Uskotteko oikeasti Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn?
Uskotteko, että Suomella voisi todella olla joku taloudellinen kilpailuvaltti kansainvälisillä markkinoilla tulevaisuudessa. Teknologiateollisuuskin on siirtymässä Aasiaan ja halpatyövoiman maihin kovaa vauhtia. Kyllä nuo 10%:n työttömyysluvut ovat pelkästään alkusoittoa. Suomalaisten on totuttava vähän erilaiseen elämäntyyliin. Esim. kauppatieteiden maisterit voivat totutella siivoustyöhön ja muutenkin yhteiskunnan työnteon painopistettä tulee siirtää suorittavaan portaaseen ja arkipäiväisten palveluiden tuottamiseen kotimaan omalla työvoimalla.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:37"]
Meillä on pari valttia, joilla on mahdollista kilpailla:
1) Koulutettu työvoima, tilastollisesti Euroopan älykkäimmät ihmiset ja eniten tutkijoita maailmassa väkilukuun suhteutettuna
2) Runsaasti uraania sisältävä kallioperä. Jos ja kun uraanin maailmanmarkkinahinta nousee niin sen kaivaminen on kannattavaa suomalaisillakin työvoimakustannuksilla.
3) Vihreää kultaa eli turvetta löytyy. Siitä saisi paljon halpaa energiaa teollisuuden tarpeisiin.
4) Runsaasti metsää, paperiteollisuus ei ole kadonnut mihinkään ja pahvin kulutus jopa lisääntynyt verkkokauppojen myötä.
5) Ihanteellinen sijainti palvelinsaleille. Viileä ilmasto ja mahdollisuus käytännössä ilmaiseen vesijäähdytykseen. Myös valokuituinfra on kunnossa.
[/quote]
Sen verran korjaisin että turve ei ole vihreää vaan ruskeaa, mutta Pohjanmeren öljyn veroinen energiavaranto kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:29"]
Suomessa pärjää hienosti oikeanlaista tavaraa ja sopivalla volyymillä valmistava pienyritys. Itse olen työskennellyt 18v. metallialan perheyrityksessä(30 työntekijää), jolla on omat tuotteet ja viennin osuus yli 70%. Meillä ei ole näkynyt viimevuosikymmenen notkahtelut lainkaan. Kun äskettäin kaikki näytti pistävän lapun luukulle, me teimme huippuvuoden. Pitää olla oikeat tuotteet ja niin laadukkaana kuin mahdollista, sillä pärjää.
[/quote]
Sama juttu, kolmatta vuotta metallialan perheyrityksessä joka perustettu 90-luvun alussa.
90% tuotannosta menee vientiin ympäri maapalloa, liikevaihto kasvanut 90-luvun puolesta välistä saakka tasaisesti 30% joka vuosi, myös viimeisinä seitsemänä vuotena, työntekijöitä reilu 200 ja määrä kasvaa 10-20% joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 19:30"]
Sen verran korjaisin että turve ei ole vihreää vaan ruskeaa, mutta Pohjanmeren öljyn veroinen energiavaranto kuitenkin.
[/quote]
Ja viherpiiperöt yrittävät torpata hyödyntämisen kokonaan...
Insinööritkö ratkaisu ongelmaan? Jokin mullistava keksintö tjs?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:49"]
Ulkomailla jo kauan asuneena voin sanoa että Suomella ei ole ollut todellista imua ulkomailla. Ne muutama menestynyt yhtiö ja henkilö ovat menestyneet ihan omilla avuillaan ja yleensä hyvin epäsuomalaisilla sellaisilla. Mä en ole ihan täysin tajunnut että mitä suomalaiset poliitikot ja elinkeinoelämän tietäjät ovat suomalaisille syöttäneet * Suomen imukykynä". Suomessa ei juuri ole asiantuntijoita, suomalaisten työmentaliteetti on surkea, tuloksettomuus on tosi paha ongelma, ollut aina. Mitä Suomesta myydään ulkomaille? Ulkomailla ei olla kiinnostuneita suomalaisista, korkeakoulutetuista akateemikoista. Suomalaisilla ei ole mitään erityistä osaamista.
Mä luulin ulkomaille muuttaessani että suomalaisia arvostetaan työelämässä mutta se osoittautui hyvin nopeasti vikaluuloksi. Suuri osa ihmisiä pitää suomalaisia hieman jälkeenjääneinä huonon ulosannin ja ilmeettömyyden takia. Olen kuullut aika paljon suomalaisvitsejä ja olen asunut useammassa maassa. Kun olen mainostanut suomalaisia vaatimattomina niin sille on naurettu, kuulemma suomalaiset yleensä ovat kovia kehuskelemaan sillä miten kaikki Suomessa on paljon paremmin tehty ja hoidettu kuin muualla.
Yksi asia on jossa Suomi vois loistaa ja se on merenkulku. Monitoimimurtajat ovat yksi sellainen juttu joka tuo paljon rahaa Suomelle ja vois tuoda enemmänkin jos Suomessa olisi kansainvälisen kaupanalan asiantuntijoita jotka osaisivat kehittää bisnestä. Huonolta näyttää kuitenkin. Suomalaiset uskovat niin paljon itse siihen että suomalaisuus itsessään jo myy. Olisi aika tajuta ettei ole mitään huippuluokan suomalaisen tiedon ja taidon käsitettä Suomen ulkopuolella.
[/quote]
Sorry mutta sinun vuodatuksesi uskottavuus kaatuu sanaan "akateemikko". :)
Itsekin ulkomailla asuneena ja suomalisen vientiteollisuuden palveluksessa pitkään työskennelleenä olen kanssasi oikeastaan kaikesta eri mieltä. Mutta kuten aina, omaa pesää likaavat eniten ne jotka vähiten asioiden todellisesta tilasta tietävät. Kannattaa lukea talousuutisia.
[/quote]
Luen talousuutisia mutta en Suomen talousuutisia, ne ovat karmeaa roskaa. Jos olet vientiteollisuudessa mukana niin tiedät ihan varmasti että Suomen päivät siinä suhteessa on luettu ja sinun alasi ei ole hommia osannut oikein tehdä. Olisi kannattanut jättää tuosta kirjoituksesta pois tieto että työskentelet vientiteollisuudessa.
Ei suomalaisilla, varsinkaan Suomessa koulutetuilla ole mitään mahdollisuuksia ulkomaalaisilla markkinoilla. ne suomalasiet jotka pärjäävät, tulevat suomalaisen systeemin ulkopuolelta. Nokia ei edelleenkään suurten vuosien jälkeen hahmotu ulkomaalaisille suomalaisena yhtiönä, samoin Marimekkoa jopa markkinoidaan toisinaan ruotsalaisena, edes myyjät eivät aina tiedä että kyseessä on suomalainen eikä ruotsalainen firma. Niin ja mitäs sieltä Suomesta nyt viedäänkään???
Olen itse opiskellut Suomessa yliopistossa mutta ulkomaille muutettuani jatkoin opiskelua koska moneen työpaikkaan kun hain niin sanottiin suoraan ettei näillä oikein tee mitään mutta työtodistukset kelpasivat. Olen myös huomannut että ulkomailla menestyneet suomalaiset ovat opiskelleet Suomen ulkopuolella.
Suomalainen insinööri ei myöskään jostain syystä ole kuumaa kamaa ulkomailla vaikka muuten alalla töitä on todella runsaasti. Edes alunperin suomalaiset ulkomailla operoivat firmat eivät mielellään ota suomalaisia töihin, miksiköhän?
[/quote]
Voi sinua. Nokia ei ole enää aikoihin myynyt kuluttajille, ja Marimekon liikevaihto on luokkaa 100 000 000€ vs Suomen vienti noin 80 mrd€. Kannattaisi tosiaan olla hipihiljaa asioista joista ei mitään ymmärrä.
Meillä on pari valttia, joilla on mahdollista kilpailla:
1) Koulutettu työvoima, tilastollisesti Euroopan älykkäimmät ihmiset ja eniten tutkijoita maailmassa väkilukuun suhteutettuna
2) Runsaasti uraania sisältävä kallioperä. Jos ja kun uraanin maailmanmarkkinahinta nousee niin sen kaivaminen on kannattavaa suomalaisillakin työvoimakustannuksilla.
3) Vihreää kultaa eli turvetta löytyy. Siitä saisi paljon halpaa energiaa teollisuuden tarpeisiin.
4) Runsaasti metsää, paperiteollisuus ei ole kadonnut mihinkään ja pahvin kulutus jopa lisääntynyt verkkokauppojen myötä.
5) Ihanteellinen sijainti palvelinsaleille. Viileä ilmasto ja mahdollisuus käytännössä ilmaiseen vesijäähdytykseen. Myös valokuituinfra on kunnossa.