Voiko pomo edellyttää että käytän vain nimettyä työterveyslääkäriäni vaikka hän on lomalla?
Olen ollut nyt viikon saikulla. Olin työterveyshuoltoon yhteydessä alusta alkaen yhteydessä, mutta koska minulla aluksi epäiltiin koronaa, en voinut tavata omaa työterveylääkäriä koska hän on "ns normaalilla" puolella töissä ja mun oireet oli infektiopolipuolen oireita joten kävin siellä koronatestissä. Testi oli nega, mutta lenssu oireet on jatkuneet joten olen edelleen käynyt infektiopuolella.
Pomo eilen ilmoitti että tästä lähtien tulevat saikut haetaan vain omalta lääkäriltä, ei muilta. No, meidän työpaikan lääkäri jäi tällä viikolla loppuvuodeksi lomalle ja tulee 2.1 takaisin töihin.
Mun nykyinen saikku loppuu huomenna, mutta en ole vieläkään työkykyinen. Mitäs nyt?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävästi ei voi moista vaatia
No en pysty tätä vaatimusta toteuttamaan, mutta onko tämä edes laillista?
Kaupan ala kyseessä jos sillä on merkitystä
Anna vaatia. Jos työterveys ei päästä sinua oireisena muualle, kuin infektiopuolelle, on se heidän oikeutensa tällaisena aikana. Sinulla on oikeus sairaslomaan ollessasi sairas ja on käytännössä yhden tekevää, kuka sen sairasloman kirjoittaa, jos oma lääkärisi ei voi sitä tehdä. Pomon on maksettava sairasloman palkkasi tai itkettävä ja maksettava.
Sellaiseen työnantajalla on oikeus, että jos epäilee jonkun tietyn henkilön saikkutodistuksen aitoutta ja aiheellisuutta, voi työnantaja nimetä tietyn lääkärin jolta tulee hakea uusi todistus. Tällaisessa tapauksessa työnantaja maksaa kaikki kustannukset käynnistä, myös matkakulut. Välillä tulee vastaan myös näitä tarinoita, että kategorisesti kaikilta vaaditaan tietyn työterveyslääkärin todistus, mutta en muista lukeneeni tällaisesta mahdollisuudesta mistään virallisesta lähteestä. Kannattaa siis selvittää asian laillisuus vaikkapa liitosta. Oletko muuten puhunut esimiehelle siitä, että nimetty työterveyslääkäri on nyt lomalla? Tai kysynyt työterveydestä, onko heidän tiedoissaan hänelle joku nimetty sijainen?
Kyllä työnantajalla on oikeus vaatia sairauslomatodistus nimetyltä työterveyslääkäriltänne tai hänen sijaiseltaan.
Elinkysy työterveyshuollostanne, kuka tämä sijainen on ja mene hänelle tai varaaa puhelinaika, jos olet edelleen hti:ssä.
Kai sillä työterveyslääkärillä on sijainen. Ei koko työterveys voi mennä kiinni jonkun lääkärin loman takia. Meillä sairaslomat määrää joko työterveyshoitaja tai työterveyslääkäri.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä työterveyslääkärillä on sijainen. Ei koko työterveys voi mennä kiinni jonkun lääkärin loman takia. Meillä sairaslomat määrää joko työterveyshoitaja tai työterveyslääkäri.
0/5
Jaa, meillä ei hoitajien määräämät lomat kelpaa lainkaan, ainoastaan työterveyslääkärin.
Siis en ole voinut käydä lainkaan "oikealla =työterveys)" puolella koska Mehiläinen ei anna aikoja sinne jos on flunssan oiretta, silloin pitää mennä infektiopuolelle. Itse olisin mielelläni käynyt omalla lääkärillä jos se olisi ollut mahdollista
Ap.
Saa noin vaatia, yleensä se on rangaistus liikaa saikuttaneelle. Huolenpidon muodollisella perusteella tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5Jaa, meillä ei hoitajien määräämät lomat kelpaa lainkaan, ainoastaan työterveyslääkärin.
Meillä saa olla omalla ilmoituksella 1-5 päivään jonka jälkeen, jos jatkuu otetaan yhteyttä työterveyteen. Riippuen työterveyden kuormituksesta jatko on lääkärillä tai työterveyshoitajalla.
Mikäli omailmoituksia on liian tiheään omailmoitusoikeus poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m
Vierailija kirjoitti:
0/5Jaa, meillä ei hoitajien määräämät lomat kelpaa lainkaan, ainoastaan työterveyslääkärin.
Meillä saa olla omalla ilmoituksella 1-5 päivään jonka jälkeen, jos jatkuu otetaan yhteyttä työterveyteen. Riippuen työterveyden kuormituksesta jatko on lääkärillä tai työterveyshoitajalla.
Mikäli omailmoituksia on liian tiheään omailmoitusoikeus poistuu.
Meilläkin on jopa 6 päivän omailmoitus, mutta kaikki ne 10 päivää mitä olen ollut pois on ollut ihan työterveyden lääkärintodistuksilla.
Ap
No, ne pomot kertoo lääkärille, kenelle saa antaa sairaslomaa. Näin savustetaan ulos työntekijöitä. Pomo näännyttää työllä ja lääkäri ei anna sairaslomaa. Nähty monta kertaa.
Ei tietenkään voi vaatia. Olen ollut työelämässä yli 20 vuotta ja vasta viime vuoden aikana kävin työterveydessäni, sitä ennen aina yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Anna vaatia. Jos työterveys ei päästä sinua oireisena muualle, kuin infektiopuolelle, on se heidän oikeutensa tällaisena aikana. Sinulla on oikeus sairaslomaan ollessasi sairas ja on käytännössä yhden tekevää, kuka sen sairasloman kirjoittaa, jos oma lääkärisi ei voi sitä tehdä. Pomon on maksettava sairasloman palkkasi tai itkettävä ja maksettava.
sairauslomaan on oikeus, mutta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, jos työntekijä ei ole toiminut yrityksen ohjeistuksen mukaisesti. Jos on ilmoitettu, että vain työterveydestä haettu sairauslomalappu kelpaa, niin sitten sinne mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairauslomaan on oikeus, mutta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, jos työntekijä ei ole toiminut yrityksen ohjeistuksen mukaisesti. Jos on ilmoitettu, että vain työterveydestä haettu sairauslomalappu kelpaa, niin sitten sinne mennään.
Kaikki laput on työterveydestä, ei vaan ole nimetyltä lääkäriltä. Mulla on siis 3 sairaslomaa 3 eri lääkäriltä
Ota yhteys liittoon ja selvitä asia.
Työantajan tarjotessa palvelua, sinä noudatat ohjeita. Jos lääkäri on lomalla, hänellä on sijainen.
Mikä teille on nykyäön vaikeaa?? Osaatteko köydä aamuisin p&skalla ilman ohjeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laput on työterveydestä, ei vaan ole nimetyltä lääkäriltä. Mulla on siis 3 sairaslomaa 3 eri lääkäriltä
Ja jokainen niistä lääkäreistä on työterveydestä juuri sinun työnantajayrityksellesi nimetty lääkäri, tuosta se työnantaja maksaa, että omalla työterveyslääkärillä on sijainen!
Vierailija kirjoitti:
Siis en ole voinut käydä lainkaan "oikealla =työterveys)" puolella koska Mehiläinen ei anna aikoja sinne jos on flunssan oiretta, silloin pitää mennä infektiopuolelle. Itse olisin mielelläni käynyt omalla lääkärillä jos se olisi ollut mahdollista
Ap.
En saanut omaa työterveyslääkäriä kiinni, mutta sain mehiläiseltä vastauksen että he aina ensisijaisesti ohjaavat potilaat omille työterveyslääkäreille, mutta jos hoidon tarve on akuutti niin ohjataan potilas jollekin toiselle lääkärille mikä tässä kohtaa vastaa sijaista.
Laitoin tuon nyt pomolle, katsotaan mitä vastaa
Ap
Varmaan osittain riippuu ihan siitä sopimuksestakin. Meillä asuu työntekijät niin eripuolilla pk-seutua, että sairaiden pakottaminen käyttämään pelkästään nimettyjä tt-lääkäreitä Helsingin keskustassa ei olisi mitenkään järkevää vaan meillä saa mennä mille tahansa tt-lääkärille tai yleislääkärille. Muistaakeni tuossa oli joku sellainen ehto, että jos sairasloman kesto olisi kerralla 14 päivää tai yli niin sitten se pitää olla kirjoitettuna yhdeltä meille nimetyistä tt-lääkäreistä. Mutta senkin voi sitten hoitaa puhelin- tai videokonsultaation kautta, jos toinen lääkäri on todennut, että sairasloman pitää olla tuota luokkaa.
Ymmärrettävästi ei voi moista vaatia