Milloin ostatte ja valmistatte jouluruuat?
Kommentit (19)
Laatikot on jo valmiina pakkasessa, kinkku paistetaan aattoa edeltävänä yönä. Huomenna ostan muut ruuat
Huomenna ostan kaikki ruuat viikoksi. Niin kuin muulloinkin, käyn aina maanantaisin kaupassa. Ostoslistaa päivitän koko ajan, niin mikään ei unohdu. Kinkkua emme syö, muut säilyvät hyvin.
Laatikot, paisti, piirakat ja kahvikakut on jo pakkasessa. Kaikki tällä kertaa alusta asti itse tehty, tänä vuonna jostain syystä riitti virtaa ja kiinnostusta.
Mrinoidun punasipulin, savuporo- ja kylmäsavulohitahnat, rosollin, salaatit, uunilohen ja kinkun valmistan vasta ensi viikolla
Torstaina haetaan tilatut ruokaostokset. Kinkku tosin haetaan jo huomenna. Paistetaan aattoa edeltävänä yönä. Kala savustetaan aatonaattoiltana. Laatikot on raakapakasteena pakkasessa . lisukkeet sitten valmistellaan aattona.
Ostan jouluruoat 27.12 ja syön jouluruoan silloin. Puoleen hintaan saan ruoat. Jouluaattona syön kaurapuuroa ja kuivaa näkkileipää. Samalla linjalla joulupäivä että Tapanin päivä.
Aattona teen laatikot itse. Onpahan jotain puuhaa. Kinkku on ollut jo uunissa edellisen yön, joten siihen kuorrutteen teen.
Torttuja on tullut tehtyä kerralla aina se määrä, mikä niitä menee. Siinäkin taikinan teen itse.
Pipareista en tykkää, enkä muistakaan joulukakuista ym. Niitä ei siksi ole.
Isäntä tykkää kalasta ja hakee mieleisensä yleensä aatonaattona.
Aatonaattona tulee Cittarin kotiinkuljetus ja alan silloin illalla valmistelemaan jouluruokia. Suurin homma on aattona.
Kaikki ostetaan valmiina 23.12. Meitä on kaksi ja lanttulaatikkoa menee yhteensä noin 200 grammaa, porkkanalaatikkoa 150 grammaa.. Ei mitään järkeä tehdä itse.
Ensimmäiset laatikot on jo pakastimessa, ellen tänään jaksa tehdä lisää niin sitten viimeistään keskiviikkona. Torstaina teen sellaiset ruoat, joiden pitää marinoitua yön yli ja viimeiset aattona.
Ostan maanantaina, valmistan keskiviikkona ja syön perjantaina.
Oatokset keskiviikkona ja torstaina. Sillin ja graavilohen teen etukäteen ja paistan piparit. Muut ruuat teen aattona. Minä en ymmärrä tätä suomalisten tapaa syödä pakastettuja ruokia jouluna, Pitäähän ne laatikot kuitenkin lämmittää, samalla vaivalla ne paistaa. Vai mikrossako te niitä lämmitätte?
Vierailija kirjoitti:
Oatokset keskiviikkona ja torstaina. Sillin ja graavilohen teen etukäteen ja paistan piparit. Muut ruuat teen aattona. Minä en ymmärrä tätä suomalisten tapaa syödä pakastettuja ruokia jouluna, Pitäähän ne laatikot kuitenkin lämmittää, samalla vaivalla ne paistaa. Vai mikrossako te niitä lämmitätte?
Pakastan raakana. En todellakaan halua alkaa aattona vasta tekemään laatikoita, siihen menisi monta tuntia. Teen ainakin viittä, ehkä kuutta laatikkoa ja kaikki tuoreista vihanneksista, en soseista.
Ostan jouluruoat jouluaattona. Valmiina.
Joskus aiemmin olen valmistellut jouluruokia päiväkausia, eipä maksa vaivaa, eivätkä ole yhtään sen parempia itse tehdyt porkkanalaatikot jne. Äitinikin sanoi, että eiköhän se valmiiksi tehty kinkku ole ihan ookoo ja eipä tartte sitten montaa viikkoa siitä syödä jotain rääppeitä. Tuleehan se valmiskinkku ältsin kalliiksi, että varmaan oikein vitosen enemmän kustantaa. Per joulu. Itse maksan innolla siitäkin ilosta.
Käytännössä ruoat on jo ostettu. Kalat ja lihat ovat pakkasessa. Graavilohi tehdään aatonaattona. Pihvit paistetaan aattona, kuha paistetaan joulupäivänä. Ei tehdä perinteisiä jouluruokia miehen kanssa, graavilohta lukuunottamatta.
Rosollin ajattelin tehdä. Muuta jouluista en sitten aiokaan syödä, vaan syön sitä mistä itse pidän.
Vierailija kirjoitti:
Ostan jouluruoat jouluaattona. Valmiina.
Joskus aiemmin olen valmistellut jouluruokia päiväkausia, eipä maksa vaivaa, eivätkä ole yhtään sen parempia itse tehdyt porkkanalaatikot jne. Äitinikin sanoi, että eiköhän se valmiiksi tehty kinkku ole ihan ookoo ja eipä tartte sitten montaa viikkoa siitä syödä jotain rääppeitä. Tuleehan se valmiskinkku ältsin kalliiksi, että varmaan oikein vitosen enemmän kustantaa. Per joulu. Itse maksan innolla siitäkin ilosta.
Totta. Itse asiassa Atrian laatikot on musta parempia kuin useimmat kotitekoiset versiot.
Uskaltaisko rosollin tehdä jo aatonaattona? Teen aina sen aattona, kun ajattelen, että se pitää olla mahdollisimman tuoretta. Mutta nyt tulee meille ruokailijat jo niin aikaisin, että mulle tulee kiire muutenkin ruokien kanssa.
Tekisin sitten vaan vihannessalaatit aattoaamuna. Ja lapsille lihapullat, no saa niitä aikuisetkin ottaa. Niissä jo menee aikaa.
Meillä on nyt kinkku, saaristolaisleivät ja laatikot pakkasessa. Piparit leivottu, torttuja tehdään sitä mukaa kun niitä syödään, koska tuoreina ovat parhaita.
Kalat haetaan vähän ennen aattoa.
Rosollin ja juustotarjottimen ainekset haen varmaan huomenna, samoin juomat