Miten tunnistit kannabista polttavan nuoresi?
Oma lapsi on jäänyt kiinni kannabiksesta ja yritän saada tästä tolkkua. Pyydän vertaistukea niiltä, joilla on nuoren kannabiksen käytöstä kokemusta.
Millä tavalla nuori peitteli pössyttelyä? Käyttikö esimerkiksi tuoksuja? Voiko sikarin polttaminen viitata siihen, että nuori peittää kannabiksen hajua?
Mitä tapoja tähän saattaa liittyä, sellaista mitä en itse hoksaa katsoa?
Kommentit (48)
Kyllä sen poltetun makean saunavihdan hajun ja kellastuneet etu- ja keskisormen sekä punaiset silmät huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen poltetun makean saunavihdan hajun ja kellastuneet etu- ja keskisormen sekä punaiset silmät huomaa.
Ei niitä kyllä huomaa.
Onko olemassa merkkejä käytöksessä tai tapoja peitellä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kyllä huomaa.
Onko olemassa merkkejä käytöksessä tai tapoja peitellä?
Ap
Kiukustuu kun asiasta kysyy. Se on aina selvä merkki.
Oksettava haju. Kyllä sitten kun pitempään käyttää ja psykoosia pukkaa ei tarvi enää arvuutella mutta ne on yleensä täysi-ikäisiä.
Tunnistin oman lapseni kasvonpiirteistä ja vaatetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tarkemmin millä tavalla? Oliko käyttö jatkunut jo pitkään siinä vaiheessa?
Ap
Enpä minä sitä mistään huomannut, vaikka aina on ollut avoimet ja hyvät välit kumpaankin lapseen. Asia tuli ilmi vasta joitain vuosia kun keskustelimme yleisellä tasolla kannabiksesta toisen lapsen kanssa. Hän kertoi kokeilleensa kannabista teininä ja käyttäneensä sitä siitä lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti samoin kuin siskonsa. Kumpikin lapsistani on suorittanut korkeakoulututkinnon, käyvät töissä ja lyhentävät asuntolainaa siinä missä monet muutkin ikäisensä.
Kannattaa lukea kannabiksesta ensin mahdollisimman kiihkottomasti tietoa ja sitten keskustella lapsen kanssa. Oman mutun mukaan kannabis on ollut jo pitkään melko yleinen päihde nuorten keskuudessa ja monilla syrjäyttänyt alkoholin. Kannabis ei ole mikään porttihuume, eikä vie elämää automaattisesti rappiolle.
Siitä kun sen huoneeseen alkoi ilmestyä bongeja. Sai polttaa kotona, en puuttunut asiaan.
Pössyteltyään on aina rento ja hyväntuulinen. Tykkää lörpötellä kaikenlaista. Normaalia nälkäisempi.
Ja kyllähän sen imelän heinän hajun myös tuntee.
En tunnistanutkaan. Ei huomannut mitään hajua. Tunnistin vasta, kun löysin lasisen piipun kotoaa.
Olen itsekin pössytellyt, niin kyllä sen heti siitä huomasin.
Totuus on, että nykypäivän nuoret ennemmin polttelee kannabista kuin vetää kännit. Se on sitten jokaisen itse päätettävä kumpi vaihtoehto on pahempi.
Meillä kans lapsi tunnusti oikeastaan vasta jälkeenpäin, että on nuorempana, vuosina 15 v - 20 v poltellut kukkaa aina silloin tällöin.
Älä flippaa. Kukka ei ole pahin mahdollinen vaihtoehto eikä myöskään porttihuume, jolla meitä on aikoinaan peloteltu. Se on enempi nykyaikaa. Eli jos käyttö ei ole päivittäistä, niin anna sauhuttaa. Ja kokeile itse myös :)
Kertoi ihan itse. Käytiin läpi asiaa ja haittoja, mutta viimekädesähän tuo on nuoren omalla vastuulla miten asiat hoitaa. Käsitykseni mukaan on muutaman kerran poltellut illanvietoissa, mutta hoitaa koulunsa ja työnsä sekä ihmissuhteensa eikä nyt näytä olevan missään varsinaisessa jatkuvassa rahapulassakaan, joten eipä tuossa oikein ole mihin puuttua. Semminkään, kun hän on nykyään täysi-ikäinen. Silloin alaikäisenä kun ekan kerran sätkiä osti ja ne kotiin toi, ne otimme häneltä takavarikkoon ja hävitimme. Mutta ei siis peitellyt asiaa mitenkään. Ja meidän koirahan tietty haistoi ne repusta heti, tosin kyllä ne sen verran haisee, että minäkin ne haistoin ihan kunnolla kun hänen huoneeseensa menin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tarkemmin millä tavalla? Oliko käyttö jatkunut jo pitkään siinä vaiheessa?
Ap
😂🤣😂🤣
Mä tiesin että oma lapsi (tuolloin jo täysi-ikäinen) oli lähdössä polttelemaan kun pakkasi vesipulloja reppuun ja pukeutui hyvin lämpimästi ulos, esim. paksu untsikka syksyllä kun ei vielä kovin kylmä. Tuli sitten kotiin aina niin myöhään että olin nukkumassa.
Räjähdysherkkä, keskittymisvaikeuksia, väsynyt jatkuvasti, psykoosiin viittavia oireita, nettihaut koneella,
eristäytyminen ja poissaolevuus, salailu, valehtelu, varastelu, huutaminen, oksentelu arkiaamuina
ja ne yksilölliset oireet jotka voi olla mitä vaan, tajuttomuus tai vain skitsofreeniset oireet.
Vierailija kirjoitti:
Pössyteltyään on aina rento ja hyväntuulinen. Tykkää lörpötellä kaikenlaista. Normaalia nälkäisempi.
Ja kyllähän sen imelän heinän hajun myös tuntee.
Entä pössyttelyn jälkeen?
Ei peitellyt. Sai polttaa kotona.