Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti töihin, vauva 7kk

Vierailija
25.03.2015 |

Tulen varmaan saamaan paljon lokaa niskaan tätä kysyessä tällä palstalla, mutta silläkin uhalla kysyn kuitenkin. Meillä on sellainen tilanne taloudellisesti, että minun on palattava töihin pysyvästi ku lapsen isä jää isyyslomalle. Isä ottaa myös "haltuun" viimeisimmät viikkoni äitiyslomastani, ja on täten kotona muutaman viikon isyyslomaa pidempään.

Haluaisin kuulla miten muiden äitien arki on muuttunut töihin paluun jälkeen? Imeyttäneet, miten imetyksen on käynyt? Itse imetän ja pelkään kuinka tulee käymään. Lapsella on myös tod. näköisesti näihin aikoihin eroahdistus vaihe, pahentaako äidin töihin meno sitä? Mutä vauva söi työpäivän ajan, soseita tietysti, mutta entä maito? Korvike, pumpattu, tuttipullo, nokkamuki?

Ihan uusi tilanne siis edessä ja pää vilisee kysymyksiä! Kokemuksia omaavat, jakakaa tietoo :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saisit paskaa niskaa jos kerran isä jää kotiin hoitamaan lasta? Kai se isä osaa hoitaa siinä missä äitikin ja isä on lapselle tuttu ja rakas.

Lapsi varmaan syö ja juo muutakin kuin tissimaitoa niin eiköhän pärjää vaikka onhan se aluksi vaikeata. Ja imetys aamulla ennen töihinlähtöä ja heti töistä tultua voi ahdistaa. Mutta toisilla loppuu maito ja toisilla osaimetys onnistuu mainiosti. Mutta mikään "pakko" ei ole edes 7kk enää imettää jos ei enää jaksa tai menee liian vaikeaksi.

Tottakai kannattaa pumpata jos maitoa riittää mutta kyllä sillä tuttelilla elää ihan yhtä hyvin. Tuttipullo tai nokkamuki sen mukaan kummasta lapsi suostuu juomaa tai osaa juoda. Ajoissa pitää harjoitella ennen töitä ettei isän ja lapsen ekat päivät mene huudoksi kun ei osaa juoda pullosta/mukista.

Vierailija
2/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkaa imetystä. Varsinkin kun sain sen kuvan että lapsi on piakkoin hoitoon menossa kodin ulkopuolelle. Lisää vastustuskykyä ei ole pahitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma kestää vain 105 päivää joka on jotain 3 kuukautta ja risat. Siitä ei voi antaa isälle mitään viikkoja.

Puhut varmaan vanhempainvapaasta. Vanhempainvapaa on tarkoitettu nimensä mukaisesti vanhemmille. Voitte siis itse päättää kumpi on kotona lapsen kanssa. Se nimenomaan on tarkoituskin että voi vapaasti valita itse meneekö töihin vai jääkö kotiin ja kumpi vanhemmista on kotona. Kotona olevalle vanhemmalle maksetaan vanhempainrahaa joka on riippuvainen kyseisen henkilön tuloista.

Vierailija
4/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikain äidit on joutuneet antamaan lapsen toisen ihmisen hoiveisiin. Ennen hoiti isovanhemmat tai isommat sisarukset kun äiti oli pellolla, navetassa tai piikomassa. Kun naiset lähti sodan aikaan työelämään todella oli kotiapulainen, isovanhemmat tai vanhemmat sisarukset jotka hoiti lasta.

Eikä niin kauaa kun äitiysloma oli 9kk ja sen jälkeen mentiin töihin. Monet äidit eivät myöskään jää kotiin vanhempainloman jälkeen vaan isä jää. Näin niissä perheissä joissa äiti tienaa enemmän kuin mies.

Lapsi on saanu olla kanssasi jo monta kuukautta. Jos maitoa tulee niin lypsä ja pakasta jotta isä voi antaa lapselle kun et ole paikalla. Tosin ei ne illat kovin lepposia alkuun ole kun lapsi kiukuttelee sulle erossa olon takia. Mutta aikansa kutakin.  Voi myös tehdä sen että siirtyy nukkumaan viereen.

Vierailija
5/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei! Joo meilläkään ei vauva oo ollenkaan mun perään, isi ja muu lähisuku on kaikki paljon mielenkiintoisempaa seuraa :D

Vierailija
6/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista, tää aihe on askarruttanut mua enemmän ja vähemmän jo pidemmän aikaa! Varsinkin nro.2. iso kiitos viestistä, jotenkin karisi turhat stressit sen imetyksen jatkuvuuden kohdalta pois :) ja joo siis vanhempainvapaa tosiaan! On vähän viralliset nimet hukassa kun en asu Suomessa niin en oo tottunut käyttään niitä termejä mitä siellä on näille vapaille.

Mulla on ollut hirvee "morkkis" että meen töihin kun lapsi on noin pieni, jotenkin joka paikasta tuntuu tulevan sellanen kuva, että se on niin väärin lasta kohtaan. Joten helpotti kummasti täältä saadut avut, kiitos!

Vierailija
7/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäinen sun vauva on, mutta mun vauva on nyt 7 kk oppinut ryömimään ja ollut kaikista vähiten mun perään tähän asti! Vissiin 9 kk tulee sit tyypillisesti paha eroahdistuskausi ja se onkin pahimpia ikiä vaihtaa pääasiallista hoitajaa.

Vierailija
8/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mennyt töihin kun vauva oli 9kk ja meni vielä ihan vieraalle hoitoon. Tuosta imetyksestä halusin kertoa että  meillä se sujui ihan hyvin vielä 5kk töihinmenon jälkeen sittentyttö lopetti sen itse. Siirtelin jo kotona ollessa imetysaikoja samoiksi, jolloin pystyin työssä olessa imettämään näin vältyin pakottavilta rinnoilta tai maidon valumiselta töissä.

Vierailija
9/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans pikkuinen meni perhepäivähoitoon 10 kk iässä. Todella ihana pph, ottaa jopa vieläkin välillä yhteyttä ja kerää saman hoitoporukan kasaan, viettävät iltapäivän yhdessä hauskaa pitäen.

Lapsista (myös toisella ihana pph, eri) tullut sosiaalisia, tosi mukavia lapsia. Toki perheen sisäisetkin suhteet ovat kunnossa, lasten kanssa pyritään järjestämään yhteistä aikaa.

Vierailija
10/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!Minä myös menen töihin vauvan ollessa7kk.Isä jää lapsen kanssa kotiin.Olen jo nyt käynyt jumpassa ja omilla menoilla viikottain ja pumpannut maitoa joten vauva tottunut juomaan pumpattua maitoa pullosta ja olemaan isän hoidossa.Varmasti kaikki menee teilläkin hyvin jos vauva pienestä pitäen tottuu isän ja äidin hoitoon yhtälailla.Itse ajattelin töiden alkaessa hankkia vielä sähköisen pumpun jotta kätevämpi pumpata,töissä ajattelin pumpata ainakin lounastauolla.Ja lisäksi muuten ekan kuukauden teen lyhennettyä työviikkoa eli maks6hpäiviä ja otan muut tunnit lomina.Tsemppiä sullekin!

Vierailija
11/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palasin kouluun ja isä jäi kotiin kun vauva oli 6kk. Hyvin meni, imetys jatkui ja lypsin maidot lapselle seuraavaksi päiväksi koulupäivien aikana. Mikäs siinä, joskus väsytti :) Meillä ei ollut pakko tehdä näin, mutta haluttiin jakaa tasaisesti hoitovastuuta.

Vierailija
12/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan hirveesti vastauksista, ihania ihmisiä liikenteessä!:) itellä fiilikset nyt oaljon paremmat ton asian tiimoilta, eiköhän se hyvin tuu meneen. Me ollaan nyt pari viikkoa harjoiteltu nokkamukin käyttöö, muutamia kulauksia pitkin päivää ja soseiden jälkeen, niin se varmaan jää käyttöön sitten, kun tuttipullo ei oo kelvannut jostain syystä muutamaan kuukauteen!

Vierailija
13/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin esikoisen ollessa 6 kk, mies jäi kotiin tuolloin ja ei mitään ongelmia. En tosin imettänyt enää silloin ja vauva nukkui pääsääntöisesti yöt läpeensä joten oli siinä mielessä helppo palata töihin. Eroahdistusta koki korkeintaan minä itse ensi alkuun, kotona meni kaikki tosi hyvin. Hyvin se varmasti menee teilläkin!

Vierailija
14/14 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palasin töihin kun lapsi oli1vupden,isä jäi kuukauden pituselle isä vapaalle. (nyt kesällä pitää loput vapaat). Minusta on vaan hienoa että osa nykyisistä pitää vapaat mitä tarjotaan. Kyllä ne isätkin osaa kotia/lasta hoitaa. Ehkä ei mene samalla tyylillä kun äidillä mutta ei ne muutkaan hoitajat ole samanlaisia kun äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi