vituttaa. Lisämyynti on tehty oikein, jos asiakas ei edes huomaa sitä. Esimerkiksi Primarkissa on kassajonoa varten pieni käytävä, jossa on aseteltu houkuttelevasti sellaisia pieniä tuotteita (hammasharjoja, huulirasvoja, kynsisettejä ym.), jotka on asiakkaan helppo napata mukaansa kassalle. Itsekin olen napsinut koreista mukaan kaikenlaista pientä heräteostosta ja olen aika varma, että jos myyjä olisi yrittänyt tuputtaa väkisin niitä tuotteita mulle, niin olisivat jääneet ostamatta. Sen sijaan tuotteiden ovela asettelu sinne, missä ihmiset jonottavat kassalle saa aikaan sen, että kassalle tulee napattua mukaan kaikenlaista sälää. Näin se lisämyynti tehdään oikein.
Mainostaminen ja tuputus nyt vaan ärsyttää, sen kummempaa analyysiä minun ei tarvitse antaa.
Jossain Itsellassakin... eikun siis postissa tuputetaan karkkipusseja! Ei hyvää päivää.