Klassista musiikkia tuntevat, miten konserteissa taputetaan?
Missä väleissä? Olisi kiva tietää itsekin, että nyt kuuluu taputtaa.
Kommentit (28)
Konserteissa taputetaan lyömällä kämmeniä yhteen.
Ihan laitetaan käsi vastakkain. Taputat silloin kun muutkin niin tekevät niin ei tule noloja tilanteita.
Emma K. kirjoitti:
Konserteissa taputetaan lyömällä kämmeniä yhteen.
Tästä on tietysti hyvä aloittaa. :D
ap
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
No esim. siitä kun musiikki loppuu :D Hyvä nyrkkisääntö on, että taputus alkaa, kun kapellimestari laskee molemmat kätensä alas. Silloin kappale on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
Kyllä se tietää. Huomaat sitten paikan päällä, että esiintyjien ja kapellimestarin eleistä on helppo päätellä, koska on aika taputtaa. Ja sekään ei mitään haittaa, jos et taputa.
Teoksen jälkeen. Eli esim. Sinfonian ollessa kyseessä vasta kun kaikki osat on soitettu.
Taputat viimeisten joukossa niin et voi erehtyä. Yleissääntönä varmaan tietämättömälle on että mitä vähemmän sen parempi. Täällä sanotaan, että kyllä sen huomaa, mutta näkeehän sitä että iso osa yleisöä alkaa taputtaa kesken esityksen esim pienen tauon kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
No esim. siitä kun musiikki loppuu :D Hyvä nyrkkisääntö on, että taputus alkaa, kun kapellimestari laskee molemmat kätensä alas. Silloin kappale on päättynyt.
Tässä oli hyvä vinkki, kiitos. Olin vastikään konsertissa, jossa taputetiin vain alussa ja lopussa, melkein puolitoista tuntia kestänyt. Kyllä siinä minusta kapellimestari laski kätensä alas muulloinkin ja oli kolme selkeää osaa, joita pystyin seuraamaan käsiohjelmasta. Eihän tämä maailman tärkein asia, mutta olisi hauska tietää näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
No esim. siitä kun musiikki loppuu :D Hyvä nyrkkisääntö on, että taputus alkaa, kun kapellimestari laskee molemmat kätensä alas. Silloin kappale on päättynyt.
Ei näin. Yleensä moniosaisen teoksen osien välissä ei taputeta. Toki tämäkin riippuu tilanteesta - välillä saatetaan oopperassa taputtaa aariallekin, mutta se on aina vähän tilanteesta ja kulttuurista kiinni.
En osaa antaa muuta neuvoa ap:lle kuin että taputa silloin kun muutkin.
Nosta vasen kätesi noin vasemman olkapään korkeudelle ja 20-30 cm vartalosi etupuolelle kämmen auki oikealle päin. Voit tukea kyynärpäätä kylkeen tai pitää sen irti. Tee sama peilikuvana oikealle kädellesi. Tämä on valmius- eli ns. avoin asento. Nyt varsinainen taputusvaihe: liikuta nopeasti vasenta ja oikeaa kämmentä toisiaan kohti ja anna niiden törmätä niin, että syntyy läiskähtävä ääni kämmennahkojen iskusta toisiinsa. Irrota kämmenet välittömästi ja palauta kädet avoimeen asentoon. Toista tätä liikesarjaa rytmikkäästi.
Kokonaisen kappaleen lopussa. Jossain konsertossa voi olla vaikka 3 osaa, mutta osien väleissä ei taputeta, vaikka soitto hetkeksi taukoaakin.
Joissain teoksissa on useampi osa, esim. konsertoissa yleensä kolme ja sinfonioissa usein neljä. Käsiohjelmaa kannattaa seurata, siinä lukee teosten osat.
Go with the flow. Ei se ole niin justiinsa. Ei klassisen konserteissakaan tarvitse paska jäykkänä jäkittää. Taputtaa silloin kun siltä tuntuu.
Kannattaa katsoa siitä käsiohjelmasta, mikä on kunkin teoksen koostumus. Esim Sibeliuksen 7. Sinfonia voisi näyttää tältä:
I. Adagio
II. Vivacissimo
III. Allegro molto moderato
IV. Vivace
Jokaisen noiden osan jälkeen on pieni hengähdystauko orkesterille ja taputustauko yleisölle. Kunkin osan loppu on suht helppo tunnistaa, usein tulee pieni nostatus ja sitten ikäänkuin cliffhanger - ja sitten voi vähän taputtaa. Viimeisen osan päätyttyä pidemmät taputukset ja kumarrukset.
Helppo on myös ihan vain seurata muuta yleisöä. Tekisikin taas itse mieli mukavaan klassiseen konserttiin!
Sama kuin rock konsertissa, vähemmän kuin jazz konsertissa. Teosten välissä. Hyvin harvoin poiketaan.
Moniosaisten teosten kanssa vaihtelua.
Helpointa katsoa kääntyykö kapellimestari tai seurata muiden esimerkkiä. Lopuksi sitten kunnolla ja pitkään. Vain kerran encore jäänyt saamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
No esim. siitä kun musiikki loppuu :D Hyvä nyrkkisääntö on, että taputus alkaa, kun kapellimestari laskee molemmat kätensä alas. Silloin kappale on päättynyt.
Ei näin. Yleensä moniosaisen teoksen osien välissä ei taputeta. Toki tämäkin riippuu tilanteesta - välillä saatetaan oopperassa taputtaa aariallekin, mutta se on aina vähän tilanteesta ja kulttuurista kiinni.
En osaa antaa muuta neuvoa ap:lle kuin että taputa silloin kun muutkin.
Kapsukaan ei välttämättä osien välissä laske käsiään alas. Olen käynyt vuosia klassisen konserteissa ja oikein hyvin pärjännyt tuolla antamallani nyrkkisäännöllä. Jos siihen ei uskalla luottaa, voi toki odottaa aina siihen asti, että kapsu kääntyy yleisöön päin kumartamaan. Niin yleensä tehdään kun kokonainen teos päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen siellä huomaat, koska kuuluu taputtaa. Katsos kun siellä on muitakin paikalla :D
Joo joo, mutta mistä ne tietää? Minäkin haluaisin tietää. :)
No esim. siitä kun musiikki loppuu :D Hyvä nyrkkisääntö on, että taputus alkaa, kun kapellimestari laskee molemmat kätensä alas. Silloin kappale on päättynyt.
Ei. Osien välillä on hiljaisuus.
Aina soolon jälkeen.