Voiko normaalipainoinen laihtua tällä ruokavaliolla?
Olen 25 v. nainen, 164cm/60kg ja tavoitteena olisi pudottaa noin viisi kiloa läskiä ja saada lihasta tilalle. Salilla käyn noin 3-4 kertaa viikossa vaihtelevasti jumpissa ja puntilla. Hyötyliikuntaa tulee aika vähän. Tässä esimerkkipäivän syömiset:
Aamupala: 1dl kaurahiutaleita veteen keitettynä, 1 rkl pähkinöitä ja siemeniä (esim. pellavan-, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä, maapähkinöitä), pari desiä pakastevadelmia ja puolukoita, ruokalusikallinen steviasokeria (50% steviaa), 100 raejuustoa
Lounas: 150g proteiinia (yleensä maustamaton kanafile pienessä määrässä öljyä paistettua), palastekasviksia tai salaattia n. 300g, oliiviöljyä 1 rkl.
Välipala ennen salia: rasvaton maustamaton rahka, jossa mustikoita ja esim. chia-siemeniä sekä ruisleipä tuorejuustolla (17 % rasvaa).
Salin jälkeen palautusjuomana esim. tee, jossa maustamatonta heraproteiinia (pelkkää heraa siis).
Päivällinen: sama kuin lounas ja lisäksi n. 200 g hiilareita esim. quinoaa, perunaa tai riisiä
Iltapala: ruisleipä tuorejuustolla, leikkele, kasvikset ja vähän rahkasmoothieta marjoilla.
Lisäksi päivän aikana kaksi kuppia kahvia, joissa molemmissa 1 dl luomu täysmaitoa ja vaihtelevasti vihersmoothieta pari desiä tai rahka-marja tai avokado-banaani smoothie.
Kaikki ruuat teen itse mahdollisimman puhtaasti ja kotimaista raaka-aineista.
Onko tässä liikaa ruokaa? Tuntuu ettei voi vähentää, kun tulee heikko olo ja treeni ei kulje, mutta syön yleensä myös lepopäivinä saman setin, vaikka liikuntaa ei tulisi juuri ollenkaan (istumatyö).
Kesäksi haluaisin timmiytyä ja kiinteytyä, onnistuuko tällä?
Muita kommentteja ruokavaliosta?
Ja niille, jotka sanovat, että miksi laihduttaa, kun olen normaalipainoinen: mulla kertyy kaikki läski keskivartaloon, tissejä ei ole juuri ollenkaan (80A), perse on pieni ja jalat ohuet, mutta keskivartalo pullukka. Joten ymmärtänette motivaationi ja olkaa kurvikkaat naiset ylpeitä muodostanne! Olen ollut 10 kg painavampi ja kuppikoko oli silti sama..
Lopuksi: minulla on diagnosoitu pcos, jos sillä on merkitystä tässä ja kohtalotoverit kommentoikaa :)
Kommentit (16)
Puhelimella kirjoitan, kappalejaot ei toimi :(
Ainaki mun korvaan ruokavalio on tosi hyvä ja monipuolinen. Mutta jos haluaa timmiytyä niin se on joko tai. Joko vähentää jostain vähän kaloreita (tosin jos noin paljo harrastaa liikuntaa niin ei varmaan kannata) tai lisää liikuntaa. Liikuntaan vois laittaa uuden tehon päälle? Ja ehkä kohdistetumpana ongelma alueeseen, eli vatsaan. Tosin en nyt tarkkaan tiiä mitä liikuntaa sulla tulee ja kuinka paljo viikossa :)
Minuun verrattuna aika paljon syötävää tuossa. Kokeilemallahan se selviää.
Ite syön saman verran ja toimii kunhan on aerobista ja herkut pois
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:27"]Minuun verrattuna aika paljon syötävää tuossa. Kokeilemallahan se selviää.
[/quote]
Jotkut tarvii enemmän ruokaa ja varsinkin jos harrastaa urheilua.
Kirjaa kalorilaskuriin syömiset ja liikkumiset muutaman viikon ajalta, se auttaa tilanteen hahmottamisessa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:41"]Kirjaa kalorilaskuriin syömiset ja liikkumiset muutaman viikon ajalta, se auttaa tilanteen hahmottamisessa.
[/quote]
Yritin tehdä näin, mutta kärsivällisyys ei riitä kalorilaskuriin enkä muistanut kirjata kaikkea ylös. Pitää varmaan yrittää vielä :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:27"]Ainaki mun korvaan ruokavalio on tosi hyvä ja monipuolinen. Mutta jos haluaa timmiytyä niin se on joko tai. Joko vähentää jostain vähän kaloreita (tosin jos noin paljo harrastaa liikuntaa niin ei varmaan kannata) tai lisää liikuntaa. Liikuntaan vois laittaa uuden tehon päälle? Ja ehkä kohdistetumpana ongelma alueeseen, eli vatsaan. Tosin en nyt tarkkaan tiiä mitä liikuntaa sulla tulee ja kuinka paljo viikossa :)
[/quote]
Tarkoitatko, että enemmän vatsaliikkeitä salilla? Mulle vatsojen tekeminen on kaikkein tympeintä ja vaikeinta, en edes tiedä tarkkaan että miksi. Monesti jätän me vaan kokonaan tekemättä. Jotenkin hengittäminen on niin vaikeaa siinä. Aloitin pilateksen jos se vaikka auttaisi ja käyn myös CXWorksissä. Mutta jotenkin itsenäisesti niitä ei vaan tule tehtyä, se on jotenkin niin tylsää ja minulle on epäselvää, auttaako vatsojen treenaaminen edes keskivartalon kaventumiseen vai pelkästään rasvanpoltto, ainakin niin kauan kuin sitä rasvaa on reilusti siinä. Kiitos vastauksesta!
Ei rasvanpolttoa voi kohdistaa tiettyyn kohtaan vartalossa. Lihaksia voi harjoittaa ruumiinosakohtaisesti kyllä ja vatsalihakset saa timmiksi tekemällä vatsalihasliikkeitä oikein, mutta ei rasva niiden päältä niillä sen enempää palaa, kuin mitä se palaa koko kropasta. Et siis saa vatsan kohdalta rasvaa palamaan tekemällä vatsalihasliikkeitä, mutta niitä kannattaa tehdä muuten vain, koska ne auttavat myös selän kunnossa pysymiseen. Mutta - hyvin moni - varsinkin miehet, tekee vatsat ihan väärin. Ei istumaannousu ole mikään vatsalihasliike, jos sitä ei tee oikeasti vatsalihaksia käyttäen. Siinä tulee helposti otettua vauhtia eikä vatsalihakset tosiasiassa teekään yhtään mitään.
Ruokavaliolla on vieläkin suurempi merkitys meillä normaalipainoisilla kuin laihduttajilla, sillä koska emme paina liikaa, saamme liikkua aika paljon ennekuin kulutusta tapahtuu. Pilates on kyllä hyvä, itselleni se sopii tosi hyvin. Se on tehokasta, mutta sen jälkeen ei ole nälkä, kuten esim. tehokkaan salitreenin jälkeen on. Jos sulla on rahaa, kokeile fustraa, mutta katso hyvä ohjaaja. Noitakin kun on monenlaisia. Moni sali antaa yhden kokeilukerran ilmaiseksi.
Vatsalihaksia. Ja tee ihan perinteisiä. Pari viikoa on rankkaa, mut sen jälkeen helpottaa. Teen itse 60-70 perinteistä vatsalihasta. Lisäksi 40 vinoja 5kg painolla. Ja selinmakullaa nostelen jalkoja. Bodypump on tehokas kiinteyttäjä. Itse kuntoillut 5kk ja nyt vasta alkaa läskin tilalla näkyä lihakset. Tosin ruokavalio pitäis mun laittaa uusiks :-) mut sun pitää tehdä ihan sikana vatsalihaksia, koska rasva palaa siltä alueelta, mitä lihasta treenataan.
Pilates ja CXWorks on kyllä tosi hyviä liikuntamuotoja, ainaki itellä vatsa alko kaventua tosi pian. Ja ymmärrän, vatsisten tekeminen on tympeetä, ne on jotenki aika tylsiä liikkeitä. Tai kun ite tykkään tosi menevästä meiningistä. Mutta jos saan suositella, niin esim. iltaisin voisit tehä vielä pienen lisätreenin. Esim ite käyn salilla tai ryhmäliikunnas kans 3-4 krt/vko ja kerran uimas. Mut iltasin teen vielä kohdistetun vatsistreenin, kun haaveilen että ekaa kertaa vuosiin voisin pitää bikinejä kesällä :D Oon kattonu ihan youtubest videoita. Tykkään Fitness Blenderin videoista. Niillä on Abs ja Lovehandle videoita useita, eli just vatsaan ja kylkiin kohdistettuja. Antaa omaan treeniin vielä sen tarvitun lisäpotkun! :)
t. Se sama joko-tai kirjoittaja
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:59"]
rasva palaa siltä alueelta, mitä lihasta treenataan.
[/quote]
Höpö höpö. Rasvan paikallinen kuluttaminen ei ole mahdollista. Sinä olet vaan laihtunut ja lihasten kiinteytyminen on eri asia kuin rasvan palaminen. Asiasta löytyy googlella tietoa paljon.
Ja edellisestä unohdin mainita, että totta tuo jonkun kirjoitus. Rasva palaa tasaisesti yleensä koko kehosta. Että kohdistetulla treenillä harjoittaa niitä lihaksia. Mutta ite pyrin nyt rasvanpolton jälkeen kiinteyttämään että sais suht timmin vatsan. Siks teen kohdistettuja treenejä. Ja myös sen takia, että teen eri kehonosien harjoitteita eri päivinä, kerta viikkoon teen koko kropan rääkin :) Ja aerobista liikuntaa ei kannata myöskään unohtaa.
T. Joko-tai
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:58"]Ei rasvanpolttoa voi kohdistaa tiettyyn kohtaan vartalossa. Lihaksia voi harjoittaa ruumiinosakohtaisesti kyllä ja vatsalihakset saa timmiksi tekemällä vatsalihasliikkeitä oikein, mutta ei rasva niiden päältä niillä sen enempää palaa, kuin mitä se palaa koko kropasta. Et siis saa vatsan kohdalta rasvaa palamaan tekemällä vatsalihasliikkeitä, mutta niitä kannattaa tehdä muuten vain, koska ne auttavat myös selän kunnossa pysymiseen. Mutta - hyvin moni - varsinkin miehet, tekee vatsat ihan väärin. Ei istumaannousu ole mikään vatsalihasliike, jos sitä ei tee oikeasti vatsalihaksia käyttäen. Siinä tulee helposti otettua vauhtia eikä vatsalihakset tosiasiassa teekään yhtään mitään.
Ruokavaliolla on vieläkin suurempi merkitys meillä normaalipainoisilla kuin laihduttajilla, sillä koska emme paina liikaa, saamme liikkua aika paljon ennekuin kulutusta tapahtuu. Pilates on kyllä hyvä, itselleni se sopii tosi hyvin. Se on tehokasta, mutta sen jälkeen ei ole nälkä, kuten esim. tehokkaan salitreenin jälkeen on. Jos sulla on rahaa, kokeile fustraa, mutta katso hyvä ohjaaja. Noitakin kun on monenlaisia. Moni sali antaa yhden kokeilukerran ilmaiseksi.
[/quote]
Kiitos vinkistä, enpä oo aiemmin kuullutkaan fustrasta :) oon takapajulasta lähtöisin, jos se selittäis ainakin osaksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 21:03"]Pilates ja CXWorks on kyllä tosi hyviä liikuntamuotoja, ainaki itellä vatsa alko kaventua tosi pian. Ja ymmärrän, vatsisten tekeminen on tympeetä, ne on jotenki aika tylsiä liikkeitä. Tai kun ite tykkään tosi menevästä meiningistä. Mutta jos saan suositella, niin esim. iltaisin voisit tehä vielä pienen lisätreenin. Esim ite käyn salilla tai ryhmäliikunnas kans 3-4 krt/vko ja kerran uimas. Mut iltasin teen vielä kohdistetun vatsistreenin, kun haaveilen että ekaa kertaa vuosiin voisin pitää bikinejä kesällä :D Oon kattonu ihan youtubest videoita. Tykkään Fitness Blenderin videoista. Niillä on Abs ja Lovehandle videoita useita, eli just vatsaan ja kylkiin kohdistettuja. Antaa omaan treeniin vielä sen tarvitun lisäpotkun! :)
t. Se sama joko-tai kirjoittaja
[/quote]
Kiitos tästä, otetaan kokeiluun! :) oon jonkun vatsatreenin tehnytkin kotona pari kertaa. Vinkkinä muuten sellasille, jotka tekee kotitreeniä ja haluaa tehdä esimerkiksi jonkun opastusvideon kans samaan tahtiin liikkeet ja käyttää älypuhelinta: puhelimesta on vaikea kattoo niitä videoita ja sitä luuria ei saa oikeen järkevään asentoon ikinä. Ostin chromecastin (makso 35 €), se kiinnitetään telkkariin ja puhelimen näytön voi lähettää sillon telkkarin ruudulle. Minusta ainakin tosi kätevä, helpompi seurata sitä videoo sit telkkarista ja tuota voi käyttää muuhunkin tietysti. -ap
Ei kukaan jaksa analysoida sun syömisiä kun kirjoitat kaikki pötköön ja noin pitkän romaanin kaiken lisäksi. Jos haluat laihtua syö vähemmän kuin kulutat. Ruokavaliosi kuulostaa erittäin muodikkaalta.