Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta lapsen skitsofreniasta?
Ei, en ole provo. Meillä on erittäin haastava erityislapsi, jonka kanssa kaikki tapaamamme ammattilaiset ovat olleet ihan hukassa. Olen lukenut viime aikoina englanninkielisiä sivustoja koskien perheitä, joissa on psyykkisesti sairaita lapsia, ja kauhukseni olen huomannut että nimenomaan skitsofrenian kuvaus sopii aika moneen "oireeseen" lastamme koskien...
Kyseessä kouluikäinen lapsi, ei mikään taapero.
Kommentit (9)
Onko lapsella mitään traumoja? Mistä alken on ollut ns. erityislapsi? Tiedän yhden henkilön, joka sairastui skitsofreniaan tultuaan hyväksikäytetyksi, mistä vanhemmat ei olleet tietoisia ennen kuin sairastui (myöhemmällä iällä kylläkin). Mutta nykyään jotkut ajattelevat, että skitsofreniakin johtuu usein traumoista eikä esim. biologiasta.
2, miksi ei? Jos oireita on ja suvussa sairautta myös? Lapsi on pelkkä heittopussi erilaisille tahoille eikä yksikään osaa auttaa. Kärsii myös itse siitä kun ei ole saanut apua.
3, ei ole traumataustaa. On ollut erityislapsen statuksella 3-vuotiaasta lähtien. Käytösongelmat ja erikoiset piirteet alkoivat näkymään jo tätä aiemmin, vauvana ihan.
En uskalla laittaa tähän oirekuvausta, koska joku tunnistaa aivan varmasti. Sen verran erikoista käyttäytymistä...mutta kuten sanoin jo, lapsuusiän skitsofrenian oirekuvaus sopii ainakin osittain.
Eikö Aira Samulinin tyttärellä alkanut oireet aika varhain ja diagnosoitiin sit teini-iässä? Että ei se mahdotonta ole.
Sanoisin, että erityislapsen käytös on monesti niin omituista, että kysessä voi olla kyllä jokin muukin asia kuin skitsofrenia. Mistä niitten pään sisällä pyöriviä asioita voi osata kukaan tulkita :). t. myös itse erityislapsen äiti
January Schofieldistä löytyy kiinnostava dokumentti ja sarja Youtubesta, kyseessä siis skitsofreniaa sairastava lapsi.
Ei diagnosoida noin nuorella