TE-palvelut on tarkoitus siirtää kuntien vastuulle vuoden 2024 aikana - Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta
TE-palvelujen siirto kunnille tuo palvelut lähemmäksi asiakkaita. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta. Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja.
Siirron yhteydessä kunnille luodaan rahoitusmalli, joka kannustaa niitä kehittämään toimintaansa työllisyyttä edistäväksi siten, että uudistuksella saavutetaan 7 000–10 000 lisätyöllistä.
Kiitos hallitus. Kuntakokeilu on jo osoittanut kuinka erinmaisesta uudistuksesta on kyse. Sekä työttömät että omavalmentajat ovat 100% tyytyväisiä palveluun.
Kommentit (25)
Kuten Juhana Vartiainen on todennut, niin työttömänä olemisesta on tehtävä mahdollisimman epämiellyttävää jotta työihin meno tuntuu houkuttavalta. Kunnassa tämä varmasti osataan parhaiten.
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Vierailija kirjoitti:
Kuten Juhana Vartiainen on todennut, niin työttömänä olemisesta on tehtävä mahdollisimman epämiellyttävää jotta työihin meno tuntuu houkuttavalta. Kunnassa tämä varmasti osataan parhaiten.
Vartiainen voisi harjoituksen vuoksi kertoa että missä niitä työpaikkoja sitten on. Ilman niitä kukaan ei työllisty, vaikka kuinka kyykytettäisiin kuten 90-luvun alun laman jälkeen on tehty demarien johdolla. Jos pelkkä työttömien kyykytys ratkaisisi työttömyyden niin se olisi tässä ajassa jo ratkennut. Näin päättelisi jokainen pätevä tiedemies. Jos homma ei yli 30 vuoden toistamisella toimi niin tuskin se toimii toistamalla vielä 10 vuotta lisää.
Joo sitten on turha enää hakea töitä naapurikunnasta. Kumma että kaikessa muussa mennään suurempiin väestöpohjiin kuin kunta, paitsi tässä.
Kunnassa riittää hanttihommia joita teettää kokeilun nimissä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Ja minkä ongelman tuo ratkaisee? Suurin osa työttömistä ei ole työkyvyttömiä vaan pelkästään työtä vailla. Ei ne tarvitse kuntoutusta vaan työpaikan josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon välein tehtävät haastattelut omavalmentajan kanssa on parasta mitä työttömille on pitkään aikaan tapahtunut.
Täysin hyödyttömiä jossain 1500 asukkaan kunnassa jossa on julkissektorin lisäksi pari kauppaa, huoltamo ja kampaamo. Ei niitä paikkoja avaudu ihan joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Kunnassa riittää hanttihommia joita teettää kokeilun nimissä .
Jipii, mikään ei ole niin surutta työtöntä kyykyttävä kun julkisen sektorin vasemmistolaisvirkamies. Yksityiset firmat ei yleensä kehtaa ketjuttaa noita eri harjoittelijoita, määräaikaisia yms. siinä määrin kuin julkisen sektorin touhottajat. Yksityiset firmat joutuukin pitämään maineestaan huolta työnhakijoiden keskuudessa mutta julkiset ei paljoa välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Ja minkä ongelman tuo ratkaisee? Suurin osa työttömistä ei ole työkyvyttömiä vaan pelkästään työtä vailla. Ei ne tarvitse kuntoutusta vaan työpaikan josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Työkokeilu ei ole kuntoutusta. Kuntouttava työtoiminta on erikseen ja se on tarkoitettu vain työkyvyttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Ja minkä ongelman tuo ratkaisee? Suurin osa työttömistä ei ole työkyvyttömiä vaan pelkästään työtä vailla. Ei ne tarvitse kuntoutusta vaan työpaikan josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Tykokeilusta siirrytään usein normaalin työsuhteeseen.
Mikään ei ratkaise isoja rakenteellisen työttömyyden ongelmia vippaskonsteilla, mutta minusta TE-toimistojen tehtävien siirtäminen kunnille on pieni, hyvä ratkaisu.
Kunnat toimivat paikallistasolla julkisen hallinnon ja vallan yksikköinä. Ne edesauttavat oman toimialueensa elinkeinoelämää monin eri tavoin. Lisäksi ne ovat itse isoja työllistäjiä paikallistasolla.
Pitkäaikaistyöttömien osalta tämä on erityisen tärkeä toimi.
Kunnat pystyvät auttamaan pitkään työttöminä olleita takaisin työelämään esimerkiksi täsmäkoulutuksilla, oppisopimuksilla ja työllistämistoimilla.
Mikään yksityisen sektorin toimija ei tätä tee, se on nähty; ja valtion toimin tämä ei toimi tehokkaasti (kuten nyt on nähty).
Vierailija kirjoitti:
Joo sitten on turha enää hakea töitä naapurikunnasta. Kumma että kaikessa muussa mennään suurempiin väestöpohjiin kuin kunta, paitsi tässä.
Tästä halutaan isäntämiehille renkipajatso. Soitto kuntaan ja heti tulee pari kuntoutujaa lapioimaan sontaa lavalle.
Ei pääse kukaan moittiin ettei mitään ole tehty. Tämä tempputyöllistämisen uusi suuntaus. Siirretään puuhastelut toiselle portaalle, taas näyttää hyvältä hetken. Edelleen työvoimapula on ilmaistyössä, kusettajavuokrahuijareilla sekä osa-aikaisilla puhelinmyyjillä. Oikeisiin paikkoihin on hakijoita runsaasti ja hyviä hakijoita.
Naurua pidätellen seurannut yhden vuokrakusettajan ilmoitusta missä kehoitus, kannattaa olla nopea kun paikka täytetään heti. No ilmoitus viipynyt viikkoja, ei taida hakijoita olla. Netistä löytyi mainintaa ko kusettajan haluttomuudesta maksaa palkkoja. Semmoin pula tälläkin kertaa.
Aivan sama kuka siinä välissä toimii, kohtaamisongelma on ja pysyy. Hyviin paikkoihin löytyy heti, paskapaikkoihin ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnassa riittää hanttihommia joita teettää kokeilun nimissä .
Jipii, mikään ei ole niin surutta työtöntä kyykyttävä kun julkisen sektorin vasemmistolaisvirkamies. Yksityiset firmat ei yleensä kehtaa ketjuttaa noita eri harjoittelijoita, määräaikaisia yms. siinä määrin kuin julkisen sektorin touhottajat. Yksityiset firmat joutuukin pitämään maineestaan huolta työnhakijoiden keskuudessa mutta julkiset ei paljoa välitä.
Jaa. Mikäs se olikaan se Lapin hotelli jossa maksettiin balteille 3€/h siivouksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon välein tehtävät haastattelut omavalmentajan kanssa on parasta mitä työttömille on pitkään aikaan tapahtunut.
Täysin hyödyttömiä jossain 1500 asukkaan kunnassa jossa on julkissektorin lisäksi pari kauppaa, huoltamo ja kampaamo. Ei niitä paikkoja avaudu ihan joka vuosi.
Kannattaisi varmaan muuttaa pois tuollaisesta kunnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnassa riittää hanttihommia joita teettää kokeilun nimissä .
Jipii, mikään ei ole niin surutta työtöntä kyykyttävä kun julkisen sektorin vasemmistolaisvirkamies. Yksityiset firmat ei yleensä kehtaa ketjuttaa noita eri harjoittelijoita, määräaikaisia yms. siinä määrin kuin julkisen sektorin touhottajat. Yksityiset firmat joutuukin pitämään maineestaan huolta työnhakijoiden keskuudessa mutta julkiset ei paljoa välitä.
Jaa. Mikäs se olikaan se Lapin hotelli jossa maksettiin balteille 3€/h siivouksesta?
Siinähän se, ennen Saariselkää on. Sama mikä hautasi jätteet maastoon, kiinni jäi ja tuomio tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Ja minkä ongelman tuo ratkaisee? Suurin osa työttömistä ei ole työkyvyttömiä vaan pelkästään työtä vailla. Ei ne tarvitse kuntoutusta vaan työpaikan josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Tykokeilusta siirrytään usein normaalin työsuhteeseen.
Jopas vitsin murjaisit. Pitäisi olla kyllä laki joka velvoittaisi työnantajat palkkaamaan kokeilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama onko työllisyyspalvelut meriakvaariossa uiskentelevien ahventen vastuulla vastuulla jos niitä avoimia oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi työttömille. Eli tässä tehdään hyvin kallis uudelleenorganisointi joka ei ratkaise pääongelmaa millään lailla. Kysymys kuuluukin siis että minkä ongelman tää ratkaisee ja toisaalta mitä työministeriö tämän jälkeen meinaa tehdä? Tarvitaanko koko laitosta ollenkaan ja voisiko kela ylläpitää työttömien rekisteriä noiden sijaan?
Kunta voi velvoittaa työttömät työkokeiluun?
Ja minkä ongelman tuo ratkaisee? Suurin osa työttömistä ei ole työkyvyttömiä vaan pelkästään työtä vailla. Ei ne tarvitse kuntoutusta vaan työpaikan josta maksetaan oikeaa palkkaa.
Tykokeilusta siirrytään usein normaalin työsuhteeseen.
Jopas vitsin murjaisit. Pitäisi olla kyllä laki joka velvoittaisi työnantajat palkkaamaan kokeilun jälkeen.
No ei välttämättä sen ensimmäisen kokeilun jälkeen vielä saa vakipaikkaa
Kahden viikon välein tehtävät haastattelut omavalmentajan kanssa on parasta mitä työttömille on pitkään aikaan tapahtunut.