Jos sinun pitäisi laittaa nyt uusi keittiön lattia,
Kommentit (53)
Vinyylikorkki. Lämmin, kestävä, helppohoitoinen ja kestää vähän kosteuttakin. Ja kaunis.
Pitäisin laminaatin. Helppohoitoinen ja kivan tuntuinen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:43"]En ymmärrä tuota laattaa keittiössä, kaikki hajoaa mikä siihen putoaa ja huonolla tuurilla itse laattakin. Meillä nyt parketti, on ollut hyvä, seuraavaksi korkkia.
[/quote]
Mitä rähmäkäpäliä te olette? Miksi tavaroita putoilee? Sen sijaan vettä ja ruokia voi roiskua, jolloin öattia pitää pestä hyvin. Parketti menee pilalle heti, laatta kestää kaiken.
Koivulankun.
Laattalattialle putoavista astioista sen verran, että mun vanhemmilla on laattalattia keittiössä, ja kyllä meidän lapsella on mennyt siihen muutama astia rikki. Nykyään juo aina siellä ollessaan teräksisestä mittakupista. Kun laattaan putoaa joku astia, niin se menee aina rikki, puulattialle pudotessaan välttämättä ei. Ei tämä tee laatasta mitenkään huonompaa lattiamateriaalia, mutta en mä nyt varmaankaan oo ainoa, jolla tällaisia kokemuksia on. Meillä putoilee kyllä niitä astioita aina silloin tällöin varsinkin lapselta.
Mun keittiön lattiapinta-ala on noin 1,5 m x 1 m. Ei tarvitse miettiä ainakaan materiaalin hintaa, tai ehkä siinä tapauksessa, jos haluaisin kullattua marmoria :).
40 lisää, että pidän ihan muovimatosta keittiössä.
Edelleen valitsisin sen mikä on nytkin, eli samaa parkettia kuin kaikkialla muuallakin. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi sanotaan ettei parketti jotenkin kestäisi keittiössä. Eihän siellä nyt mitenkään pysyvästi lainehdi.
Lämpökäsitellyn koivulaudan vahattuna.
Mietimme vinyylikorkkia. Vois olla mukavan pehmoinen ja lämmin. Yksi kysymys niille joilla k.o. lattiamateriaalia jo on: Onko se kovin sähköinen kuten laminaatit? Mulla on herkästi sähköistyvä tukka ja sähköiskuja tulee myös herkästi. Ei tosin omassa kodissa jossa on parketti kaikkialla, mutta laminaatti- ja muovilattiat aiheuttavat hankaussähköä. Onko sama tuossa vinyylipinnotteisessa korkissa? Kun vinyylihän on muovia...
Vaalea marmorilattia, niin kuin onkin. Ja minulla ei ole enää ihan pieniä lapsia, vaikka eipä sillä väliä, hyvin toimi silloinkin. Lapseni ovat aina osanneet käyttäytyä ruokapöydässäeikä astioita/ruokaa meillä ole heitelty. Sehän on siitä kiinni miten lapsensa kasvattaa ja pitää niille sopivasti kuria, niin voi sisustaa kotinsa millä materiaalilla haluaa. Itse tykkään, enkä ole lattiaa muita varten valinnut
Muutimme kivilattiaisesta pois, uuteen tuli lautalattia. Lautalattiassa iso merkitys on käsittelyllä. Kumpikin, kivi tai puu, kelpaisi uudestaan, valinta riippuu asunnon hengestä noin muuten.
Vinyylilankku. Näyttää laminaatilta, mutta kestää paremmin kosteutta, ei ole yhtä kylmä eikä liukas. Lankkua, parkettia tai laminaattia en ottaisi missään nimessä kosteuden takia, laatta/kivi on kovaa ja kylmää ilman lämmitystä, muovimatto rumaa ja korkki yms. erikoisemmat liian hintavia.