Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauvan syöttöväleistä, mitä ihmettä??!

Vierailija
25.03.2015 |

Lueskelin toisella palstalla vastasyntyneiden äitien kirjoittelua, jossa kyselivät toisiltaan, joko on syöttöväliä pidennetty yli 3 tuntiin, kun neuvolassa on sanottu, että kolmen tunnin välein syötetään. SIIS MITÄ IHMETTÄ? Kuuntelevatko nuo äidit sitten vauvan itkua kelloa toljottaen vai mitä tuo tarkoittaa? Minun vauvani syö ainakin kerran tunnissa (nuo äidit olivat samanikäisten vauvojen äitejä kuin mitä minulla on =alle kk ikäinen), joskus useamminkin?! Sama oli esikoisen kanssa, että söi kyllä vähän väliä. Enää en ihmettele miksi imetys menee niin monella pieleen, jos kellon kanssa imetetään.. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:07"]

Lueskelin toisella palstalla vastasyntyneiden äitien kirjoittelua, jossa kyselivät toisiltaan, joko on syöttöväliä pidennetty yli 3 tuntiin, kun neuvolassa on sanottu, että kolmen tunnin välein syötetään. SIIS MITÄ IHMETTÄ? Kuuntelevatko nuo äidit sitten vauvan itkua kelloa toljottaen vai mitä tuo tarkoittaa? Minun vauvani syö ainakin kerran tunnissa (nuo äidit olivat samanikäisten vauvojen äitejä kuin mitä minulla on =alle kk ikäinen), joskus useamminkin?! Sama oli esikoisen kanssa, että söi kyllä vähän väliä. Enää en ihmettele miksi imetys menee niin monella pieleen, jos kellon kanssa imetetään.. 

[/quote]

Korjaan vielä, että ei vauva toki syö kerran tunnissa ihan koko vuorokautta. Nukkuu sentään välillä edes 2 tunnin unia, mutta pointti oli, että ei todellakaan menisi kolmea tuntia syömättä ainakaan päivällä..

Vierailija
2/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? On taidettu ymmärtää vähän väärin neuvolan ohjeet. Meillä ainakin sai syöttöväli venyä max. 3 tuntiin kun oli verensokereiden kanssa häikkää. Ja toki sai vauva syödä vaikka vartin välein jos ilmoittaa nälkäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä ihan tosissaan pohdittiin, että jokohan uskaltaisi pidentää kolmen tunnin välin neljään.. Sama se täällä on että vauva syö tasan silloin kun haluaa. Oli se sitten kerran neljässä tunnissa tai neljä kertaa tunnissa.

Vierailija
4/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen söi 4 tunnin välein. Kuopus 2-4 tunnin välein. Eli juuri silloin kun vauva halusi maitoa.

Vierailija
5/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vauvat, jotka ovat alkuun sairaalahoidossa, totutetaan heti kolmen tunnin ruokailuväleihin ja sitten hiljalleen väliä venytetään neljään tuntiin.

Vierailija
6/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:19"]Ne vauvat, jotka ovat alkuun sairaalahoidossa, totutetaan heti kolmen tunnin ruokailuväleihin ja sitten hiljalleen väliä venytetään neljään tuntiin.
[/quote]
Eikä venytetä.

Vierailija
7/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kansa on sitä mieltä että liian usein syöttäminen aiheuttaa koliikkia. Tissimaito sulaa nopeasti mutta korvikkeen kanssa pitäisi kai pitää taukoa.

Minuakin on käsketty mummojen toimesta imettää harvemmin ja antaa velliä kun on iso poika. Annan kyllä 2 kk vauvalle vaan tissiä ja niin usein kun haluaa. 2-4 h välein siis.

Vierailija
8/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarkoittivat ettei vauvaa tarvi herättää 3h uniltä syömään :)

Vierailija
9/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on tämän ikäinen lapsi niin tietää kyllä, että neuvolassa neuvotaan nykyään lapsentahtista imetystä eli neuvolasta ei tuollaista ohjetta ole voinut saada. Synnytyssairaalassakin ainakin meillä puhuttiin kolmen tunnin max ajasta jonka paljon painoa pudottaneen lapsen sai antaa nukkua herättämättä syömään ja kun paino taas nousi sanottiin että saa taas nukkua 4h jos nukuttaa.

Vierailija
10/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laps ku synty keskosena ja oli siis siel keskolas ku synty ni ne sano että syöttää 3h-4h-3h-4h . Ja ku se vaavi tuli mun luo ni ne sano että 3-4h tunnin välein. Ja kotii ku menin ni söi 3-4h välein. Eli ku heräs ni aloin syöttää. Välil meni kyl2tuntiiki.

Vierailija
11/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:19"]

Ne vauvat, jotka ovat alkuun sairaalahoidossa, totutetaan heti kolmen tunnin ruokailuväleihin ja sitten hiljalleen väliä venytetään neljään tuntiin.

[/quote]

Näin se oli ainakin vielä viime vuosisadalla. Silloin itkivät sekä äidit että vauvat, jotta tuli 3 tuntia täyteen ennen kuin sai imettää.  Minun lapseni syntymän aikaan pienellä alle 3-kiloisella syöttöväli oli ehdottomasti ALLE 3 tuntia.

Vierailija
12/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:36"]

Mun laps ku synty keskosena ja oli siis siel keskolas ku synty ni ne sano että syöttää 3h-4h-3h-4h . Ja ku se vaavi tuli mun luo ni ne sano että 3-4h tunnin välein. Ja kotii ku menin ni söi 3-4h välein. Eli ku heräs ni aloin syöttää. Välil meni kyl2tuntiiki.

[/quote]

Mikä vuosi?

Minun pikkuiseni syntyi 1990-luvulla, ja silloin laskettiin syöttöväli syötön aloituksesta. Uninen ja hidas vauva saattoi olla tissillä kaksikin tuntia, sitten tunnin tauko ja kun 3 tuntia täyttyi, alettiin taas alusta.

Vierailija
13/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:33"]

Jos ap:lla on tämän ikäinen lapsi niin tietää kyllä, että neuvolassa neuvotaan nykyään lapsentahtista imetystä eli neuvolasta ei tuollaista ohjetta ole voinut saada. Synnytyssairaalassakin ainakin meillä puhuttiin kolmen tunnin max ajasta jonka paljon painoa pudottaneen lapsen sai antaa nukkua herättämättä syömään ja kun paino taas nousi sanottiin että saa taas nukkua 4h jos nukuttaa.

[/quote]

Kyllä on minulla tuon ikäinen lapsi. Minua ei ole neuvolassa neuvottu ollenkaan (enkä mitään neuvoja kaipaakaan). Esikoisen kohdalla joitain vuosia sitten ainoa neuvolan kannanotto imetykseen oli, että minun pitäisi lopettaa, koska lapsi on muka liian vanha (oli vähän reilu vuoden)! Että kyllä sieltäkin paskoja neuvoja saa. Ja minä en siis väittänyt neuvolan sanoneen, että ruokintaväli olisi syytä olla 3tuntia, vaan nämä toisen keskustelun osanottajat.

AP

Vierailija
14/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:33"]Jos ap:lla on tämän ikäinen lapsi niin tietää kyllä, että neuvolassa neuvotaan nykyään lapsentahtista imetystä eli neuvolasta ei tuollaista ohjetta ole voinut saada. Synnytyssairaalassakin ainakin meillä puhuttiin kolmen tunnin max ajasta jonka paljon painoa pudottaneen lapsen sai antaa nukkua herättämättä syömään ja kun paino taas nousi sanottiin että saa taas nukkua 4h jos nukuttaa.

[/quote]

Riippuu täsyin neuvolan henkilökunnasta. Meillä neuvolatäti nimenomaan käski imettää kahden tunnin välein. Tämän sanoi jokaiselle tutullenikin jolla oli sama täti. Mutta taas olen kuullut muilta myös lapsentahtisesti imettämisestä. Eli riipluu yhä edelleen henk.koht. mielipiteistäänkin.